** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vet inte om detta går att göra

Produkter
(logga in för att koppla)

Evomaccan

Aktiv medlem
undrar om man kan bilder som är breda och smala, typ som widescreen format, kameran är en Pentax k100d super
\Marcus

Du skriver ju som en kratta men jag förstod vad du menade ;)

Självklart kan du göra vad du vill med bilden, bara din kunskap sätter gränserna. Att göra en långsmal bild är kanske bland det enklaste man kan göra, bara beskär bilden i ett lämpligt bildhanteringsprogram.

Du kan inte göra det direkt i din kamera. Finns säkert några jätterolgia kameror med färdiga "mallar" eller beskärningsverktyg för liknande effekter inbyggt i kameran men tror knappast du har det i din kamera. Låter mer som en kompaktkamera.
Du skapar effekten lika enkelt i tex photoshop

Bilagor

• 666666666666666666666666666666.jpg
    666666666666666666666666666666.jpg
    37.9 KB · Visningar: 468
du menar att man bara skär bort det överflödiga?
jag vet att jag skriver som en kratta när det gäller förklaring kring detta, men jag är ivrig att lära mig :D

Du kan också göra panoramabilder genom att ta flera överlappande bilder (helst med hjälp av stativ) och sedan lägga ihop dom i t.ex. Photoshop eller specialprogram som PanoTools.

Här är ett litet exempel på ett panorama: http://www.pannarran.se/teotihuacan.jpg

Det är taget från Solpyramiden i Teotihuacan, Mexico och består av 14 bilder ihopsatta med hjälp av Hugin, ett riktigt bra (och gratis!) program för att skapa panoramabilder.

http://hugin.sourceforge.net/

Det kan vara lite avancerat att försöka göra panoramabilder, men när man väl har lärt sig är det helt otroligt häftigt! På Hugins hemsida finns även en del länkar till sidor som förklarar lite mer om hur man gör...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar