Annons

Vertikal/batterigrepp till Canon 20D.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att batterigreppet fungerar att använda, men det är inte alls i nivå med kvaliteten hos kamerahuset. Märkligt.

Till 350D har Canon i alla fall lärt sig läxan. Där fungerar batterigreppet som en naturlig del av kameran. Det är verkligen klasskillnad mellan de två greppen.
 
Arne S skrev:
Magnus, om du skulle jämföra med greppet till 300D, hur ser skillnaden ut då?

Har inte testat handgreppet till 300D, men greppet till 20D känns inte lika bra som till D30/D60/10D.

Men som sagt, det funkar.

Jag tror aldrig mer att Canon gör ett så dåliggt handgrepp som till 20D. Utvecklingen går mot att prylarna får högre och högre kvalitetskänsla precis som bland bilar. Det finns t ex flera detaljer hos 350D-huset som är bättre än 20D som programratt och luckan till minneskortet.

/M
 
Jag tycker att det var många positiva omdömen om greppet. Min erfarenhet är inte lika positiv. Mitt grepp har strulat och nollat batterierna ganska omgående efter att man satt på strömmen. Det har också tömt ett batteri och inte användt det andra. Jag skulle inte köpa ett 20D grepp utan att testa det först. Om du sätter greppet på kameran och fotar lite i affären ser du i varje fall snabbt om standardfelet, att tömma batterierna, finns på just det greppet och kan då undvika det. Jag håller iövrigt med Magnus om att Canon knappast kommer att släppa ett tillbehör med så mycket b-exemplar som just detta grepp. Och sådär värst billigt tycker jag egentligen inte att det är, ca 2000:- för ett par kontakter, lite halvknackig eletronik och några kontakter i ett plasthölje känns som ganska bra betalt.
 
froderberg skrev:
Har inte testat handgreppet till 300D, men greppet till 20D känns inte lika bra som till D30/D60/10D.

Men som sagt, det funkar.

Jag tror aldrig mer att Canon gör ett så dåliggt handgrepp som till 20D. Utvecklingen går mot att prylarna får högre och högre kvalitetskänsla precis som bland bilar. Det finns t ex flera detaljer hos 350D-huset som är bättre än 20D som programratt och luckan till minneskortet.

/M
Japp, där kan jag som ägare till en 350D med batterigrepp bara hålla med. Luckan till minneskortet knarrar tex inte.

På batterigreppets baksida är det tex gummi vilket det inte är (vad jag minns) på baksidan av 20D's batterigrepp.
 
Det jag tycker är trist är att greppet känns såpass fyrkantigt, men det är delvis en produkt av att batterierna sitter på djupet. De har en viss storlek och plasten behöver en viss tjocklek runt. Personligen hade jag tyckte det varit klart bättre men en vagga eller något som går in från sidan liknande batteriet på 1D, serien. Det hade kunnat göra en del för formen.
 
Äntligen en affär som hade inne batterigreppet så man kunde klämma och känna.
Måste säga att jag blev ganska besviken. Kameran känns otroligt solid men detta var ju det billigaste jag kännt på länge.
Konstigt att canon valt att göra det så himla plastigt. Och kanten på baksidan som la sig mitt i handen var ju inte trevlig den heller.
Säljaren påpekade också att det var det sämsta vertikalgrepp han sett från Canon.
 
Jag håller med om att greppet är både fult och plastigt, men jag skulle inte vilja vara utan det. Med mina händer får jag mycket bättre grepp, vilket särskilt märks med lite tyngre objektiv.

Angående glappet fanns det i någon av alla andra trådar om detta en länk till Canon USA där de bekräftat att det är ett fel i vissa exemplar. Enligt det som stod där kommer de att ha något slags åtgärdskampanj i maj.

Bäst vore ju om Canon erkände för sig själva att greppet inte är helt bra konstruerat och helt enkelt gör en ny version. För mig skulle de gärna få skippa möjligheten att använda AA-batterier och i stället göra det lite mindre fyrkantigt ...

/Anders
 
Det som är trist är att det är formet på de vanliga batterierna som sätter storleken mest tror jag. Eller kräver vaggan verkligen så mycket.

Tacka vet jag formen på mitt grepp till den gamla 33an.
 
Helt suveränt. För mig med stora händer är detta nästan ett måste. Jag köpte ett extra batteri till samtidigt, vilket nästan fördubblar batterilivslängden. Jag monterade det när jag köpte det, och har inte tagit av det en enda gång. Det får kameran att kännas MYCKET!!! gedignare. Något glapp har jag inte känt av, så jag fattar inte den debatten. Det sitter som berget. Bredden tycker jag bara är positiv. Ett riktigt bra tillbehör som jag inte klarar mig utan nu. Köööööp för tusan, :).
 
Jag har också haft mitt på sen dag ett. Ang, glapp, ja, när kameran används på stativ med andra än de lättaste gluggarna så bågnar greppet lite. Då sitter ju all vikt genom greppet. När du kör handhållet så håller du ju i kameran.

Därav tycker jag att det vore bättre att ha det helt integrerat från början.
 
Peter: BP511-batterierna borde gå att få i utan att göra greppet så brett (om de skulle ha en vagga som går i från sidan). Skippade man möjligheten till AA-batterier borde det gå att göra smidigare.

Robert: För mig är bredden inte något problem, men den kräver ganska stora händer. Plastigheten kunde de ju fixa oavsett storlek ;)

Vad gäller glappet så verkar det som om det endast drabbar vissa (och jag har tack och lov inte märkt av det). Jag har dock bara ett batteri i taget i greppet eftersom det är lättare att hålla ett batteri laddat än två (om man bara har två).

/Anders
 
Damocles skrev:
Jag har också haft mitt på sen dag ett. Ang, glapp, ja, när kameran används på stativ med andra än de lättaste gluggarna så bågnar greppet lite. Då sitter ju all vikt genom greppet. När du kör handhållet så håller du ju i kameran.

Därav tycker jag att det vore bättre att ha det helt integrerat från början.

Canon vill väl helt enkelt inte komma alltför nära Eos 1D Mark II ;)

Jag har inga problem med batterierna och glapp, men på ett stativ med 70-200 4L rör det sig mellan snabbfäste och batterigrepp.Jag gissar (och hoppas) att detta löser sig när jag får det svindyra stativfästet från Cyberphoto ...
 
ja precis, jag har inte heller haft några som helst problem med glapp, jag har aldrig tänkt ta av greppet så det är ditskruvat för kung och fosterland typ.



Peter: BP511-batterierna borde gå att få i utan att göra greppet så brett (om de skulle ha en vagga som går i från sidan). Skippade man möjligheten till AA-batterier borde det gå att göra smidigare.
Det var min tanke när jag föreslog det på föregående sida, men batterierna är ju fortfarande ganska klumpiga till formen, så frågan är hur mycket man tjänar på det igentligen. Jag tycker att största problemet är att greppet är så fyrkantigt i framkant, inte bredden på det sett underifrån.
Sen får man ju inte in två batterier om man lägger dem på längden heller vad jag kunde se.
 
Jag fick tillfälle att testa greppet till 350D bredvid min 20D idag. Vilken skillnad.

Greppet till 350D känns som själva 20D gör i kvalite och känslan på gummit. Formen är också bra mycket bättre än på BG-E2. Men jag tror att det har mycket att göra med att batterierna är mindre så de kan göra det mindre fyrkantigt. Dessutom skjuts de in från sidan i en släde på samma vis som batteriet hos 1D-serien. Dessutom är iaf ena sidan format på ett sätt så den ser ut att vara sammanväxt med kameran, på andra sidan ser det ung. ut som på 20D.

Jag skulle gärna offra lite batteritid för att få ett så mycket skönare grepp. 20D tillsammans med greppet från 350D skulle klart vara bättre än vad både 350D eller 20D är idag.

Canon - GÖR OM, GÖR RÄTT!
 
Jag fick mitt BG-E2 för några dagar sedan. Har tagit ett par hundra bilder på ett halvfullt batteri och det är inte tomt än, så jag verkar ha sluppit konstiga batteriproblem. Inget märkbart glapp någonstans. Är rätt nöjd, trots att själva greppet känns lite fyrkantigt och klumpigt.

Damocles skrev:
Jag skulle gärna offra lite batteritid för att få ett så mycket skönare grepp. 20D tillsammans med greppet från 350D skulle klart vara bättre än vad både 350D eller 20D är idag.
Måste försöka komma ihåg att jag _inte_ ska testa en 350D med grepp om jag får tillfälle. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.