Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vertikal/batterigrepp till Canon 20D.
- Trådstartare thefinger
- Start datum
Kakelgasten
Aktiv medlem
Det är bra om det fungerar...dåligt om det inte fungerar.
Glappet?..gäller ju att spänna skruven...
Glappet?..gäller ju att spänna skruven...
stone
Aktiv medlem
Möjligen något fyrkantigt, funkar annars utmärkt.
Bra finess är att det följer med adapter så man kan köra AA-batterier i nödfall.
Plastratten till fastsättningsskruven känns glapp fast man dragit åt skruven ordentligt, men jag misstänker att det är meningen av nån anledning. Det finns inget glapp mellan greppet och kameran (än)
Bra finess är att det följer med adapter så man kan köra AA-batterier i nödfall.
Plastratten till fastsättningsskruven känns glapp fast man dragit åt skruven ordentligt, men jag misstänker att det är meningen av nån anledning. Det finns inget glapp mellan greppet och kameran (än)
Holtin
Aktiv medlem
stone skrev:
Med betoning på NÖDFALL !
AA-batterierna räcker mellan 5 och 10 min så det är inget att tro att det skall räcka hela fotosessionen.......
Däremot kan man ju köpa till ett riktigt batteri och trycka in två samtidigt, om man kan stå ut med viktökningen är det ett bra alternativ.
Kakelgasten
Aktiv medlem
Vet inte vad du menar...du säger ju själv att du läst andra trådarna om dom problem som en del haft...ingen som kan garantera att inte du får samma problem...men det är ju det Garantin täcker.
[Edit]
JAA...bara att köpa...
[Edit]
JAA...bara att köpa...
Senast ändrad:
Mikael Ångström
Aktiv medlem
thefinger skrev:
Har läst lite olika recensioner här på sidan angående batterigreppet BG-E2 och har läst väldigt delade meningar.
Är det bra eller dåligt?
Är glappet stort mellan kameran och greppet?
Har varit i kontakt med Canon/Stockholms centralservice ang detta grepp med anledning av uppgifter om diverse problem. De hade följande info att delge:
Vid montering
1) Skruva fast greppet o r d e n t l i g t!
2) Sätt i fullt batteri
3) Slå på kameran
Vid isärtagning
1) Slå av strömmen
2) Plocka ur batteriet
3) Skruva isär greppet.
All annan monterings metod kan resultera i att felaktig batteriindikering återges alt att kameran ej fungerar. Det glapp som enligt uppgift kan förekomma beror oftast på att man inte skruvat åt batterigreppet nog hårt. Glappet behöver inte vara stort för att kameran skall tro att batterispänningen är för låg med driftsavbrott som följd. Var även noga med att inte utsätta greppets kontakter för smuts etc vilket i sig kommer att öka risken för dålig kontakt. Det är vidare helt meningslöst att försöka använda den medföljande batterisläden för AA batterier med vanliga alkaliska batterier. Det måste vara NiMh med en minsta kapacitet på 2300 mah.
Ang batterigreppets passform så anser jag personligen inte att det finns någonting att klaga på egentligen. Visst, man kan möjligen tycka att det är lite kantigt men det är bara att gilla läget! Det har de funktioner jag eftersträvar och fungerar enligt mig tillfredställande.
Summering:
För att direkt svara på dina frågor -
1) Batterigreppet är bra!
2) Nej, glappet mellan kamera och grepp är inte stort om ens förekommande. Kläm i för kung och fosterland när du skruvar dit det så ska du se att det sitter som berget.
(Köp till handlovsremmen E1 så har du ett supergrepp som heter duga!)
Sedan ska man inte hålla på och fippla så mycket med av- och på- monteringar med batterierna i. Detta kommer att resultera i ovan beskrivna "fel-symptom".
Mvh Mikael Ångström
Kakelgasten
Aktiv medlem
Re: Re: Vertikal/batterigrepp till Canon 20D.
Håller med i det mesta du säger...men jag har 1500 mAh och det fungerar utan problem...även med bara 1 batteri monterat.
Ta i för kung och fosterland?...om jag eller min dotter skruvar på det spelar ingen roll...sitter lika bra för det...
[Edit]
Min dotter är 10...
Mikael Ångström skrev:
Vid montering
1) Skruva fast greppet o r d e n t l i g t!
2) Sätt i fullt batteri
3) Slå på kameran
Vid isärtagning
1) Slå av strömmen
2) Plocka ur batteriet
3) Skruva isär greppet.
Det måste vara NiMh med en minsta kapacitet på 2300 mah.
Kläm i för kung och fosterland när du skruvar dit det så ska du se att det sitter som berget.
(Köp till handlovsremmen E1 så har du ett supergrepp som heter duga!)
Mvh Mikael Ångström
Håller med i det mesta du säger...men jag har 1500 mAh och det fungerar utan problem...även med bara 1 batteri monterat.
Ta i för kung och fosterland?...om jag eller min dotter skruvar på det spelar ingen roll...sitter lika bra för det...
[Edit]
Min dotter är 10...
Kakelgasten
Aktiv medlem
Arne S skrev:
Johan, jag tolkade det som att Mikael menade batterier av AA-typ i batterisläden. Eller?
Intressant att läsa tråden, funderar själv på ett grepp. Har varit osäker, men blir nog mer och mer övertygad. Nästa investering?? Troligen. När jag är i fatt efter mina objektivköp...
Japp...såg det nu...fan...andra gången idag som jag läser för snabbt...givetvis så håller jag med där då...OM man nu ska köra med AA av någon outgrundlig konstig anledning...nää, inte ens som backup...skaffa dubbla uppsättningar av "riktiga" batterier istället om du inte vill stå utan...
Glenn Bark
Aktiv medlem
Greppet till EOS 20D
Jag tycker greppet ligger bra i handen. Det berömda glappet stör inte alls när man jobbar med kameran, tycker jag. Drar man bara åt skruven så sitter det som det ska.
Greppet kan säkert upplevas som kantigt, men jag tycker det ligger bra i handen. Greppet är rel stort, vilket är bra om man har lite större händer men mindre bra när man ska trycka ner den i tex en medelstor Lowe-rygga. Med greppet monterat blir kameran ca 15-16cm hög, och det är rätt högt tycker jag.
Men jag har aldrig ångrat köpet
Slå till! Skippa Caffe latten de närmaste 50 gångerna, och punga ut med 1500 spänn ;-)
/Glenn
Jag tycker greppet ligger bra i handen. Det berömda glappet stör inte alls när man jobbar med kameran, tycker jag. Drar man bara åt skruven så sitter det som det ska.
Greppet kan säkert upplevas som kantigt, men jag tycker det ligger bra i handen. Greppet är rel stort, vilket är bra om man har lite större händer men mindre bra när man ska trycka ner den i tex en medelstor Lowe-rygga. Med greppet monterat blir kameran ca 15-16cm hög, och det är rätt högt tycker jag.
Men jag har aldrig ångrat köpet
Slå till! Skippa Caffe latten de närmaste 50 gångerna, och punga ut med 1500 spänn ;-)
/Glenn
sagan
Avslutat medlemskap
Enda glapp som jag irriterat mig på är det lilla (0.2mm typ) glapp på batteriluckan, jag löste det med en liten tejpbit, irriterande att höra luckan slå varje gång man kom åt den.
I övrigt är jag hur nöjd som helst med batterigreppet, den knarrar inte som batterigreppet till 10D gör (min iaf).
I övrigt är jag hur nöjd som helst med batterigreppet, den knarrar inte som batterigreppet till 10D gör (min iaf).
Arne S
Aktiv medlem
sagan skrev:
Enda glapp som jag irriterat mig på är det lilla (0.2mm typ) glapp på batteriluckan, jag löste det med en liten tejpbit, irriterande att höra luckan slå varje gång man kom åt den.
Ja, ett sådant fel skulle inte avskräcka mig från ett köp. Samtidigt kan jag ju ha synpunkter på att Canon släpper ifrån sig produkter med sådana irriterande småfel. Det är faktiskt inte kvalité att konsumenterna ska behöva hålla på med tejpbitar.Hade det varit piratprylar för 500:- hade det varit annorlunda. Men återigen, det avskräcker mig inte från köp om bara greppet funkar som det ska.
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
När jag har haft tunga gluggar på huset så har mitt batterigrepp börjat glida isär en aning från huset efter ett tag. Kan ju kanske vara också att man kommer åt åtskruvningsratten med handen. Borde finnas ett låsläge, tycker jag.
Kameran slutade att fungera. Undrade vad det var. Provade att ta ur batterierna. Byta objektiv. Stänga av och sätta på kameran. Till slut kom jag på vad det var: När jag skruvade åt batterigreppet lite bättre så funkade kameran igen.
Om man bortser från ovanstående tycker jag att det är ett bra batterigrepp. Även om det känns plastigt i jämförelse med kamerahuset.
Kameran slutade att fungera. Undrade vad det var. Provade att ta ur batterierna. Byta objektiv. Stänga av och sätta på kameran. Till slut kom jag på vad det var: När jag skruvade åt batterigreppet lite bättre så funkade kameran igen.
Om man bortser från ovanstående tycker jag att det är ett bra batterigrepp. Även om det känns plastigt i jämförelse med kamerahuset.
sagan
Avslutat medlemskap
Priset på batterigreppet är ju rätt lågt oxå.FredrikArvidsson skrev:
Även om det känns plastigt i jämförelse med kamerahuset.
Arne S
Aktiv medlem
Kanske inte vad du söker, men alltid något. Klicka på bilderna för att förstora.
http://images.google.se/imgres?imgu...123&start=2&prev=/images?q=20D&hl=sv&lr=&sa=N
http://images.google.se/imgres?imgu...123&start=2&prev=/images?q=20D&hl=sv&lr=&sa=N