Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Versionsuppsättning i Elements 3

Produkter
(logga in för att koppla)

nysteanders

Aktiv medlem
Hmmmmm, grrrrr och %!!&%%¤#!

Nu är jag och Photoshop Elements 3 osams på riktigt.

Jag har spenderat en stor del av kvällen åt att redigera lite midsommarfoton. Jag har använt funktionen "Spara i versionsuppsättning med original" när jag har sparat förändringar i bilderna. Min tanke med detta var att jag skulle ha originalet kvar, parallellt med den editerade versionen av varje foto. Allt väl så långt.

Men nu vill PSE3 bara förstå att vissa foton är i versionsuppsättning. Andra betraktar programmet som nya kopior, trots att de är sparade på samma sätt, och trots att de heter <originalnamn>_edited-1.jpg och ligger i samma katalog som originalfilen.

Har någon annan har varit med om samma sak? Jag finner inget samband mellan vilka bilder som PSE2 "förstår" är i versionsuppsättning och inte...

Varken den inbyggda hjälpfunktionen eller Google har varit till hjälp och jag börjar nu fundera på om detta är en bugg i programmet... Men någon kanske har en bättre förklaring?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.