Annons

Verkar populärt att sno bilder till bloggar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Körde följande, och det verkar blocka bloggarna, samtidigt som hotlinkning från andra siter funkar :)

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_REFERER} ^http://(.+\.)?blogg\.se/ [NC]
RewriteRule .*\.(jpe?g|gif|bmp|png)$ - [NC,F]

Så nu får ni passa upp, tre småtjejer där ute som behöver nya bakgrunder till sina bloggar :D

Vad spelar det för roll att bloggare "snor"/lånar bilder? Egentligen.

Är det inte bara kul att bilderna används? Håller med en tidigare talare att om man är rädd för folk som lånar bilder bör man kanske hålla bilderna borta från Internet.

Har varje år bilder på lite juldekorationer/julgranskulor som dyker upp överallt, så jag skulle nästan bli besviken om de inte användes.

Företag är såklart en annan sak.

Det stjäls mycket bilder till såväl bloggare som föreningssidor och nyhetsbrev. Även företag stjäl såklart.

Jag har kontakt varje vecka med flera som stjäl bilder som tagits, främst från bandy då och från olika fotografer som fotar för samma företag.

Vi har dock även bloggare som köper bilder av oss, även om det är VÄLDIGT ovanligt.

Ni har även rätt att de flesta är den yngre generationen, tjejer som killar.

Rutinmässigt går ett mail till privatpersoner som får tre alternativ:
Betala
Ta bort bilden
Fråga respektive fotograf om ni får använda bilden gratis (och be om ursäkt)
I samma mail har vi även med en liten text om upphovsrätt och länkar till information om just upphovsrätt.

Till företag fakturerar vi omgående. Vi fakturerar efter BLF's prislista.
Målet är dock inte att få pröjs, utan medvetenhet hos de som tagit bilden... Vi får dock betalt förvånansvärt ofta och ursäkter. :)

Mina fem cent.

/Erik

Ska börja ha med min signatur på alla foton hädanefter, eller en vattenstämpel, då jag råkat ut för detta några gånger!

Och signaturen kommer sitta på de mest omöjliga ställena, så det är fullkomligt omöjligt att klona bort dom utan att det syns! ;)

Förresten, är det fortfarande olagligt att kopiera bilder från Google?
Har för mig att det var det för ett tag sen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar