Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem säljer Rollei R3-film i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Rekommenderade normalframkallningstider för Efke 25 och 50 i olika framkallare finns på Photax hemsida och på t.ex Digitaltruth. Bara att använda deras sökfunktion för filmer och olika framkallare och sedan prova sig fram själv till en bra lösning. Frågan är nog inte vilken framkallare som är bäst till en viss film utan vad man eftersträvar. Snabbframkallare typ Rodinal, Microphen och HC110 ger i regel grövre korn men utnyttjar känsligheten bra (ju mer de späds desto mer liknar de utjämningsframkallare) medan finkornsframkallare typ Perceptol el Microdol-X visserligen ger finare korn men i regel gör att man bör exponera rikligare än vad filmkänsligheten anger. Utjämningsframkallare ligger väl däremellan, typ D-76, Acutol X-tol m.fl, och ger rel fint korn samtidigt som den jämnar ut kontrasten då högdagrarna hålls igen något medan skuggorna framkallas fullt ut.
 
Graal skrev:
Rekommenderade normalframkallningstider för Efke 25 och 50 i olika framkallare finns på Photax hemsida och på t.ex Digitaltruth. Bara att använda deras sökfunktion för filmer och olika framkallare och sedan prova sig fram själv till en bra lösning. Frågan är nog inte vilken framkallare som är bäst till en viss film utan vad man eftersträvar. Snabbframkallare typ Rodinal, Microphen och HC110 ger i regel grövre korn men utnyttjar känsligheten bra (ju mer de späds desto mer liknar de utjämningsframkallare) medan finkornsframkallare typ Perceptol el Microdol-X visserligen ger finare korn men i regel gör att man bör exponera rikligare än vad filmkänsligheten anger. Utjämningsframkallare ligger väl däremellan, typ D-76, Acutol X-tol m.fl, och ger rel fint korn samtidigt som den jämnar ut kontrasten då högdagrarna hålls igen något medan skuggorna framkallas fullt ut.


Nu när vi ändå är inne på framkallare för olika filmer; Är det någon som har testat pyro- eller "staining" framkallare?

Jag körde ett tag med Barry Throntons DiXactol (säljs nu av Photographers Formulary) som gav väldigt bra resultat (=jämna och lättkopierade) med (långsamma och medelsnabba) småbildsfilmer. På större negativformat fick jag problem med ojämn framkallning. Skulle vara kul att höra om någon annan varit inne på det här spåret.

/F
 
Graal skrev:
Rekommenderade normalframkallningstider för Efke 25 och 50 i olika framkallare finns på Photax hemsida och på t.ex Digitaltruth. Bara att använda deras sökfunktion för filmer och olika framkallare och sedan prova sig fram själv till en bra lösning. Frågan är nog inte vilken framkallare som är bäst till en viss film utan vad man eftersträvar. Snabbframkallare typ Rodinal, Microphen och HC110 ger i regel grövre korn men utnyttjar känsligheten bra (ju mer de späds desto mer liknar de utjämningsframkallare) medan finkornsframkallare typ Perceptol el Microdol-X visserligen ger finare korn men i regel gör att man bör exponera rikligare än vad filmkänsligheten anger. Utjämningsframkallare ligger väl däremellan, typ D-76, Acutol X-tol m.fl, och ger rel fint korn samtidigt som den jämnar ut kontrasten då högdagrarna hålls igen något medan skuggorna framkallas fullt ut.

Ok, men för att slippa prova sig fram, skulle du kunna rekommedera en kombination (Efke 50 + framkallare + fix) som ger fint korn och stort kontrastomfång - gärna bra högdagerseparering typ T-Max 100. Tja, egentligen har jag väl allt det där i T-Max.

//Lasse
 
Rollei R3 & 1600

Om det finns intresse att titta på lite Rollei pressad till 1600, så finns här ngr bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=106823

PS har använts, kontraster & moderat USM. Labbet hade tillgång till framkallningsmanualen. Detaljer vet jag inte. Labbet anlitas av proffs så man kan väl anta att de har gjort sitt bästa.

Jag tror jag prövar med 200 ännu, men "aldrig" mer 1600...
 
dobos skrev:
Ok, men för att slippa prova sig fram, skulle du kunna rekommedera en kombination (Efke 50 + framkallare + fix) som ger fint korn och stort kontrastomfång - gärna bra högdagerseparering typ T-Max 100. Tja, egentligen har jag väl allt det där i T-Max.

//Lasse

Efke 50 har ungefär samma separationsegenskaper som T-max 100, den är medelbra på allting och varken högdager- eller lågdagerbäst. Efke 50 och Microdol-X 1+3 är en bra kombination. Ger bra skärpeintryck, härlig tonskala och fint korn. Har en bild här.

Andra bilder med Efke 50 men andra framkallare:
***
***
***
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.