Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem säljer Rollei R3-film i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Den filmen vill jag prova - verkar extremt bra. Finns den att köpa i sverige, och finns även den tillhörande framkallaren att köpa här?

//Lasse
 
Kameradoktorn i Stockholm säljer R3. Jag tror att de även har framkallaren.

Fast jag undrar om inte filmen är ganska dyr. Det är säkert en bra film men jag är inte säker på att den är värd sitt höga pris.


www.kameradoktorn.se


Hälsn.

F
 
Jag har tyckt väldigt mkt om R3:an. Köpte nyligen lite till av den - både 135 och 120. I mellanformat har jag inte ännu prövat den.
Pressade den till 1600 en gång, men det blev inte trevligt. För mkt korn i min smak. Men att den inte då föll i min smak kanske kan bero på framkallningen - labbet, eller fotografen ... I Finland kostar 135 ca 9 euro och 120 8,70 euro rullen. Jag tycker inte det är speciellt dyrt för en så lovande film. Min favorit för tillfället.
Några ex. här:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=103675
 
Torbjörn Stoor skrev:
Jag har tyckt väldigt mkt om R3:an. Köpte nyligen lite till av den - både 135 och 120. I mellanformat har jag inte ännu prövat den.
Pressade den till 1600 en gång, men det blev inte trevligt. För mkt korn i min smak. Men att den inte då föll i min smak kanske kan bero på framkallningen - labbet, eller fotografen ... I Finland kostar 135 ca 9 euro och 120 8,70 euro rullen. Jag tycker inte det är speciellt dyrt för en så lovande film. Min favorit för tillfället.
Några ex. här:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=103675

Oj, det låter extremt dyrt. Rolleis rekommenderade pris i Tyskland är strax under 50 euro, inkl. tysk moms, för ett 10-pack utan skyddsdosor. Low Speed-framkallaren kostar 17 euro per liter. Man får väl beställa från kontinenten om det är de priser du nämner som gäller i Sverige. Filmen verkar onekligen mycket lovande, men ställer krav på fotografen/framkallningen. Rollei ger en del tips på sin webbsida - de har tydligen fått en del klagomål från konsumenter som inte lyckats bra med framkallningen. Jag tror dock att det gäller att man är lika noga som med t.ex. T-Max, som enligt många är svår att hantera. Jag har aldrig haft problem, men jag är också mycket noga med temperatur, framkallmingstid m.m.

//Lasse
 
Nog är det lite på dyrare sidan, men jag antar att det har att göra med att filmen här är extremt ovanlig och svår att få tag på. Nästan ingen har hört om den.
120 filmen kommer btw i trevliga svarta plastetuin och framkallningsinstruktionen (PDF-filen på Rolleis sidor) uppmanar en att alltid förvara filmen i dessa. Jag framkallar inte själv och har därför gett denna PDF-fil med då jag för filmen till framkallning. Instruktionen studerades också med intresse. Pga det material filmen är gjord av var den ganska svår att klippa hörde jag också.

Albumet hittar du kanse bättre här via och albumet heter Alone
http://www.designcompagnie.fotosidan.se/

Jag beställer på nätet nästa gång men 15 rullar räcker dock för mig ett bra tag ...!
 
Torbjörn Stoor skrev:
Nog är det lite på dyrare sidan, men jag antar att det har att göra med att filmen här är extremt ovanlig och svår att få tag på. Nästan ingen har hört om den.
120 filmen kommer btw i trevliga svarta plastetuin och framkallningsinstruktionen (PDF-filen på Rolleis sidor) uppmanar en att alltid förvara filmen i dessa. Jag framkallar inte själv och har därför gett denna PDF-fil med då jag för filmen till framkallning. Instruktionen studerades också med intresse. Pga det material filmen är gjord av var den ganska svår att klippa hörde jag också.





IMHO

Priset tror jag i första hand beror på att Rollei har bestämt sig för att nischa in filmen i ett exklusivt segment. Och prissatt den därefter. Träschatullet talar väl också för den teorin.

Vill inte "dissa" filmen men jag personligen blir lite misstänksam när jag ser allt "lull-lull" runt filmen. Om man kan vara utan det stora känslighetsspannet misstänker jag att en "retrofilm" som t.ex EFKE KB 25 eller 100 ger likvärdigt resultat. Och glöm inte gamla Plus-X. Och Bergger 200 som nu kommit som rullfilm också. Är tydligen en gammal Kodak-film i grund och botten (hette den Kodak XX-pan?)

Är kanske lite för kritisk, det är ju postivt att det kommer nya sv/v filmer

/F
 
Nåå, lull-lull eller inte så tycker jag också att det är mkt positivt att det i dessa tider finns intresse att satsa på film.
Vid tillfälle skall jag pröva på dem du talade om. Speciellt Efke verkar ha rätt många belåtna användare här på fotosidan.
 
EFKE är en höjdare, tycker jag. Fast det var ett tag sedan jag använde den och de kanske har förändrat filmen sedan dess.

Om man står ut med ynka 25-50 ASA (EFKE KB 25 resp. 50) belönas man med den där "gammaldags" djupsvärtan som jag också tror Rollei vill åstadkomma (och kanske också åstadkommer). Perfekt sommarfilm eller att ha med sig när man reser till något ställe med mycket sol och ljus.

Den här bilden tog jag med utgången R 25 (samma som KB 25 fast i 120 format)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/272716.htm?set=lp

Hälsningar

Fredrik
 
Vad är vitsen med en film som kan exponeras mellan 25-6400 ISO, när den ändå måste framkallas olika och med olika framkallare för olika ISO-tal? Rimligtvis borde väl en Efke 25/Maco-Rollei Pan 25 ge minst lika bra resultat som Rollei R3 vid låg känslighet och givetvis är väl en FP4/Rollei Retro 100/Delta100/Acros/T-Max 100 lika bra som R3 efter 100ISO? Tri-X/HP5/Neopan 400/Delta400 etc är säkert minst lika bra som R3 vid 400 och en Neopan 1600 vid 1600? Man blir ju lite fundersam med ett sådant känslighetsomfång men det kan ju förstås vara något revolutionerande nytt för det måste det vara om den ska vara lika bra eller bättre än andra känslighetsspecifika filmer vid samm känslighet? Och kan man inte exponera samma filmrulle olika faller ju fördelen med det stora känslighetsonfånget. Jag måste säga som Stefan Sauk: Jag är skeptisk. Att en och samma film skulle vara bättre på allt är närmast osannolikt. Frågan är nog istället: Var har R3 sitt optimala känslighetsutnyttjande? Men kanske har den inget sådant utan är lika bra/dålig på alla känsligheter? Väntar på fler bilder nedladdade i 1024 pixels bredd el höjd. Jag lade själv in en jämförelse mellan två framkallare (Rodinal och Ilford ID11plus) nyligen här och laddade då upp bilderna i 1024. Kanske kan vi få något liknande vad gäller Rollei R3 jämförd med andra filmer på olika känslighetsinställningar?
 
Jag hittade ingenting om film på Kameradoktorns hemsida. Vad kostar R3 där? På engelska Silverprint tar de 43,64 pund = ca 590 svkr exkl frakt för 10 st.
 
Kanske lite utanför tråden men jag har funderingar att för vanlig stillbildsfotografering prova den 35mm-film som används för kopiering av svartvita filmkopior för visning av rörlig film. Den är extremt lågkänslig och finkornig och enligt uppgift har den upplösning upp mot 250 linepar per mm. Kodak tillverkar och säljer några sådana varianter och man framkallar den i D-96. Vet ingen som provat sådan film för stillbildsfoto förut men det bör rimligtvis bli lika kornlöst som med Tecnical Pan som nu inte tillverkas mer men med skillnaden att detta är mera normalkontrastfilm. Tror ni att man t.ex kan kontakta SF och höra om man kan köpa en sisådär 30m film (som blivit över i slutet av någon rulle) vid kopiering i svartvitt? Skulle vara väldigt intressant.
 
Graal skrev:
Vad är vitsen med en film som kan exponeras mellan 25-6400 ISO, när den ändå måste framkallas olika och med olika framkallare för olika ISO-tal? Rimligtvis borde väl en Efke 25/Maco-Rollei Pan 25 ge minst lika bra resultat som Rollei R3 vid låg känslighet och givetvis är väl en FP4/Rollei Retro 100/Delta100/Acros/T-Max 100 lika bra som R3 efter 100ISO? Tri-X/HP5/Neopan 400/Delta400 etc är säkert minst lika bra som R3 vid 400 och en Neopan 1600 vid 1600? Man blir ju lite fundersam med ett sådant känslighetsomfång men det kan ju förstås vara något revolutionerande nytt för det måste det vara om den ska vara lika bra eller bättre än andra känslighetsspecifika filmer vid samm känslighet? Och kan man inte exponera samma filmrulle olika faller ju fördelen med det stora känslighetsonfånget. Jag måste säga som Stefan Sauk: Jag är skeptisk. Att en och samma film skulle vara bättre på allt är närmast osannolikt. Frågan är nog istället: Var har R3 sitt optimala känslighetsutnyttjande? Men kanske har den inget sådant utan är lika bra/dålig på alla känsligheter? Väntar på fler bilder nedladdade i 1024 pixels bredd el höjd. Jag lade själv in en jämförelse mellan två framkallare (Rodinal och Ilford ID11plus) nyligen här och laddade då upp bilderna i 1024. Kanske kan vi få något liknande vad gäller Rollei R3 jämförd med andra filmer på olika känslighetsinställningar?

Oukei,
I PS har jag endast tagit bort manuellt lite dust. Ej andra PS editeringar mao. Vet tyvärr inte detaljer vis-à-vis framkallningen förutom att vid 1600 användes längre tid enligt anvisningarna från Rollei. 1600 bilderna är kanske inte de bästa som fotografin, men jag har tyvärr en likadan rulle på väg till framkallning och om det finns ngt bättre kan jag kanske förevisa ngra till.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=105330
 
Asså, jag förespråkar inte R3, jag vill bara testa den för att se om den är bra. Jag kan hålla med om att specarna låter lite väl bra för att vara sant, lite som zoomar med jätteomfång. Men jag tror nog att filmen är mycket bra vid speciellt låga känsligheter, men också att den är rätt svår att komma överens med (speciellt för míg som inte har lång erfarenhet av s/v-film). Jag har funderat på Efke 25 eller 50, men inte provat. Det jag inte gillar med Efke är den snåla informationen på deras webb. Jag vill veta mer om rekommenderade framkallare, framkallningstider m.m. innan jag slår till.

Jag kan ha fel här, men är det inte lite skillnad mellan en film med fina korn tackvare låg känslighet, resp. en film med fina korn tack vare en finare kornteknik. Om nu R3 kombinerar båda känns det ju som jackpot, och är anledningen till min nyfikenhet. Den andra egenskapen är kontrastomfånget som, enligt Rollei, ska vara nåt i hästväg.

Men, men - dyr är den i alla fall, och den finns inte hos Aifo, det har jag kollat.

//Lasse
 
En annan sak: i min lite naiva värld ställer man in ISO-värdet som står på filmasken på sin kamera eller ljusmätare, men hur tusan gör man med filmer som Rollei R3? Om jag vill ha 50 ASA ska jag exponera utifrån det, och sedan frankalla enl. instruktioner för den känsligheten, eller? Om jag inte minns fel är den nominella känsligheten för R3 200 ASA vid 20 grader. Om det är så, innebär det att man behöver pressa filmen fast åt andra hållet, så att säga?

//Lasse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.