Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem säljer dessa objektiv (voigtländer)

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Hej!
Någon som vet en svensk återförsäljare av detta objektiv

Voigtlander ULTRON 40mm/f2 SL II Asph fit Canon EF,40/2

Har sett det på ebay och i utlandet men ej hittat en svensk återförsäljare??

Någon?

Tack på förhand

/Daniel

stort tack! nån som vet ifall man kan blända ner manuell med canon ef fattning?

Du bländar ned med inmatningshjulen precis som vilket EF objektiv som helst, bländaren är elektroniskt styrd (1/3 dels steg). Om det är en mekaniskt kontrollerad bländare du är ute efter är Voightländern inte rätt val, objektivet saknar helt bländarring.

Annars är det en trevlig bekantskap, dock betydligt större (diameter) än jag föreställt mig.

Robert White är väl annars den mest välrenomerade säljaren av Voigtlander i europa. Robert White har jag och många andra med mig handlat ifrån genom åren.
<ÅSIKT>
De rekomenderas starkt och får in nya objketiv snabbare än Svenska distarna, har oftast bättre priser och vet vad de säljer.
</ÅSIKT>

http://www.robertwhite.co.uk/products.asp?PT_ID=708

Jo, men finns en miljon trådar om det - dock är det inte priset utan tillgängligheten så har fått min att köpa därifrån. Det finns troligen billigare leverantörer om man orkar leta.

Tack för tipsen! Ska kolla upp Robert White, känns som en trovärdig återförsäljare. Vill ha möjlighet till fullständig manuell fokusering då jag filmar mkt men även för framtida förändringar. Liksom sigmas gluggar vet man inte när kompatibiliteten kan bli ett problem på eos ef vad gäller elektronik.
tack! Ngn som vet nåt om just denna problematik?
mvh
Daniel

Fokuseringen är helt manuell, ev framtida ändringar i elektroniken kommer inte ändra detta. Om du avsåg bländarstyrningen med fokusering så kan ett alternativ vara att skaffa nikonvarianten och en adapter.

Köpa Nikon till canonfattning känns lite fel :)
blir väl att chansa på att nedbländning är kompatibel framöver :)
gillar verkligen brännvidden på 40mm. Finns det nåt sätt att säkra för att elektroniken håller i sig?
Trist om optiken blir obrukbar om 8-10 år.
Mvh
D

Köpa Nikon till canonfattning känns lite fel :)
blir väl att chansa på att nedbländning är kompatibel framöver :)
gillar verkligen brännvidden på 40mm. Finns det nåt sätt att säkra för att elektroniken håller i sig?
Trist om optiken blir obrukbar om 8-10 år.
Mvh
D

Jag tror (hoppas) att vi om 8-10 år kommer ha betydligt fler spegellösa systemkameror med kortare registeravstånd. Om jag får rätt kommer du kunna använda dina gamla objektiv med adapter. Det borde inte vara omöjligt att bygga en sådan med bländarring som styr objektivet.. eller om man har riktigt tur som är kompatibel med kameran så den kan styra direkt.

Även om du väljer ett stort märke som Canon så kan man aldrig vara säker på framtiden. FD är ju t.ex helt dött (i det närmaste) idag.

JO, men FD är dött eftersom de hade ett omöjligt kort registeravstånd för DSLR. M42 optik lever glatt vidare trots att många objektiv är riktigt gamla idag - så voigtländeroptik kommer nog att användas långt långt fram i tiden - speciellt som alla eventuella nya fattningen kommer att kortare registeravstånd än något av dagens SLR-fattningar.

Precis! Frågan är om objektivpoolen kommer kompletteras snarare än bytas ut i ett "spegellöst" kamerasamhälle :). Det vore ju det bästa om allt gick att köra som förr med samma optik och att även en liten 40mm voigtländer fick vara med i övergången :)
Trist är det om det blir en situation som för sigma som nu har en del ef-passande objektiv men som pga av tredjeparts-chippning inte får bländarkontrollen att fungera på äldre sigma-optik.

/-D

Och plötsligt vaknade heldöda FD till liv igen tack vare spegellöst! Men precis som trådstartaren för åtta år sedan letar jag återförsäljare av Voigtländer och mera specifikt någon som har Nokton 40/1.2 för Sony E hemma. Tyvärr tycks optiken vara restad överallt, Japan, USA, Storbritannien och Sverige...

Och plötsligt vaknade heldöda FD till liv igen tack vare spegellöst! Men precis som trådstartaren för åtta år sedan letar jag återförsäljare av Voigtländer och mera specifikt någon som har Nokton 40/1.2 för Sony E hemma. Tyvärr tycks optiken vara restad överallt, Japan, USA, Storbritannien och Sverige...

Jag läste på Fred Miranda-forumet att nån varit i kontakt med Voigtländer som säger att allt är slut och de väntar på nästa tillverkningsbatch som ska vara klar inom en månad eller så.
Själv köpte jag gluggen från Robert White i England direkt när den kom ut, till ett hyfsat fördelaktigt pris (8500 SEK inklusive allt). Tror den har sjunkit ännu mer i pris nu.

Om du har en Sonykamera, se till att INTE köpa VM-versionen (för Leica) eftersom den presterar mycket sämre om man inte har den på en kamera med Leica-tunt sensorfilter. De har alltså inte exakt samma optik utan är anpassade för respektive sensorglas.
I övrigt kan jag bara varmt rekommendera objektivet! Det är mycket säreget och mycket bra, men har en del knepigheter för sig. Har skrivit lite om det på min blogg om du vill kika.

Edit: Läste slarvigt och ser nu att du sökte just E-versionen. Dock antar jag att en del blir frestade att köpa VM när E inte finns att få tag i.

Hur fungerar TS objektiv, Voigtlander ULTRON 40mm/f2 SL II Asph fit Canon EF,40/2, med adapter för Canon EF till spegellösa E-mount eller X-mount?

Nästan lika dåligt som ett adapterat M-mount, eller nästan lika bra som native?

Hur fungerar TS objektiv, Voigtlander ULTRON 40mm/f2 SL II Asph fit Canon EF,40/2, med adapter för Canon EF till spegellösa E-mount eller X-mount?

Nästan lika dåligt som ett adapterat M-mount, eller nästan lika bra som native?

Har du en bra adapter med parallella ytor och utan glapp så funkar det utmärkt. Det är ju ett objektiv för spegelreflexkameror och har därför utgångspupillen hyfsat långt från sensorn. I teorin blir även såna objektiv liiiiite sämre på Sonys sensorer, men det är högst marginellt.

Jag har använt Nikonversionen på Sony a7 utan att märka att den skulle bli sämre än på D700 (som dessutom har lägre upplösning). Tyvärr blir det ju inte lika kompakt eftersom adaptern tar en del plats, men faktum är att ergonomin blir bättre eftersom bländar- och fokusringen sitter längre från kamerahuset. Ett riktigt trevligt objektiv som jag haft tre exemplar av, men jag är för kräsen (och nyfiken) för att ha kvar det i nuläget;-)

------------

M-objektiv är inte per definition dåliga på andra spegellösa kameror än Leica, utan det handlar om hur flackt ljuset från utgångspupillen faller in mot sensorns perifera delar. Leica-kameror har ett väldigt tunt filter framför sensorn medan de flesta andra spegellösa kameror har tjocka filter som skapar både oskärpa och krökt skärpefält om utgångspupillen sitter för nära, vilket mest är fallet med objektiv under 50 mm. Finns dock även vissa vidvinklar som funkar bra, men dessa brukar tyvärr vara de allra dyraste och mest moderna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto