Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem har bevisningsskyldighet vid bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Mina bilder har olovligen tryckts på ett DVD-fodral samt bioaffisch.
En "kompis" till mig som har varit med och gjort filmen har skickat bilderna utan min vetskap till Filmutgivaren som sedan har använt bilderna till filmfodralet.
Han hävdar dock att han ej gett någon tillåtelse för publicering utan skickade bilderna endast för att visa ungefär vad "vi höll på med".

Jag har givetvis tänkt kräva utgivaren av filmen på pengar men håller på att hamna lite på "kant" med min "kompis" pga andra orsaker.

Så min fundering lyder:

Utgivaren kan ju hävda att de fått tillåtelse av "kompisen" att publicera.
"kompisen" kan få för sig att plötsligt ändra sig om vi nu blir ovänner och hävda att han haft min tillåtelse att skicka in bilderna för publicering, eftersom utgivaren säkert kommer vända kravet mot honom.

Vad händer då? Jag menar, ord står mot ord.
Vem har bevisningskyldighet? Skall jag bevisa att de snott bilderna eller skall dom försöka bevisa att de haft min tillåtelse?

Detta gäller ju vid de flesta bildstölder, "tjuven" kan ju hävda att han haft tillåtelse fastän han ej haft det.

Ytterst är det bildanvändaren som måste bevisa rätten. T ex skriftligt avtal.

Det är såvitt jag vet bildanvändaren som blir ersättningsskyldig och om de sedan kräver din snart exkompis på pengarna är väl inte ditt huvudbry om det är ekonomisk ersättning som är det viktiga.

Ta kontakt med någon av branschorganisationerna för rådgivning.

t ex
www.sfoto.se

Andreas74 skrev:
Utgivaren kan ju hävda att de fått tillåtelse av "kompisen" att publicera.

Det spelar ingen som helst roll om inte han är fotografen. Är det du som tagit bilderna är det du som äger dem. Om du inte upprättat ett avtal, skriftligt eller muntligt, med företaget som publicerat dem är det en klar bildstöld - oavsett vad din kompis sagt eller inte sagt.

Re: Re: Vem har bevisningsskyldighet vid bildstöld?

mindbash skrev:
Det spelar ingen som helst roll om inte han är fotografen. Är det du som tagit bilderna är det du som äger dem. Om du inte upprättat ett avtal, skriftligt eller muntligt, med företaget som publicerat dem är det en klar bildstöld - oavsett vad din kompis sagt eller inte sagt.

Detta är jag medveten om, grejen är just att ett muntligt avtal inte är så lätt att bevisa. Kompisen kan ju hävda att han haft min tillåtelse.
Fast företaget kanske är skyldig att kolla med upphovsmannen i alla fall och inte med någon 2:a person.
Jag antar dock att bevisbördan måste ligga på deras sida, annars är det svårt att någonsin sätta dit en bildtjuv.

Det är deras problem om de nöjer sig med ett muntligt avtal, inte ditt.

Det funkar inte heller med att någon annan än fotografen ger tillstånd för publicering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar