Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem gör vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
När man tittar runt på lite olika objektiv så tycker i alla fall jag att objektiv från olika tillverkare påminner om vissa andras. T ex tycker jag att Tamron ofta liknar Pentax, och Sigma liknar Nikon/Nikkor. I alla fall till det yttre. Jag kan inte peka på något konkret, det är en känsla jag får. Är det en tillfällighet, eller finns det kopplingar?

Canonobjektiv verkar dock inte likna någonting annat, men det kanse är en illusion.

Finns det en stor fabrik nånstans som tillverkar objektiv med olika varumärken på?

Tamron vet jag inte, däremot samarbetar Tokina och Pentax och utvecklar objektiv gemensamt. Flera identiska objektiv säljs under båda namnen.

Sony är en av ägarna till Tamron, så det finns åtminstone ett objektiv som i princip är lika mellan märkena, och även på Minoltatiden lär det ha funnits liknande samarbete. Sedan tycker jag också att det finns några Tamron som verkar mycket lika några Pentax, men där vet jag inte hur det hänger ihop.

Nikon och Sigma? Njae det tror jag knappast att Nikon skulle "nedlåta" sig till...

Både Nikon och Canon startade i princip sin kameratillverkning för att i objektiven som man ville sälja till dem få avsättning för den tillverkning av linser som var den egentliga verksamheten...

...
Nikon och Sigma? Njae det tror jag knappast att Nikon skulle "nedlåta" sig till...

...

Nej antagligen inte. Inte officiellt i alla fall. Men...?

Har jag fattat rätt om jag tror att klassisk optik som Voigtländer och Zeiss numera tillverkas i Asien i mer eller mindre anonyma fabriker. Då tänkte jag att de stora märkenas "egna" optik kanske också tillverkas i sådana fabriker, tillsammans med märken som Sigma och Tamron. Jag har ingen aning, men jag vet att det ligger till så i andra branscher. Konkurrerande sportskomärken t ex tillverkas ofta i samma fabrik i Kina. Utan övriga jämförelser.

Var och av vem tillverkas den Leica-optik som sitter i Panasonic-kameror?

Har jag fattat rätt om jag tror att klassisk optik som Voigtländer och Zeiss numera tillverkas i Asien i mer eller mindre anonyma fabriker.
...
Var och av vem tillverkas den Leica-optik som sitter i Panasonic-kameror?
Sony och Cosina tillverkar Carl Zeiss-optik. Cosina äger Voigtländer. Tokina/Pentax tillverkar Schneider Kreuznach-optik.

Sigma och Nikon?

Det har jag aldrig tänkt på, de har ju helt olika ytfinish och jag har aldrig sett något jag tycker har påmint alls dem emellan.... Eller är det några speciella du tänker på?

För övrigt tror jag att det är mycket troligare att man kan hitta samma linser i objektiv från olika tillverkare än att de ser likadana ut på utsidan, att ge ett objektiv en ny design på utsidan måste ju vara mycket enkelt.

Är du säker på det här? Har du någon källa? Jag har aldrig hört talas om det, men det vore kul om det fanns mer info om det!

Titta på frontlinsen på Tamron och Nikon, den är helt olika infäst. Det är snarare Tamron och Sony som ser likadan ut isåfall.

Både Tamron och Nikon 55-200an har lika många linser i lika många grupper, samma närgräns och väldigt lika utseende, men enligt dom specsen jag hittar så är Nikonen 79mm lång, 68mm diameter och väger 255gram medans Tamronen ligger på 83mm lång, 72mm diameter och 295 gram.
Vad exakt det betyder vet jag dock inte, men skulle iaf vara intressant om det faktiskt var exakt samma eftersom Tamronen går på en tusenlapp medans Nikonen kostar 500 spänn extra.

Både Nikon och Canon startade i princip sin kameratillverkning för att i objektiven som man ville sälja till dem få avsättning för den tillverkning av linser som var den egentliga verksamheten...

Canon startade väl sin kameratillverkning med Nikon som leverantör av objektiv.

Jag kan mycket väl ha fel, men är det inte dessutom så att zoomringen (eller fokuseringen, eller båda två?) går åt olika håll på Nikonobjektiv och Sigmaobjektiv?

Zoomringens (och fokusringens) riktning varierar på Sigma-objektiven, en del går i riktning som Nikon andra går i riktning som Canon.

ANNONS