Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem använder medskickade väskor/fodral/påsar till objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
När man köper ett nytt objektiv så följer det ofta med en liten väska eller ett mjukt fodral. Dessa tillbehör är för mig totalt onödiga! Jag slänger in dem i fotogarderoben och där ligger de och skräpar i åratal. Mina objektiv bär jag omsorgsfullt packade i en vadderad fotoryggsäck. Jag behöver inte löjliga små väskor eller påsar. Garderoben är full av dem.

Om man nu prompt vill erbjuda fodral till objektiv, varför inte sälja dem som separata tillbehör? Använder någon dessa medskickade prylar?

Den enda gången jag letar fram en objektivväska ur garderoben, det är när jag ska sälja av en begagnad glugg. Jag inbillar mig att somliga köpare uppskattar att få objektivet levererat i oanvänd ”originalväska”.

Senast ändrad:
Jag använder alla mina mjuka nikonpåsar, dock inte de kraftiga som följer med vissa av de något dyrare objektiven, då försöker jag hitta en tunn påse som passar. Jag tycker det är smidigt att ha dem i dessa och de tar ingen extra plats i väskan. Under en fotografering så hamnar de inte i påsarna utan då är det mer röra bland grejorna, men när jag är färdig så brukar jag packa ner dem. Hade jag inte haft påsarna så hade objektiven legat och skavt på varandra

Aldrig. De slits mycket snabbare medan jag använder dom. Bökigt att ta upp dom ur påsen när de transporteras i väskan. De är ändå separerade när de ligger i olika fack. Hemma så är det inga problem att att förvara dom.

Påsarna använder jag till andra saker.

/Stefan

Jag använder alla mina mjuka nikonpåsar, dock inte de kraftiga som följer med vissa av de något dyrare objektiven, då försöker jag hitta en tunn påse som passar. Jag tycker det är smidigt att ha dem i dessa och de tar ingen extra plats i väskan. Under en fotografering så hamnar de inte i påsarna utan då är det mer röra bland grejorna, men när jag är färdig så brukar jag packa ner dem. Hade jag inte haft påsarna så hade objektiven legat och skavt på varandra
Men för den som vill ha påsar, är det inte bättre att köpa påsar av valfri kvalité separat? Jag tror att de flesta medskickade väskor och påsar aldrig används. De är inte efterfrågade. Onödiga prylar att skicka med. Dessutom är de ofta fula. 😉

Senast ändrad:
Sälj påsarna på tradera. Det finns tydligen de som gärna köper.
Jag stoppar i objektiven i påsen när de inte används så slipper de bli dammiga.

Men för den som vill ha påsar, är det inte bättre att köpa påsar av valfri kvalité separat? Jag tror att de flesta medskickade väskor och påsar aldrig används. De är inte efterfrågade. Onödiga prylar att skicka med. Dessutom är de ofta fula. 😉
Beror väl på vad det är för merkostnad. Gissar att nikons påsar kostar en hel del att köpa löst, har provat att köpa andra påsar men har inte hittat några jag gillar. Skulle det sparas pengar så kanske det är på de större dyra objektiven där använder jag inte det kraftigare fodralet och en stor trälåda hade jag inte heller använt.

Senast ändrad:
Jag har tre Sigma Art-gluggar. Samtliga kom med groteskt överdimensionerade väskor. Vad har Sigma tänkt att man ska använda dem till, undrar jag? Tror de på fullt allvar att man skulle bära omkring på objektivet i denna fula, klumpiga ”box”? 😂FC83C167-9B8E-475C-A695-80EF475D6A97.jpeg

Jag har tre Sigma Art-gluggar. Samtliga kom med groteskt överdimensionerade väskor. Vad har Sigma tänkt att man ska använda dem till, undrar jag? Tror de på fullt allvar att man skulle bära omkring på objektivet i denna fula, klumpiga ”box”? 😂Visa bilaga 165647
Precis, där har du den värdelösa typen som bara är till besvär och som jag har i förrådet, objektiven har jag lagt i nikonpåsar 😁

Canons bärväska till EF100-400 är helt suverän, den har jag alltid med. Sväljer faktiskt objektiv med teleconvertern monterad. Och när telezoomen sitter på kameran så får mitt 24-70 åka i väskan. Ett reservbatteri i fickan och ryggsäcken kan stanna i bilen😁

Canons bärväska till EF100-400 är helt suverän, den har jag alltid med. Sväljer faktiskt objektiv med teleconvertern monterad. Och när telezoomen sitter på kameran så får mitt 24-70 åka i väskan. Ett reservbatteri i fickan och ryggsäcken kan stanna i bilen😁
Den väskan har jag också. Den ligger och tar plats i garderoben. Har aldrig använts och kommer aldrig att användas. Jag sparar den bara för att kunna skicka med om jag någon gång säljer objektivet. En onödig pryl för mig.

Har fyra objektivpåsar från tillverkaren (Tamron) som följde med gluggarna. Använder samtliga till resp. objektiv som ett extra skydd i kameraväskan. Tar ingen plats och väger inget, så jag ser inget skäl till att inte använda dom.

Det motsvarande gäller mina fyra andra gluggar (Zeiss), där det inte följde med några objektivpåsar. Till de gluggarna använder jag följdaktligen inga objektivpåsar då det inte följde med några, men dessa gluggarna ligger numera i sina resp. originalförpackningar i en låda till förmån för mina Tamrongluggar, som jag nu mer använder när jag skall ut och fota.

Det äldsta objektivet i min samling är ett EF 300/4L inköpt i mitten på 90-talet. Den ”tjusiga” väskan till höger följde med. Objektivet har varit flitigt använt genom åren. Väskan däremot har bara samlat damm i garderoben i >25 år.

Notera den trådsmala axelremmen som skulle skära in oskönt i kroppen, om man mot all förmodan skulle försöka bära objektivet i denna klumpeduns till väska. 😂

75131998-C47F-46D0-8188-D4E5D2A723AA.jpeg

Nikons objektivkoger är förstås lite obegripliga. Eftersom de har bärrem är de väl tänkta att bäras omkring. Men vem skulle ha dem dinglande kring halsen? Konstmaterialet som nikon använt till objektivkoger, beredskapsväskor med mera, leatherette tror jag det kallas, beter sig underligt. Det bildas en fet hinna på utsidan och materialet börjar krackelera trots att de ligger oanvända. Undrar om objektiven mår bra i detta material?
Fodralen brukade säljas för ett par hundralappar på tradera.

Det äldsta objektivet i min samling är ett EF 300/4L inköpt i mitten på 90-talet. Den ”tjusiga” väskan till höger följde med. Objektivet har varit flitigt använt genom åren. Väskan däremot har bara samlat damm i garderoben i >25 år.

Notera den trådsmala axelremmen som skulle skära in oskönt i kroppen, om man mot all förmodan skulle försöka bära objektivet i denna klumpeduns till väska. 😂

Visa bilaga 165648
En sådan väska var det också med till nikons gamla 300/4, en väska man aldrig använde, men mjuka tygpåsar gillar jag

Jag använder påsarna när jag packar några objektiv i handbagaget när jag är ut och flyger till jobben. Annars inte.

Det äldsta objektivet i min samling är ett EF 300/4L inköpt i mitten på 90-talet.
Mina äldsta är FD-objektiv inköpta 1975. Allihop, FD 35 mm f/2 S.S.C., FD 50 mm f/1,4 S.S.C., FD 135 mm f/2,5 S.C. och FD 300 mm f/5,6 S.C. har den typen av väskor. Jag har dem kvar fortfarande.

Du får gärna skänka den till mig så slipper du att plågas :D
Ingen fara, plågan är hanterbar än så länge. 😉
Som sagt, jag sparar fodralet till en ev. framtida försäljning av objektivet. Somliga köpare av begagnat låter sig imponeras av ett oanvänt fodral, har jag förstått.

Senast ändrad:
Mina äldsta är FD-objektiv inköpta 1975. Allihop, FD 35 mm f/2 S.S.C., FD 50 mm f/1,4 S.S.C., FD 135 mm f/2,5 S.C. och FD 300 mm f/5,6 S.C. har den typen av väskor. Jag har dem kvar fortfarande.
Har du använt väskorna i fält någon gång? Jag har aldrig någonsin sett fotografer bära omkring på objektiv förvarade i stora, runda svarta burkar. Burkarna fungerar bara som hyllvärmare. Ett märkligt tillbehör utan egentlig funktion. Obegripligt att sådant skräp följer med på köpet.

Senast ändrad:
Har du använt väskorna i fält någon gång? Jag har aldrig någonsin sett fotografer bära omkring på objektiv förvarade i stora, runda svarta burkar. Burkarna fungerar bara som hyllvärmare. Ett märkligt tillbehör utan egentlig funktion. Obegripligt att sådant skräp följer med på köpet.

En av orsakerna till att behålla "emballaget" tills man ska sälja och eventuellt skicka varan, att det är ett av tillverkaren utprovat transportskydd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar