Annons

Vem använder enbensstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag har ett enbensstativ som jag använt högst ett par gånger. Det känns som en onödig pryl. Jag trodde att det skulle funka som stöd till långa telen men det är mest i vägen.
Dagens VR gör att handhållet fungerar för det mesta. Jag har testat att filma med 500 mm och det blir inte mycket bättre med stativet då det fortfarande svänger i sidled. Det avlastar möjligen vikten.
Kollar man på tradera så är det alltid ett antal enbensstativ till salu så det verkar inte vara bara jag som tycker det är överflödigt. Vad har ni era till. Batong?
 
Jag är nog lite av samma åsikt som dig; det var tänkt som en förbättring för ett tungt och ostabiliserat tele men det blir alltid kvar hemma då just det objektivet kräver trebent. Det kunde fyllt en funktion i att användas innan det blir för svagt ljus, men det blir inte av att ta med både och. Mina står kvar i skåpet.
 
Har endast använt det enbenta vid fotografering av kungsfiskare där fågeln kan sitta på grenen 1-10minuter och man försöker vara redo att ta kort när den flyger iväg, så pga tyngd. Har också använt den vid fotografering av strömstare där jag vill ha lite utsmetad vatten så tiderna har legat på 1/8, så pga längre tider
 
Enbensstativ används nog mer av ergonomiska skäl än för stabilitetens skull. Det är jobbigt att hålla tunga telen på fri hand. Stativet avlastar och gör det enklare att lägga fokus på fotograferandet. Med enbensstativ kommer man snabbare till skott i många fall.
 
Använder enbensstativet regelbundet på mina promenader i skog och mark. I första hand när jag har 600mm objektivet monterat på kameran.
Perfekt när man skall vänta på att en fågel eller ett djur ska komma i rätt läge för en bild.
Skönt med ett smidigt stöd för lite tyngre utrustning.
 
Använder ett billigt noname enbensstativ i stort sett varje gång jag fotar med 200-600:an.
Oftast ihop med ett litet fjäderspänt videohuvud och en 3-fot, är jag på lång hike där vikt måste sparas så ett enklare/lättare huvud och utan fot.
Men det ska sägas, utan 3-foten och videohuvudet är det bara ett stöd för vikten och ger typ noll stabilisering.
Men att ha det flytande videohuvudet på och ett av stödbenen nere att sätta foten på för att låsa upp allt är som natt och dag för mig och ger mig radikalt mycket mer sparade bilder än utan.
Filar på en lättare lösning dock.
 
Det känns som en onödig pryl.

Prova att göra ett fotojobb där du sitter och håller även något så oskyldigt som en liten 70-200 i sju, åtta eller kanske 10 timmar ... :cool:

Du är själv inne på de som nog är den tydligaste nyttan - det avlastar vikten. Statiska laster är inte bara jobbiga, utan i längden ofta direkt skadliga. För den som arbetar som fotograf är enbensstativ ett oerhört viktigt verktyg för dräglig arbetsmiljö - det spar rygg, axlar och armbågar från skador. Plus att det förvandlar en jobbig fotografering till en mer avslappnad där man kan fokusera på det man är där för att göra - att ta bilder.

Sedan tror jag många underskattar stabiliseringsnyttan - som med i stort sett alla verktyg är det en träningssak att lära sig dra stor nytta av enbensstativ.

Men, som med i stort sett alla våra olika verktyg och hjälpmedel - nyttan varierar med hur man jobbar. För många är det troligen mest något som är i vägen. Men själv har jag tre olika enbensstativ för olika arbetssituationer, och har planer på att skaffa ett fjärde (längre och stabilare). För mig är det ett oundgängligt verktyg.
 
Jag har flera enbensstativ för att de är ett måste för en del av min fotografering och de kan delas upp i två kategorier: för supertelen och för video.

För supertelen är min favorit ett kraftigt kolfiber-Gitzo med många sektioner så att det går att använda på låg höjd och med tunga objektiv och lätt går ner i en väska.
Detta är den senaste versionen: https://www.gitzo.com/se-sv/enbensstativ-serie-4-6-sektioner-gm4562/

För video använder jag iFotage Cobra 2 som nämns ovan. Det har en stadig fot och går snabbt att fälla ut. Nackdelarna är att det långt ihopfällt och att det inte roterar, men för video har jag ett lätt Leofoto-videohuvud som kan rotera. För supertelefoto hade jag behövt hitta ett roterbart snabbfäste.
 
Jag har flera enbensstativ för att de är ett måste för en del av min fotografering och de kan delas upp i två kategorier: för supertelen och för video.

För supertelen är min favorit ett kraftigt kolfiber-Gitzo med många sektioner så att det går att använda på låg höjd och med tunga objektiv och lätt går ner i en väska.
Detta är den senaste versionen: https://www.gitzo.com/se-sv/enbensstativ-serie-4-6-sektioner-gm4562/

För video använder jag iFotage Cobra 2 som nämns ovan. Det har en stadig fot och går snabbt att fälla ut. Nackdelarna är att det långt ihopfällt och att det inte roterar, men för video har jag ett lätt Leofoto-videohuvud som kan rotera. För supertelefoto hade jag behövt hitta ett roterbart snabbfäste.

Satt just och, inspirerad av tråden, och grävde hos Steve Perry eftersom jag hade för mig att han haft lite om det här med stativfrågan. Han har både monterat en vanlig gimbal på enbenare, men även denna specialare för att få ned storleken:


Hans synpunkter kring handhållet, enbens- och trebensstativ:

 
Jag har ett enbensstativ som jag använt högst ett par gånger. Det känns som en onödig pryl. Jag trodde att det skulle funka som stöd till långa telen men det är mest i vägen.
Dagens VR gör att handhållet fungerar för det mesta. Jag har testat att filma med 500 mm och det blir inte mycket bättre med stativet då det fortfarande svänger i sidled. Det avlastar möjligen vikten.
Kollar man på tradera så är det alltid ett antal enbensstativ till salu så det verkar inte vara bara jag som tycker det är överflödigt. Vad har ni era till. Batong?
Använder till långa tunga telen och som vandringsstav
 
Jag använder mitt ibland på fotopromenader när jag vet att jag kanske behöver stå/sitta stilla en längre tid på samma ställe.
Sedan fungerar det utmärkt till att mota bort närgångna kor :)
 
Jag köpte ett ganska fint sådant för några tusen men har nog bara använt det 2 gånger kanske. Men för det jag använde det var det ganska trevligt att ha med sig, för att släpa runt mitt 70-200 då var det väldigt skönt att kunna avlasta när man visste att man skulle ha det uppe ett tag.
Annars har jag övervägt att sälja mitt stundtals då det mestadels står inne i garderoben.
 
Precis som herr Fröderberg använder jag mitt ibland när jag försöker filma med min 1DX Mark II. Det blir inte så guppiga filmer med en pinne under kameran.

När jag använder tyngre teleobjektiv har jag provat det också, men funnit att det jag brukar fotografera innebär så mycket förflyttningar och så lite tid med kamera vid ögat, att jag inte vinner så mycket på enbeningen. Nu är jag ofta ganska nära motiven, så det är sällan tyngre än EF 300 mm f/2,8L IS II USM som sitter på då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.