Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem äger bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

gammgubbe

Medlem
Sorry att behöva komma med denna förmodligen uttjatade frågan. Men men.. scenariot är detta. Jag praktiserade på ett företag och fotade då en del åt dem med deras kamera, bilderna avsågs att läggas upp på deras hemsida för att beskriva deras verksamhet. Jag skrev även text till bilderna. Nu var arbetsgivaren oseriös och ville jag skulle praktisera gratis två månader till och det ville inte jag för jag visste han aldrig avsåg att anställa mig så jag slutade. Ser nu att han har lagt upp bilderna så jag undrar kan han göra det? Någon muntlig eller skriftlig uppgörelse finns ej mellan oss. Vad jag förstått tillhör bilderna den som fotograferade dem, rätta mig gärna om jag har fel. Vore också fint om ni kunde peka på en speciell lagparagraf jag kan hänvisa till om bilderna tillhör mig så jag kan knäppa gubben på näsan. Tack!
 
Torde juridiskt sätt jämställas med anställning.
När du sedan fotograferat med företagets utrustning på "arbetstid" blir det nog inte att snäppa "gubben"
på näsan. Du har nog bitit dig själv i svansen

;-)

Christian
 
christian veltman skrev:
Torde juridiskt sätt jämställas med anställning.
Håller med om det. Jfr med tex en anställd arkitekt som ritar ett hus hos sin arbetsgivare. Ritningarna blir dennes egendom att använda som han/hon vill utan ytterligare ersättning - såvida inget annat överenskommits. I ditt fall har du inte varit anställd, men det torde sakna betydelse i den här frågan.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
(inte jurist)
 
Tror faktiskt att de två ovanstående svaren har fått saker och ting lite om bakfoten.
Det fanns en lag som sa att om man jobbade under anställning så ägde anställaren bilderna, men den lagen togs bort 1994.
Ang. utrustningen tror jag inte att det spelar någon roll vem som äger den, det är fortfarande fotografen som äger bilderna...
// Grillo
 
Vad är det för lag som säger det? Jag har hela tiden hört att de foton jag plåtar under arbetstid tillfaller arbetsgivaren. Nu är jag inte fotograf utan IT-pedagog vid Umeå universitet så det kan vara andra regler som gäller, eller?
 
Hoppar in i tråden och skriver detta bara som ett förtydligande utan att ge mig in på sakfrågan. Detta för att ni inte skall trassla in er och få svårt att skilja på det äganderättsiga som är materiellt och det upphovsrättsliga som är immateriellt. Fundera på vad något immateriellt är, jag lovar att ni kommer fram till att det är något man varken kan se eller ta på. Det är därför frasen "immateriell egendom" är en ren motsägelse eftersom äganderätt handlar om fysiska ting, saker som vi kan se och ta på, medan det immateriella inte kan ses eller tas på. Således, man äger exemplaret, t ex. en bok i er bokhylla - era böcker är er egendom även om ni inte skrivit dem. Men bara för att ni äger ett exemplar så äger ni inte verket eftersom det immateriella inte kan vara en egendom, varken för er eller upphovsmannen. Upphovsmmannen tilldelas en rätt genom upphovsrätten, inte en egendom. Trådstartarens fråga är således lite felställd, jag antar det den snarare skulle lyda: Har arbetsgivaren rätt att publicera? Eller nåt liknande..

De ev. exemplar man framställt i sitt arbete åt en arbetsgivare, är onekligen arbetsgivarens egendom eftersom det är fysiska ting precis som alla andra fysiska prylar som tillverkas hos div. arbetsgivare, t ex. vantar, mössor, solbrillor, stålbalkar eller vad som.. Hur arbetsgivaren sedan får publicera och tillgängliggöra exemplaren regleras dock i upphovsrätten. Arbetsgivaren får dock sälja de tidigare nämnda exemplaren eftersom de är dennes egendom, detta på precis samma sätt som att det är fullt tillåtet att sälja eller ge bort sina böcker, eller sälja sin dator begagnad utan att permanent och oåterkalleligt radera hårddisken från de verk i form av t ex. datorprogram den innehåller.

Vad gäller länk till lagen så hittas lagtexten här: Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Just fotografi har också en liten särställning i upphovsrätten eftersom en fotografiskt framställd bild uttryckligen alltid omfattas av lagen (§ 49a), andra verk måste uppfylla verkshöjd, vilket iofs. bara innebär att det inte hade kunnat göras likadant av två personer oberoende av varandra. Vilket då förutsätter att åtminstone ett exemplar någon gång framställts, detta eftersom upphovsrätt inte omfattar idéer - annars skulle det leda till upphovsrätt för t ex. ännu ej skrivna böcker.
 
Om jag inte är helt felunderrättad beror det hela på vilka dina arbetsuppgifter som anställd är. Om någon av dina, på anställningskontraktet, uppgifter är att fotografera tillfaller upphovsrätten arbetsgivaren. Om fotografering inte hör till de huvudsakliga arbetsuppgifterna tillfaller upphovsrätten fotografen.

Jag vill dock förtydliga att jag inte vet detta med säkerhet.
 
dovearea skrev:
Om jag inte är helt felunderrättad beror det hela på vilka dina arbetsuppgifter som anställd är. Om någon av dina, på anställningskontraktet, uppgifter är att fotografera tillfaller upphovsrätten arbetsgivaren. Om fotografering inte hör till de huvudsakliga arbetsuppgifterna tillfaller upphovsrätten fotografen.

Det låter både bekant och rimligt, jag kan dock inte ge någon direkt länk till det på notisum, hoppas någon annan kan. Anställningskontrakt är dock ett avtal och sådana är giltiga så länge de är tecknade inom lagens råmärken, giltigheten brukar inte heller kunna ändras med mindre än nya avtal mellan parterna alternativt domstolsutslag vid tvist.
 
steelneck skrev:
Vad gäller länk till lagen så hittas lagtexten här: Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Just fotografi har också en liten särställning i upphovsrätten eftersom en fotografiskt framställd bild uttryckligen alltid omfattas av lagen (§ 49a), andra verk måste uppfylla verkshöjd, vilket iofs. bara innebär att det inte hade kunnat göras likadant av två personer oberoende av varandra. Vilket då förutsätter att åtminstone ett exemplar någon gång framställts, detta eftersom upphovsrätt inte omfattar idéer - annars skulle det leda till upphovsrätt för t ex. ännu ej skrivna böcker.
"49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rätten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas."

Kan det vara en knäckfråga, vad som avses med "framställa"..?

Måste det vara den person, som hållit i kameran och tryckt på knappen, enligt uppdrag av arbetsgivaren, vilken hållit med både motiv edyl och utrustning för "framställningen" och kanske även givit direktiv om hur bilderna ska se ut..?

Eller kan det anses vara arbetsgivaren som "framställt" bilderna..?

Att han/hon inte gjort det själv, utan anlitat en mera teknisk person med viss fotografisk kunskap och förmåga att hantera kameran, ska - anser jag - inte styra upphovsrätten..?

Det borde finnas domstolsutslag på detta..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

PS - Det är helt klart, att upphovsrätten i ovannämnda fall avser den immateriella rätten. Inte de bilder på papper eller i datafil som "framställts". _/h.
 
Senast ändrad:
red-top skrev:
Kan det vara en knäckfråga, vad som avses med "framställa"..?

Ja, det är den springande punkten, vem som kan anses vara skaparen och därmed upphovsmannen. Det behöver inte nödvändigtvis vara en person, det kan vara flera som då gemensamt har upphovsrätten.

6 § Har ett verk två eller flera upphovsmän, vilkas bidrag icke utgöra självständiga verk, tillkommer upphovsrätten dem gemensamt. De äga dock var för sig beivra intrång i rätten.

Just i fallet med ett fotografi så kompliceras det av fotografiets särställning i upphovsrätten, eftersom fotografiet alltid omfattas och undslipper bedömningen hurvida det är ett självständigt verk eller inte. Så fotografen som trycker på knappen har alltid upphovsrätt, men om det bedöms vara ett konstnärligt verk på ett högre plan så kan upphovsrätten ändock tillkomma flera personer.

Men samtidigt så är detta bra eftersom det också betyder att en fotograf alltid kan veta att denne har upphovsrätt till sina bilder, oavsett om det är en dussinbild som det finns många närmast identiska andra bilder av. Tänk exempelvis på en ej unik bild på månen, de är ofta mycket snarlika. Som fotograf är du alltid fri att försöka förverkliga din bildidé, medan exempelvis musiker har mycket lättare än fotografer att hamna i plagiat-tvister.

Sedan är det ju också så att upphovsrätten har två delar, den idéella rätten och den sk. ekonomiska. Den idéella biten tillfaller alltid i alla lägen skaparen eftersom allt annat vore en lögn. Detta eftersom den idéella biten handlar om att skaparen skall erkännas som just det. - Har jag skapat verket så har jag det. Påstår någon någonting annat så ljuger de. Den andra delen som lite missledande* kallas den "ekonomiska", handlar om vilka ensamrätter man har, hur verket får publiceras osv.. och denna del kan avtalas bort helt eller delvis. Här skall man också komma ihåg att upphovsrätten inte kategoriskt förbjuder varken kopiering eller försäljning av enskilda exemplar. Det är när man gör både och som man i nästan alla möjliga fall inkräktar på någons upphovsrätt. Att "ta en kopia och sälja förlagan" är något som upphovsrätten alltid ger upphovsmannen ensamrätt till. Men man får i de flesta fall kopiera sin egen egendom och man får sälja sina böcker. Återigen det är distinktionen materiellt och immateriellt som styr.

*Missledande eftersom det inte behöver handla om pengar. Många ser ju upphovsrätten som en garanti för inkomst. Men om det var sant så skulle det verkligen vara en kulturrevolution av stora mått; att skapare enligt lag alltid garanterades inkomst.
 
steelneck skrev:
- - - Men samtidigt så är detta bra eftersom det också betyder att en fotograf alltid kan veta att denne har upphovsrätt till sina bilder, oavsett om det är en dussinbild som det finns många närmast identiska andra bilder av. Tänk exempelvis på en ej unik bild på månen, de är ofta mycket snarlika. - - -
Du har en "point" där - jag vill minnas, att alla (de flesta) bilderna från Apollo-projektet på månen är märkta tex: "Photo: Edwin Aldrin NASA" - men jag kan inte tänka mig, att han skulle få hem all kosing, som användare av bilderna får betala. Det är utan tvekan NASA, som tar hand om dem...

(Eftersom NASA stått för såväl motiv, kostnaden för fotoutrustning, film, mm som resa och traktamente, har de säkert "tvingat" honom att underteckna ett avtal, i vilket han frånsäger sig den "ekonomiska biten"..?) (Amerikanare är inte amerikanare för intet!)
_/h.
 
Har haft ett liknande problem där det handlade om elever som skapar, t ex logotyper, foton osv.

Kontaktade SKL:s jurister (sveriges kommuner och landsting) och enligt honom så är det eleverna som har upphovsrätt på sina verk.

Jag tog då även upp frågan om sådant som jag gör i mitt arbete (lärare) och där var det mer tveksamt. Han sade att om det arten av mitt jobb är menat att jag skall skapa och producera sådant som kan räknas som verk så tillfaller det arbetsgivaren, annars menade han på att det kan bli en tvistefråga.

Han rekommenderade att alltid skriva kontrakt om man upplevde att det blev osäkert vem som ägde upphovsrätten.
 
Michael Katona skrev:
Jag tog då även upp frågan om sådant som jag gör i mitt arbete (lärare) och där var det mer tveksamt. Han sade att om det arten av mitt jobb är menat att jag skall skapa och producera sådant som kan räknas som verk så tillfaller det arbetsgivaren, annars menade han på att det kan bli en tvistefråga.

Han rekommenderade att alltid skriva kontrakt om man upplevde att det blev osäkert vem som ägde upphovsrätten.
Det är nog snarare så, att verk som framställts med upphovsrätt, får användas för undervisning utan avseende på den rätten..? Det citerade ovan skiljer sig väl inte från annat upphovsrättsfall, som diskuterats i tråden, eller hur? (Men kolla i ovanstående lagtexter för säkerhets skull...)
_/h.
 
red-top skrev:
Det är nog snarare så, att verk som framställts med upphovsrätt, får användas för undervisning utan avseende på den rätten..? Det citerade ovan skiljer sig väl inte från annat upphovsrättsfall, som diskuterats i tråden, eller hur? (Men kolla i ovanstående lagtexter för säkerhets skull...)
_/h.

Vet inte om jag förstår dig helt riktigt. I mitt fall så skulle inte verken användas i skolans värld utan skulle köpas av ett företag och då uppkom en diskussion kring vem det var som ägde logotypen.
 
red-top skrev:
Kan det vara en knäckfråga, vad som avses med "framställa"..?


Knäcken finns nog i §27 (Överlåtelse av upphovsrätt) i kombination med anställningsavtal eller annan överenskommelse som tecknats.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.