Annons

Velbon stativ och Markins kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

Trudd

Medlem
Hoppas det är någon här som kan hjälpa mig lite på vägen.

Tyvärr har butikerna inte så stort urval av stativ som man kan prova då detta vore det bästa, utan jag får lita på vad jag kan få fram av vad andra tycker och vad jag lyckats hitta på internet om olika stativ.

Valet har stått mellan Manfrotto Neotec 458B, som har det mesta - också vikt och storlek ihopfällt tyvärr, Feisol CN-3401, som kanske är den bästa om man skall kompromissa, och slutligen Sherpa Pro CF 641EL, som jag nu lutar åt då det har klämmor istället för skruvar på benen och det går lägre än Fisolstativet.

Problemet med Velbon är väl att det använder sig av andra skruvar än de "normala" som andra stativ har för att fästa kulleden. Jag hade tänkt mig ett Markins Q-Ball Q3 Emille huvud (QS-48 snabbfäste inkluderat), och en L-fäste på kameran.

Jag undrar om det finns något sätt att konvertera det hela så det kan fästas på ett Velbon stativ. Undrar också om jag missat något mer som behövs beställas för att kunna sätta igång att använda stativet? Någon kommentar om själva stativvalet kanske?
 
Övergång från 1/4" till 3/8"

Det finns övergångar att köpa från den 1/4" gänga som Velbon använder till den 3/8" som är vanlig för stativhuvuden. Kostar kring tian.

Använder själv ett Manfrottohuvud på mitt Velbon Carmagne 541 EL. Är mycket nöjd med stativet, justerbara snabbkopplingar istället för skruvringar på benen är trevligt och lättarbetat. Mysigt med benvärmarna...

Har också ett Gitzo Tatalux, det är jobbigt att fälla upp och fälla ihop...

/Jörgen
 
Trudd skrev:
Tack för svaret. Vad tycker du är ditt stativs svagaste punkter?

Det här blir väldigt subjektivt, eftersom jag inte har kikat på lösningen hos någon annan..

Mittpelaren är delbar och vändbar, bra så långt. Den delas på ca 1/3 av längden. Detta måste göras för att kunna gå ner i spagat för makrofoto. Det som jag tycker är mindre bra, är delningen. Den har en mycket fin gänga som man måste skydda ifall man skulle råka sätta ner mittpelaren i jorden av misstag. Jag brukar använda proppen som sitter i den del av mittpelaren som man då skruvar bort, och skruvar då fast den för att skydda mittpelarens gänga.

När stativet skall ställas i spagat så kan benen spärras i 3 vinklar förutom den normala. Spagatläget löses ut av en spärr över varje ben, snabbt och smidigt. Ett ben i spagat och de övriga normalt gör fotografering över t.ex låga broräcken mycket smidigt.

Fötterna har inga breda halsar eller spikar ,om man kräver något dylikt. Det är endast enkla plasthattar. Dock för mig helt OK.

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.