Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vaxskrivare phaser 8400

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Min gamla skrivare fungerar inte längre och står nu inför valet av ny (eller begangnad) skrivare.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en Phaser 8400 vilken ska ge god utskriftskvalité. Jag har tyvärr inte själv kunnat testa skrivaren ännu och har inte heller tittat på några testutskrifter. Därför vill jag höra om det är någon som har erfarenheter av denna modell, eller kanske någon liknande. Det är en kontorsmaskin, så kanske har någon använt den på jobbet?

Vad är då ett rimligt pris? En ny, liknande men nyare modell, kostar ca 6000. Skrivaren i fråga har varit brukad i tre års tid hos ett större företag.Men eftersom det är en kontorsmaskin är den byggd för att hålla för mer slitage. Bedömningen är därför att den kommer hålla ett bra tag till med det antal utskrifter jag skriver per månad.

Länk till produkten;
http://www.office.xerox.com/printers/color-printers/phaser-8400/svse.html

Vet att far min står i valet och kvalet att köpa skrivare för fotoutskrifter.

Vet inget om skrivaren i fråga men ett allmänt råd är väl att garanti på en sak är väl alltid trevligt.

En maskin som används dagligen och står på kanske 24/7 slits väldigt. Om du tänker köpa den begagnade så kolla upp när den servades senast.

Där jag jobbade förut hade vi en Canon maskin som vi fick byta valsar på varje fredag för att de hade torkat pga silikonet som användes vid 'tryckning'. Nu är det ju en annan typ av maskin men. Värt att fundera på.

Maskinen kan ju hålla i 3år till, den kan krasa efter 2 utskrifter. 6000kr är en del pengar, ändå inte, för det får du garanti på minst ett år.

Den begagnade maskinen, om den är äldre model och använd i 3år borde inte vara värd mycket egentligen. För egen del skulle jag inte vilja betala mer än hälften för an så använd maskin när en ny trots allt är relativt billig.

Se över serviceboken på den begagnade. Borde finnas en sådan. Om den aldrig blivit fixad eller delar blivit utbytta så borde det vara på gång snart och då är det inte värt det ...

Min gamla skrivare fungerar inte längre och står nu inför valet av ny (eller begangnad) skrivare.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en Phaser 8400 vilken ska ge god utskriftskvalité. Jag har tyvärr inte själv kunnat testa skrivaren ännu och har inte heller tittat på några testutskrifter. Därför vill jag höra om det är någon som har erfarenheter av denna modell, eller kanske någon liknande. Det är en kontorsmaskin, så kanske har någon använt den på jobbet?

Vad är då ett rimligt pris? En ny, liknande men nyare modell, kostar ca 6000. Skrivaren i fråga har varit brukad i tre års tid hos ett större företag.Men eftersom det är en kontorsmaskin är den byggd för att hålla för mer slitage. Bedömningen är därför att den kommer hålla ett bra tag till med det antal utskrifter jag skriver per månad.

Länk till produkten;
http://www.office.xerox.com/printers/color-printers/phaser-8400/svse.html

Innan du köper denna skrivare, bör du först och främst kontrollera driftskostnaderna. Vaxfärgerna är inte billiga och dessutom inte lätta att få tag på. När det är dags att byta värmeplattan eller vad den heter, lämnar den också ett stort hål i plånboken. Vid något tillfälle räknade vi ut att kostnaden för en A4-kopia låg på drygt 6 kronor vid blandad utskrift. Vid körning med enbart fotografier blir det betydligt dyrare.
Kvalitetsmässigt ger den bra bilder, men man skall veta att bildytan är ganska repkänslig. För att få ett bra resultat måste man använda kopieringspapper med "blank" yta. En annan sak man bör ta i beaktande med vaxfärger är att de har en förmåga att flyta ihop om man kör kopiorna i en lamineringsmaskin.
Tillverkningen av skrivarmodellen har upphört, vilket också bör tas med i beräkningen vid prissättningen.
Skrivaren går att använda i nätverk.
Hoppas jag inte har varit alltför negativ i min kommentar, men jag vill varken rekommendera eller avstyrka till ett köp. Däremot tycker jag att inte du skall betala många hundralappar för skrivaren. Avskrivningstiden för företag är tre år och eftermarknaden för dylika maskiner är inte så stor.

Mvh Affe

För att jag ska genomföra köp vill jag ha en garanti som täcker åtminstone första månaden så jag hinner provköra den ordentligt. Jag köper alltså skrivaren via en återförsäljare till Xerox, vilken även kommer kunna tillhandahålla vax, papper e.t.c.

Kostnaden per utskrift blir för färg och underhållskaste med svartvitt 100% täckning på 5% bildyta ger en kostnad på 24öre + 12öre (6 om man väljer den större) = 36öre motsvarande för färg 47öre. Men det är ju lägsta värden. Till det kommer papper. Det är under vad bläck kostar men över laser.

Jätte bra att den går att använda i nätverk för de har vi nytta av här hemma. På gamla skrivaren har vi flyttat en USB-kabel mellan datorerna.

Repkänsligheten är intressant. Har hört det men har inte testat att repa någon utskrift själv. Hur pass repkänslig är den egentligen? Kommer textkopiorna bli oläsliga efter att följt med i väskan och plockats upp och ner en tid?

Det är ytterst sällan jag laminerar, men det var en viktig synpunkt.

Priset är föreslaget till 2000kr. Ställer man det till att maskinen är avskriven, använd, och en utgående modell är det högt. Köper inte jag den så vet jag att den skulle skickas till Stockholm ja tror de kommer plocka delar i så fall.

Ställer man 2000kr i realitet till vad en ny skrivare med motsvarande kvalité på utskrifterna kostar så är priset mer acceptabelt. Det är så jag resonerar. Jag har tittat på alternativen som riktar sig till privatmarknaden och inte hittat någon som kvalitetsmässigt når upp till samma standard. (men det kanske finns?) Det finns ytterligare en fördel med att välja en kontorsmaskin och det är de möjligheter som finns med nedladdningsbar programvara.

Jag hade tänkt mig att försöka pruta på priset. Vad är en mer rimlig nivå? Jag kommer att få med en ny underhållssats (värd ca 1200 inkl. moms.)

Annars, ska jag försöka hitta en laser istället? Jag skriver ju trotts allt ut mestadels text som det har varit hitintills (beroende på en dålig skrivare tidigare). Skrivaren kommer användas till att trycka lite reklamblad och det vore roligt med bra kvalitet på dem, men det kan ju knappas motivera en dyrare skrivare.

Först vill jag förtydliga vad som ingick i vår prisberäkning per kopia, eftersom din och min beräkning skiljer sig åt högst väsentligt.
· Vaxfärger inkl. spill
· Underhållssatser
· Papper
· Frakter
· Kablar m.m.
· Installation
· Serviceavtal inkl. resekostnader
· Avskrivning (ink. priset låg på ca 12 000)
· Inget restvärde
· Plus moms (för att kunna göra en privat jämförelse)
Kopiepriset är lika med ovanstående kostnader delat med antal kopior enl. skrivarens räkneverk.

Naturligtvis kommer du som privatperson inte att få motsvarande totalkostnad.
Nu vet jag inte om du också får med en hel omgång med "vaxproppar". Om inte, får du köpa till dessa och de ligger förpackade med tre proppar i varje ask. Ditt oprutade pris skulle då bli 2000 kr plus 4 askar à ca 1150kr. Totalt omkring 6 600 kr. Ett gott råd - pruta.

Även av erfarenhet från min egen (laser)skrivare, en Xerox Phaser 6125, har jag kunnat konstatera att fabrikantens beräkningar av antalet kopior per laddning inte stämmer med den faktiska användningen. Detta gör att kostnaden per kopia för min del har blivit högre.
När det gäller utskrift av mindre bilder som t.ex. 10x15, brukar jag passa på att lämna in dom till framkallning vid de tillfällen fotoaffärerna har extrapriser. Hittilldags har jag inte betalt mer än 49 öre per bild. :)
Mvh Affe

Jag jobbar som IT-konsult och en av mina kunder har haft ett 20-tal Phaser 8400 igång. Jag har haft en stående på mitt kontor i 3-4 år. Den haverade nyligen trots liten belastning. Ute hos kund börjar de också ge upp en efter en och jag måste säga att vi är lite besvikna på driftssäkerheten.

Jag skulle inte betala tusenlappar för en begagnad. Andrahandsvärdet på den här typen av produkter är väldigt lågt.

För att skriva produktblad och liknande tycker jag skrivaren ger bra kvalité (det är det som är huvudsyftet hos min kund).

MEN eftersom du ställer frågan här på fotosidan antar jag att ett användningsområde är att skriva ut foton. Där räcker den inte alls till enligt min mening - då får du mycket bättre resultat med en bläckstråleskrivare avsedd för foto.

Vill inte verkar negativ men jag gissar att du kan göra bättre köp än detta.

Efter att jag loggade in och läste era svar i morse bestämde jag mig för att lämna tillbaka skrivaren istället för att genomföra köpet. Det va nog bra. När jag var och hämtade den var det den enda 8400:an på lagret men nu stod det 4-5 stycken. Såg att det stod "lagas" på några av dem. Så det hade nog vart en osäker affär.

För början var ju tanken alltså att jag skulle ha en skrivare som klarar foto-kvalité. Men har funderat på om det är helt nödvändigt, kanske skulle jag gynna proffsen och istället välja en skrivare med lägra utskriftskostnader. Dock vill jag ha hygglig kvalité. Är det i så fall värt att överge det kravet?

Ni som svarat verkar ha ganska bra koll (får tacka för himla bra och uttömmande svar hitintills), har ni några konkreta förslag på någon modell som skulle kunna passa, eller andra råd vad jag ska tänka på?

En bläckstråleskrivare är idag förmodligen oslagbar för foto. A4 skrivare slänger de nästan efter en i affärerna men bläcket kostar guld. A3+ skrivare kostar oftast mycket mer och bläcket kostar fortfarande guld.
Vill du komma billigt undan skall du kanske köpa en begagnad A3+ skrivare. Bläckpriserna är inte mycket att göra något åt.
Såg ett exempel där en av Epsons toppskrivare nu säljs till bra pris som begagnad.
Säljes: Epson Stylus R2400
Absolut toppskick. Som ny! 4 färgpatroner medföljer.

Märke: Epson
Modell: Stylus Pro R2400
Finns i: Stockholm
Pris: 3 900 kr
Annonstid: 2009-01-21 - 2009-02-20
Denna skrivare kostade som ny dubbelt så mycket och är riktigt bra.

Jag vet ju inte hur stort behov du har och vilket utrymme du har tillgång till men jag skulle föreslå:

1) En billig Canon A4 fotoskrivare. Kostar runt tusenlappen tror jag. Ger fantastiska utskrifter. Bläcket är dyrt men det är kul att kunna skriva ut själv.

2) En laserskrivare för vanliga utskrifter. Svartvit eller färg efter behov. Du bör kunna få en färg som funkar för 2-3 tusenslappar, svartvit ännu billigare.

3) Fotoutskrifter i större format än a4 - beställ dem via något nätlabb, typ Crimson.

Om du vill ha dina skrivare nätverksanlsutna, kolla specarna, det brukar gå att hitta. Om inte, så finns det lite varianter med skrivarservers.

Det går ju också ofta bra att hänga skrivarna på en dator och sedan dela ut dem i nätverket så resten av användarna kan skriva på dem (förutsatt att skrivar-datorn är igång förstås).

Har nog tyvärr bara plats för en A4-skrivare. Det får bli en fotoskrivare. En multifunktionell till och med kanske. Kom på att jag kan köpa utskrifter på skolan för ett ganska konkurrenskraftigt pris. Får försöka skriva ut där i möjligaste mån.

Vore kul med en A3 skrivare, men det får vänta några år.

Tack för jätte bra svar!

Kolla in den här:

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Multifunctionals/Inkjet/PIXMA_MP600R/index.asp

Jag har den som multiskrivare i familjen. Trådlöst ansluten gör att den är lätt att placera och alla kommer åt den. Skiver riktigt fina foton och så är det behändigt med kopieringsfunktion också.

Bläcket är inte billigt men man överlever.

Det enda jag inge gillar är själva installationsförfarandet, jag vill minnas att jag var tvungen att följa instruktionerna för att få det att lira! :)

Det blev en pixma mp970

Hade tänkt mig en mp980 men när den inte heller fanns på 3e stället så blev det den ändre modellen, utan WiFi. Ingen större skillnad annars. Bör dock skriva ut lite billigare enligt canons egna beräkningar, vilket ju är bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar