Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentåliga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_h

Ny medlem
I och med att D300 är vädertålig (regn?) så ställer jag frågan hur det är med objektiven.

Dvs. kan man släpa ut vilka objektiv som helst ihop med ex. D300 i regn och komma hem helskinnad?

Finns det någon sida som visar vilka objektiv som tål respektive inte tål fulväder?

Någon som vet?

//Micke

Detta har dryftats förr utan att det framkommit något entydigt svar. Nikon talar helt enkelt inte om det, konstigt nog. Jag skulle gissa på dessa:

17-55/2,8 DX
14-24/2,8
24-70/2,8
28-70/2,8
17-35/2,8
70-200/2,8 och antagligen samtliga längre nya telen.

Sen behöver man inte ta det där med regn hur allvarligt som helst. Det ska regna rätt rejält innan det tar sig in tror jag. Ta med en trasa och torka av prylarna när det blir för blött. Eller så gör du som jag som gjorde en "strut" av plastpåsar och trädde in objektivet i, samt tätade med gummisnoddar. Funkade fint i timtal av ösregn med min D200 och en otätad Tamron 17-50/2,8. Jävligt bökigt att zooma bara, hehe.

Vattentätt kan väl beskrivas på två sätt. Det ena är att det finns en gummipackning vid bajonetten. Inte många objektiv har det, 17-35 har det inte.

Sen är väl frågan hur pass tätat objektivet är i övrigt. Här är min teori att proffsobjektiven är bättre än consumer oavsett gummipackning eller inte.

jonasy skrev:
Här är min teori att proffsobjektiven är bättre än consumer oavsett gummipackning eller inte.
Det är väl ungefär de objektiv som jag räknade upp;-)

intedinmamma skrev:
60mm AF-S 2.8 & 16-85mm VR har gummiringen, men troligtvis är dom inte tätade i övrigt.
Då undrar man ju vad vitsen med O-ringen är. De är säkert åtminstone en aning tätade i övrigt. Jag skulle tro att 17-35/2,8 är tätad även om den inte har någon O-ring vid bajonetten också för den delen. De tänkte väl inte på det (den är ju lite äldre än övriga). Jag har svårt att tro att det skulle komma in fukt den vägen ändå eftersom det är två helt plana metallytor som är väldigt hårt inpassade mot varandra.

Vitsen med o-ringen är väl att åtminstone täta för vatten in i huset, eller iaf lite. Har för dålig koll på det hela för att ge något vettigt svar. :/

Kan tillägga att både 18-70 och 70-300VR har en gummipackning vid bajonetten. Sen vet jag inte hur tätade de är i zoom-mekanismen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto