ANNONS
Annons

Vattentålig (gärna tät) digitalare

Produkter
(logga in för att koppla)

Thid

Aktiv medlem
Hej på er!
Undra någon känner till någon digitalkamera (gärna en liten modell) som är vattentät, eller tålig åtminstone?

Jag har inte så höga krav, minst 2Mpix, gärna tålig för övrigt. Minneskort m.m. är helt ointressant.

Jag ska ha kameran med mig på fester och sånt eftersom min 10D försvann på nyårsafton.

Jag letar alltså efter en tålig slit-kamera som inte behöver ha de bästa foto-egenskaperna.

Jag saknar att ha med mig en kamera ibland, och 10D:n var för klumpig precis som den nya digitala systematen jag beställt (Nikon blev det denna gång).

Tacksam för svar, jag kan tillägga att jag sökt runt efter tåliga kameror men hittar bara vanliga kompakter med undervattenhus.
Mors!
 
Min flickvän har en Pentax Optio 43WR, den är kapabel att klara JIS KLASS 7.(Testförhållanden för Klass 7: Tillfällig nedsänkning på vatten djup mellan 0,15 - 1 meter. Produkten ska vara i den kondition och utrustning som tillverkaren specificerar. Testtid 30 minuter.)

Det finns även en tidigare modell med 3MP (Optio 33WR) men den kan kanske vara svår att hitta nu mer.

Men jag kan rekommendera den min flickvän har. Den känns som den skulle kunna överleva vad som helst.

(Dvs. bra mycket mer än min gamla IXUS, som Canon anser att den inte bör lämna den nordiska luftfuktigheten för att klara sig)

Tror även att Olympus har några kameror som också fixar JIS KLASS 7.
 
Senast ändrad:
Ja, den såg jag förut, men nu finns den inte att få tag i verkar det som. Den fick hyffsade betyg i nån tysk tidning.

Var hittar man den nu då?

Ha! Hittade på Dustin, tjoho!
 
Olympus mju modeller är regn och damm säkra,
mju mini är fickvänlig. många har specialpris på mju400 för ca 2300kr, dock har de alla dyrt xd minne.
 
Jag rekommenderar också Pentax 43WR. Jag har en som jag använder som extrakamera. Den är smidig och robust och tar vanliga AA batterier. Som många kompaktkameror så blir den ibland väldigt långsam från avtryck till bild, men genom att vid behov välja manuell fokusering så klarar man de flesta situationer. /Jan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.