Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattentätt fodral-idé, behöver lite hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

KaniJonas

Aktiv medlem
Hej, Jag har en vattentät påse som jag tänkte göra om till vattentätt fodral för min kamera. För foto i väder och vind och för enklare undervattensbilder nära ythöjd.

Påsen är orange men har en genomskinlig strimma på ena sidan den rymmer 20l.
Min tanke är att göra ett runt hål på den icke-genomskinliga sidan och fästa ett filter som jag tätar runt om i hålet. Sen skruvar jag helt enkelt fast kameran i filtret. För foto i regn/vågstänk borde jag inte ens behöva stänga påsen. För undervatten kan jag stänga den och titta genom den genomskinliga delen. Eller i grunt vatten helt enkelt hålla öppningen ovanför ytan (kanske lite riskabelt).

Något jag borde tänka på?
Mitt största problem är hur jag ska få det tätt runt filtret. Har ni några tips?

Kanske med hjälp av en s.k. anpassningsring till en Lee eller Cokin filterhållare som normalt gängas på objektivet men som kan gängas på filtret. Den kan då fungera som en fläns till vilken du kan limma din påse. Gängorna kan behöva tätas, liksom filterfattningen. Enklast med vaselin. Den här konstruktionen lär väl inte tillåta något större vattendjup, några cm som högst, ett filter är inte särskilt tjockt och du kommer att föra över vattentrycket, påsens vikt och rörelser till objektivets zoom- och fokusmekanismer med okända konsekvenser.

Bra idé med filterållar-ring! Jag vet hade inte tänkt gå längre ner än kanske 2 dm så trycket borde inte bli fruktansvärt hårt. I värsta fall kan jag göra någon enkel ställning som skyddar objektivet.

Men hur är bästa sättet att fästa ringen på påsen? Superlim är ju bra, men vågar man lita på det? Kan ju även förstärka lite med silvertejp (på insidan). Finns det andra bra lösningar?

Val av lim beror på vilka material som ska limmas. Det fins ett lim som heter PL 400 som används i byggbranschen och som limmar det mesta. Vanligt kontaktlim kan också gå bra.
Rugga upp ytan på anpassningsringens plana del lite med ett slippapper så fäster det bättre.
Limmar du sedan dit en plexiglasskiva utanpå altihopa så kan du skippa filtret och gänga anpassningsringen direkt i filtergängan på objektivet med vidhängande påse.

Det är ju en plastig yta på påsen, men antagligen rätt gräppbar för limmet, bra idé att rugga ytan på anpassningsringen.
Jag föredrar nog filter över plexiglas för bildkvalitén.
Jag fick idén att vika ner kanterna runt påsens hål i anpassningsringen och sen skruva fast filtret. Om det funkar skulle det göra både så det sitter bra och blir vattentätt, men troligtvis är gängorna för små för det tjocka materialet.

Val av lim beror på vilka material som ska limmas. Det fins ett lim som heter PL 400 som används i byggbranschen och som limmar det mesta. Vanligt kontaktlim kan också gå bra.
Rugga upp ytan på anpassningsringens plana del lite med ett slippapper så fäster det bättre.
Limmar du sedan dit en plexiglasskiva utanpå altihopa så kan du skippa filtret och gänga anpassningsringen direkt i filtergängan på objektivet med vidhängande påse.

PL400 är fantastiskt bra, men innehåller ämnen som är mjukgörande för en del plaster. Kan bli spännande...

PL400 skulle jag nog inte satsa på, hellre tvåkomponents epoxy av bra kvalité. PL400 är som sagt riktigt bra, men det är ett bygglim för att hänga upp saker, det här är nog inte riktigt något det är avsett för.

En annan sak är att det knappast är tätt mellan glaset och metallringen i filtret. Någon form av tätning behövs nog runt kanten där också.

Som koppling mellan påsen och kameran skulle du kunna ta en stepring med stort omfång, de har ju en rätt bred kant. T.ex. har du 62 mm på objektivet skulle du kunna ta en 62-82 mm så har du 10 mm på varje sida att limma på. Fila ned gängan mot den grövre dimensionen så den blir plan på framsidan.

Edit: Att skruva ihop filtergängorna med tyget emellan kan du bara glömma. Det går knappt att skruva ihop med en liten tråd emellan, att få isär dem sedan ska man inte prata om....

Limpistol kanske funkar för plast mot plast.

PL400 tror jag härdar för långsamt,egentligen härdar det ju aldrig, det blir en mjuk fog. Utmärkt till plåtskarver o dyl men jag skulle inte limma ihop saker med det.

Eventuellt att täta med om man drar ihop påsen och filterhållaren med skruv.

Roligt med svar hemmifrån Åland :)

Tänkte inte på att glaset kanske inte sitter tätt. Men det kan nog tätas. Kanske kommer med i bild lite men det kan man leva med.
Skruvidén är faktiskt rätt bra. Men det kräver i så fall 2 anpassningsringar eller någon sorts ring av samma storlek.

Hej, Jag har en vattentät påse som jag tänkte göra om till vattentätt fodral för min kamera. För foto i väder och vind och för enklare undervattensbilder nära ythöjd.

Påsen är orange men har en genomskinlig strimma på ena sidan den rymmer 20l.
Min tanke är att göra ett runt hål på den icke-genomskinliga sidan och fästa ett filter som jag tätar runt om i hålet. Sen skruvar jag helt enkelt fast kameran i filtret. För foto i regn/vågstänk borde jag inte ens behöva stänga påsen. För undervatten kan jag stänga den och titta genom den genomskinliga delen. Eller i grunt vatten helt enkelt hålla öppningen ovanför ytan (kanske lite riskabelt).

Något jag borde tänka på?
Mitt största problem är hur jag ska få det tätt runt filtret. Har ni några tips?

Påsen med luft kommer att ha en väldig flytkraft, så du kommer att ha svårt att få ner kameran (frontlinsen) mer än några centimeter. Skulle jag tro.

Prova att trycka ner en tennisboll under vattnet.

Petter ...

Bra poäng, ska testa med bara kameran i påsen helt enkelt innan jag börjar klippa sönder den. Räcker kanske att tömma den på luft så gott det går innan jag stänger den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar