Annons

Vattentät förvaring...

Produkter
(logga in för att koppla)

Walski

Aktiv medlem
Hej,
Jag seglar en hel del och har hittills inte vågat ta med mig kameran på grund av att det väldigt lätt blir blött (kappsegling i jollar är rätt blött :)). Men nu vill jag ta med mig den, och vill således ha den i en vattentät förvaringspåse, låda eller dylikt.

Jag har testat en större syltburk, men problemet är att locket ganska lätt kan glida av. Eftersom att burkarna är ganska mjuka så lossnar locket lätt om den kläms, och vid en kapsejsning vet man aldrig vad som händer.

Jag har även kollat lite på förvaringspåsar med diverse förslutningsannordningar, men ärligt talat tror jag inte de håller helt tätt. Vid eventuell kapsejsning så kan allt bli liggande i vattnet ett bra tag, och jag litar inte riktigt på dessa påsar. Dessutom är dessa påsar dyra i större storlekar (300D + vertikalgrepp + objektiv = ganska stor klump).

Så jag söker alltså antingen billiga lådor eller påsar att köpa, som man verkligen kan lita på eller modifiera så att de går att lita på. Eller helt hemmagjorda lösningar, till exempel syltburken. Lite stötdämning är inte heller fel, likaså möjlighet att packa ned i väska.

Någon som har en idé?
 
Hej!

Det finns plasttunnor (ca. 20 liter) som innehåller tryckfärg (pulver) avsett för den grafiska industrin.

Dessa tunnor har ett stort o-ringsförsett lock som hålls på plats av ett spännband med hävarmslås.

Min tunna tiggde jag till mig för ca. 15 år sedan från ett tryckeri. Har den surrad i min Buster och rymmer kamera, extra kläder, nödraketer etc.

Den är stark, 100% vattentät samt ett förnämligt flythjälpmedel om olyckan skulle vara framme.
 
Det låter helt klart intressant. Jag ska kolla upp det med ett tryckeri här i stan. Tack!
 
det finns ju många vattentäta påsar som inte kostar allt för många hundralappar.
SJälv så skulle jag dock inte våga ta fram kameran på vattnet..
 
Fredrik Calabrese skrev:
har du kollat LowePro Dryzone? Har sett nagra pa ebay for 140 $

Ett helt klart intressant alternativ, men jag har redan en bra kameraväska och dessutom har jag inte utrustning nog att fylla en sån där :)

Rosa Rebell skrev:
det finns ju många vattentäta påsar som inte kostar allt för många hundralappar.
SJälv så skulle jag dock inte våga ta fram kameran på vattnet..

Som sagt, jag litar inte riktigt på dessa. Det kan hända att kameran i sin förvaring kan ligga i blöt i en halvtimme, eller ännu längre, beroende på omständigheter. Jag tror säkert att dessa påsar håller tätt ett tag, men inte länge. Och dessutom lär påsen sjunka, och då tappar den sin funktion ;)

Att ta fram kameran på vattnet är inga problem, det är lite bökigt vid tävlingar men vid nöjesseglingar är det hellugnt.


Förresten så har jag hittat lite intressanta burkar här hemma i ganska exakt rätt dimensioner, fast de innehåller för tillfället spackel så jag får väl hitta på något att bygga först, så jag kan nalla burkarna sen. De är dessutom rätt mjuka, men locket sitter kvar även om man böjer in sidan på burken.
 
De påsarna håller tätt - var skulle de läcka?
Dessutom flyter de ju eftersom de innehåller luft.
En kompis tappade en sådan vattentät påse här utanför Malmö. En vecka senare så ringde de från Barsebäck, påsen hade flutit in i hamnen. Hans mobil fungerar felfritt efter det.
 
De påsarna håller tätt - var skulle de läcka?
Dessutom flyter de ju eftersom de innehåller luft.
En kompis tappade en sådan vattentät påse här utanför Malmö. En vecka senare så ringde de från Barsebäck, påsen hade flutit in i hamnen. Hans mobil fungerar felfritt efter det.
 
Förslutningskonstruktionen är den jag inte litar på. Men som sagt, jag har aldrig testat någon sån och jag kanske ska ge dem en chans.
 
Packpåsar

Kolla i kajakbutikerna tex. Kajaktiv har en trevlig väska som man kan ha på däck när man paddlar och det vet jag folk som gjör med kameror i påsen utan problem.

Brukar själv ha kameran i en vanlig genomskinlig packpåse (seal-line) i sittbrunnen - man ser alla grejjorna så det är lätt att hitta och påsen tror jag bra mycket mer på än tex en spackelburk.

Tunna är nog iofs inte fel om det finns plats. Det finns även plastburkar i större storlekar med lock, tex i paddelbutiker.

/Tomas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.