Annons

Vattensäker kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Hur är det med kvaliteten hos vattenskyddade kameror?
Vill ha en som klarar vattenstänk och omild behandling vid ruskväder i kajaken.
Om det går att fota under vattnet är det förståss ett plus, inte vid riktig dykning utan vid vanligt bad-djup.
Är inne på en kompaktkamera och inte ett hus åt systemkameran.

Åtminstone Pentax och Minolta har haft sådana, ngn som har erfarenheter?

mvh
Johan Lorin

Minolta

jag har haft två olika varianter av Minolta Weathermatic- dels den nyare modellen (APS) och numera en äldre 35mm modell. Båda är förhållandevis stora och klumpiga

APS-varianten är vattentät ner till 10m vilket kanske är lite overkill för kajakpaddling. Det var (trots APS-formatet och dålig ljusstyrka på zoomobjektivet) en trevlig kamera med en hel del funktioner- en del mer användbara än andra. Personligen var det möjligheten till upplättningsblixt som jag uppskattade mest. Kameran försvann efter en surfsession i Australien vilket gjorde att jag fick leta efter en ny.

Den äldre modellen (som jag hittade beg i panthandel) är som sagt en 35mm modell. Den har två fasta zoomlägen (35/70mm). I princip är det en point and shoot utan några som helst andra inställningsmöjligheter. Jag har bara hunnit ta ett par rullar med den men hittills tycker jag den verkar exponera bra. Den är vattentät ner till 5meter.

Kan du hitta den äldre varianten så hade jag nog satsat på den (pga filmformatet) annars är den nya modellen trevlig (om du kan stå ut med APS-formatet vill säga...)- jag har sett den beg för runt 1500. Canon har nån vattentät APS-kompakt också men jag har dålig koll på den.

Jag har gjort några futtiga försök att hitta mer info på nätet utan nån större framgång. Jag hade gärna velat mer om ffa den äldre modellen (bla ljusstyrka och om jag kan fixa till nån form av upplättningsblixt genom att tex täcka över nån ljusmätare utan att strula till exponeringen...)

/erik

Hej..

Denna har en kompis som var i Sydamerika i åtta månader. Tog både negativ och dia med mycket bra resultat.

Canon Prima AS-1

Saxat från Canon:

Äventyrskameran AS-1 Med Prima AS-1 kan man fotografera där andra kameror ger upp. Stränder med sand och salt, dopp i poolen, vågstänk i båten, snösprut i skidbacken - sådana situationer ger mängder av bildchanser för Prima AS-1. Den intelligenta autofokusen ställer in skärpan noggrant på land. Under vatten (ned till 5 meters djup) är skärpan fast inställd på ett medelavstånd, med ett särskilt närbildsläge för små motiv. Den stora sökarbilden syns tydligt även med dykglasögon. Om kameran blir smutsig, kan man skölja av den i en hink vatten, men inte med sprutande vatten från en kran eller vattenslang.

Vid dykning , i sandstorm, i snöväder dvs. tål alla vädertyper

Batteri och väska

*
1800,00 kr inkl. moms (1440 kr exkl. moms)

Jag har den Canon kamera som nämns ovan och jag är jättenöjd med den. Robust och enkel att använda även med handskar. Bra sökare. Det enda riktiga minuset är fördröjningen vid avtryck. Det kan vara väldigt svårt att tajma exempelvis en skidåkare.

Jag har mest tagit dia och det är alldeles utmärkt kvalitet.

Definitivt köprekommendation.

Canon har även en APS kompaktkamera som heter IXUS X1 som är rätt liten och smidig. Rätt snygg dessutom.
Ca pris 1995 kr.

ANNONS