Annons

Vattenringar på undervattenhus/ ovanför ytan

Produkter
(logga in för att koppla)

knatte

Aktiv medlem
Är det någon som har ett bra tips på hur man undviker vattenringar/vattebfläckar på linsen på undervattenhuset? Så länge man är under vattenytan så är det ju aldrig några problem. Men när man kommer ovanför vattenytan så kan det vara vattenfläckar kvar på linsen och då blir ju korten därefter..

Tips på medel som eliminerar problemet tas tacksamt emot... :)

Bildexempel på hur man inte vill att det ser ut:

paddlingToftasjbodar018.jpg

Kan du inte bara torka av vattnet?

Är det någon som har ett bra tips på hur man undviker vattenringar/vattebfläckar på linsen på undervattenhuset? Så länge man är under vattenytan så är det ju aldrig några problem. Men när man kommer ovanför vattenytan så kan det vara vattenfläckar kvar på linsen och då blir ju korten därefter..

Tips på medel som eliminerar problemet tas tacksamt emot... :)

Bildexempel på hur man inte vill att det ser ut:

paddlingToftasjbodar018.jpg

Kan du inte bara torka av vattnet?

Svårt att göra om man dyker eller paddlar kajak att torka av linsen, då du sällan har något "torrt" att torka av med eller att ha tiden att torka av..
När man håller på med våta äventyr, så bör det fungera utan att behöva torka av med något torrt.
Men tackar för tipset, även om det inte är den lösningen jag föredrar.

OK, jag förstår. Är ytan någorlunga platt så kanske en väldigt liten gummibit kan "dra" av vattnet?

Svårt att göra om man dyker eller paddlar kajak att torka av linsen, då du sällan har något "torrt" att torka av med eller att ha tiden att torka av..
När man håller på med våta äventyr, så bör det fungera utan att behöva torka av med något torrt.
Men tackar för tipset, även om det inte är den lösningen jag föredrar.

OK, jag förstår. Är ytan någorlunga platt så kanske en väldigt liten gummibit kan "dra" av vattnet?
Hm. Kanske en lite gummiflärp skulle kunna funka?
Jag skall testa med "Anti-rain" medel, som man har på bilvindrutor för att stöta bort vatten.Det kanske hjälper lite i alla fall..

Antirain är väl avstötande, men risken finns att det blir kvar mindre droppar som j-vlas. Det kanske går att blåsa bort dem coh få linsen ren. Alternativet är motsatsen, typ diskmedel som sänker ytspänningen så att inga droppar bildas, men då får du kanske en tumm hinna av vatten som strular. Var försiktig med båda så att de inte tränger in i kameran. Antirain låter som en typ av Siliconmedel, och det är mycket svårt att få bort. Testa på något annat än kameran först!!

Hm. Kanske en lite gummiflärp skulle kunna funka?
Jag skall testa med "Anti-rain" medel, som man har på bilvindrutor för att stöta bort vatten.Det kanske hjälper lite i alla fall..

En lite bit micofiberduk kan nog suga upp dropparna utan antirain eller annat jox. Den går bra att krama ur och har en fantastisk sugförmåga även i "vått" tillstånd. Det är värt att prova och ingen risk att du smetar ner huset med ngt olämpligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar