Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vattenpass i A6000
- Trådstartare Zebulah
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Fler än du har letat efter den.
Jag har ingen A6000 men en NEX 7. I min kamera (engelska menyer kör jag för det funkar inte med svenska om man vill söka på nätet eller läsa Gary Friedman). finns ett menyval som heter DISP Button (Monitor). Unde den finns möjlighet att välja mellan sju olika vyer i sökaren. När man sedan valt de man vill ha av dessa genom att markera dessa, så väljer man mellan dessa i bildtagningsläget genom att använda pil upp på reglage hjulet. På min kamera står det t.o.m. DISP.
Så är det som på min kamera så sker hanteringen i två steg. I menyn väljer man vilka vyer man är intresserad av och med nav-knappen växlar du mellan de du valt att använda.
I denna Review står det följande i söksammanfattningen: "dual axis level gauge". Så det finns förmodligen dolt i menyträsket.
Sony A6000 Review | PhotographyBLOG
www.photographyblog.com/.../sony_a6000_revie...
Översätt den här sidan
Betyg: 5 - Recension av Mark Goldstein22 apr. 2014 - Expert review of the Sony A6000 camera with sample photos, test shots, ... a dual-axis electronic level gauge, Sweep Panorama mode and ...
Jag har ingen A6000 men en NEX 7. I min kamera (engelska menyer kör jag för det funkar inte med svenska om man vill söka på nätet eller läsa Gary Friedman). finns ett menyval som heter DISP Button (Monitor). Unde den finns möjlighet att välja mellan sju olika vyer i sökaren. När man sedan valt de man vill ha av dessa genom att markera dessa, så väljer man mellan dessa i bildtagningsläget genom att använda pil upp på reglage hjulet. På min kamera står det t.o.m. DISP.
Så är det som på min kamera så sker hanteringen i två steg. I menyn väljer man vilka vyer man är intresserad av och med nav-knappen växlar du mellan de du valt att använda.
I denna Review står det följande i söksammanfattningen: "dual axis level gauge". Så det finns förmodligen dolt i menyträsket.
Sony A6000 Review | PhotographyBLOG
www.photographyblog.com/.../sony_a6000_revie...
Översätt den här sidan
Betyg: 5 - Recension av Mark Goldstein22 apr. 2014 - Expert review of the Sony A6000 camera with sample photos, test shots, ... a dual-axis electronic level gauge, Sweep Panorama mode and ...
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Bra men såg du vad konstig Google-rubriken ser ut: "dual-axis electronic level gauge".
Vid vanlig fotografering så finns det väl stödlinjer i alla fall antar jag Anders?
Jag har faktiskt aldrig använt det praktiskt. Bra vid panorama på stativ sägs det ovan och det var ju en användning kanske.
Vid vanlig fotografering så finns det väl stödlinjer i alla fall antar jag Anders?
Jag har faktiskt aldrig använt det praktiskt. Bra vid panorama på stativ sägs det ovan och det var ju en användning kanske.
Bengf
Aktiv medlem
På tal om vattenpass, så på min RX100 tycker jag att dom gröna punkterna i kanterna som indikerar rak linje på v-passet är för små att se om det är mycket ljust ute. ( för övrigt en mycket klar och fin skärmbild ) har nu inte kollat detta på övriga kameror, men förmodar att det finns lite olika typer, RX100 saknar som bekant sökare, vilket annars skulle ha hjälpt.
//Bengt.
//Bengt.
Bengf
Aktiv medlem
mjaa....Jag var bara inne på hur användbart ett V-pass eventuellt kan vara, att A6000 saknar det kan verka synd så klart, men har man svårt vid vissa omständigheter att se hjälpmedlet så kanske nyttan av det gör att man väljer bort funktionen. Det ser bra ut i specien när v-passet nämns. var lite nyfiken över hur olika varianter det finns.
RX100 har ju samma Fader som A6000, liksom Nex 7, så förbaskat långsökt tycker jag inte inlägget var ur den aspekten. StenÅke hann före mig, för jag var också inne på Disp-knappen där jag väljer V-pass.
//Bengt.
RX100 har ju samma Fader som A6000, liksom Nex 7, så förbaskat långsökt tycker jag inte inlägget var ur den aspekten. StenÅke hann före mig, för jag var också inne på Disp-knappen där jag väljer V-pass.
//Bengt.
Zebulah
Aktiv medlem
mjaa....Jag var bara inne på hur användbart ett V-pass eventuellt kan vara, att A6000 saknar det kan verka synd så klart, men har man svårt vid vissa omständigheter att se hjälpmedlet så kanske nyttan av det gör att man väljer bort funktionen. Det ser bra ut i specien när v-passet nämns. var lite nyfiken över hur olika varianter det finns.
//Bengt.
I A99 och A57 syns de gröna punkterna utan problem så de är ett bra hjälpmedel.
I de allra flesta fall räcker rutnätet som även finns i A6000.
Allt hade varit frid och fröjd om kulleden hade haft ett bättre vattenpass än en liten buktig glasbit med en bubbla i. Stört omöjligt att se om kameran är i våg. Bättre då som jag sett att en del kulleder har ett vattenpass för horisontell och ett för vertikal inställning.
Nåja får filma allt med de kameror som har "vattenpass" *L*
Bengf
Aktiv medlem
Jag kan märka i bland att skall man ha för mycket information i sökaren, med tillägg då av V-pass så kan jag uppleva att jag liksom nästan blir styrd av kameran på något konstigt sätt, ja nu måste jag kolla det, och håller jag kameran rakt osv. Man måste så klart ha koll även en del av nöjet att kolla och ändra en del. mjaa... i bland kan få för mycket av det goda.
//Bengt.
//Bengt.