Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vattenbad

Produkter
(logga in för att koppla)

angela

Medlem
jag håller på och fixar ihop ett tillfälligt mörkrum i min lägenhet, och undrar en sak... jag använder en vanlig plastbalja som vattenbad (har inget rinnande vatten i detta tillfälliga mörkrum så jag byter vatten titt som tätt), finns det någon risk att plastbaljan kan spricka? och i så fall är det någon som vet varför?... en vän till mig hade som jag, en vanlig plastbalja, och det sprack två stycken för henne, därför min undring... eller om det bara var för att hon hade råkat få tag på två väldigt dåliga plastbaljor... någon som vet?

Jag har aldrig hört talas om att en plastbalja kan spricka utav ett vattenbad. Man har ju kemikalierna i plastbaljor.

MVH
Greve Nickon:cool:

Nej det kan jag inte tänka mig.
Själv gör jag precis så, fast jag har en hink istället. Sen går jag ut och eftersköljer i rinnande vatten i badkaret. Det funkar bra, och jag har aldrig varit med om att kärlen spruckit för mig.
Min kompis däremot, som alltid ska mixtra och bygga och ha sig, hade dragit in slangar för både till- och avrinning i sitt mörkrum.
Så när jag var där en gång och lånade labbet (detta var innan jag fixat eget) lade sig en bild över avrinningsventilen i en av skålarna så att vattnet inte kunde rinna ut. Jag märkte ingenting förrän efter tjugo minuter, då hade vattnet runnit över kanten på skålen och följt väggen ner till lägenheten under.

Varning alltså för att blaska med rinnande vatten i icke-våtutrymmen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar