Annons

Vart tog bilderna vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Ja då är det dags att få gråa hår igen........
I LR4 så försökte jag att göra som vanligt men gjorde fel igen.
Alla poängsatta Bilder skulle göras om till jpg och vidare i en ny mapp "gjorda"
Nu tog jag och exporterade bilderna och nu har jag bara kvar de bilder jag inte skulle använda.
+ att de har blivet xmp filer under varje bild.
Men var tog bilderna jag exporterade vägen?
Jag gjorde en mapp men hittar den inte.
Kan jag hitta bilderna igen? Det kom aldrig upp en ruta att de skulle slängas, så de finns väl på HD någon stans
 
Svårt att förstå vad som egentligen hänt baserat på din beskrivning.

Hur fick du fram alla poängsatta bilder?

Dina exporterade bilder hamnade väl i den mapp som du angav vid exporten? Eller har du valt "spara metadata till fil" (Ctrl-S)? Låter så eftersom du fått XMP-filer säger du.

Dina original borde finnas om du inte utryckligen raderat dem. Kan du inte hitta dem någonstans? Inget av dem?

Har du nåt filter aktivt som gör att du inte ser dem?
 
Hur fick du fram alla poängsatta bilder?

I biblioteket "atribut"

Dina exporterade bilder hamnade väl i den mapp som du angav vid exporten? Eller har du valt "spara metadata till fil" (Ctrl-S)? Låter så eftersom du fått XMP-filer säger du.

Jag var inne och kollade på Metadata och gjorde en ändring(som jag inte skulle ha gjort) och fick se först efteråt att det var XMP filer med

Dina original borde finnas om du inte utryckligen raderat dem. Kan du inte hitta dem någonstans? Inget av dem?

Jag har inte raderat dem och jag hittade precis någon form av kopior, för de hade mycket sämre upplösning. Men när jag där väljer att visa mappen eller visa i finder så hittas de inte.

Har du nåt filter aktivt som gör att du inte ser dem?[
 
Papperskorgen var tom och då slängde jag mapparna med bilderna i ( det var ju bara de bilderna som jag inte ville ha) och när jag sedan kollar papperskorgen, ja då är alla bilderna jag vill ha kvar och som jag gjorde iordning första gången !!! Så nu gjorde jag om alla bilderna igen och allt är ok.

Det som inte är ok är, Vart är bilderna ifrån första omgången?
Håller jag på så här så är det snart fullt med bilder både här och där :)

Hoppas att SP kommer igång med en kurs snart......
 
Och om du filtrerar fram alla betygsatta bilder visa attribut nu då? Visas inga bilder alls?

"Jag var inne och kollade på Metadata och gjorde en ändring(som jag inte skulle ha gjort) och fick se först efteråt att det var XMP filer med"
Var och hur ser du att det finns XMP-filer?

Jag har inte raderat dem och jag hittade precis någon form av kopior, för de hade mycket sämre upplösning. Men när jag där väljer att visa mappen eller visa i finder så hittas de inte.
Menar du alltså att det finns nån form av kopior av bilderna, men med sämre upplösning (färre antal pixlar antar jag att du menar?)?

Du får ursäkta men det är väldigt svårt att felsöka via text i ett forum baserat på dina något luddiga beskrivningar. Du måste beskriva exakt vad du gjort och vad du gör och vad resultatet blir. Gärna i kombination med skärmdumpar.

Var och hur är dina original lagrade?

Vart exporterade du till?

Dessa nya kopior du hittat, var anser LR att de ska finnas?
 
Och om du filtrerar fram alla betygsatta bilder visa attribut nu då? Visas inga bilder alls?

Nej det gjorde inte det....


"Jag var inne och kollade på Metadata och gjorde en ändring(som jag inte skulle ha gjort) och fick se först efteråt att det var XMP filer med"
Var och hur ser du att det finns XMP-filer?

Jag har inte raderat dem och jag hittade precis någon form av kopior, för de hade mycket sämre upplösning. Men när jag där väljer att visa mappen eller visa i finder så hittas de inte.
Menar du alltså att det finns nån form av kopior av bilderna, men med sämre upplösning (färre antal pixlar antar jag att du menar?)?

Du får ursäkta men det är väldigt svårt att felsöka via text i ett forum baserat på dina något luddiga beskrivningar. Du måste beskriva exakt vad du gjort och vad du gör och vad resultatet blir. Gärna i kombination med skärmdumpar.

Var och hur är dina original lagrade?

Lagrat i LR skulle de vara under en mapp jag importerade dem till

Vart exporterade du till?

När jag trycket på Exportera nere till vänster så fick jag välja om de skulle in i en mapp och vips så försvann de in i en mapp, men den syntes inte och vet inte vart de försvann.
Nu när jag gjorde om allt så högerklickade jag och valde där exportera (som jag gjort förut) och där väljer jag sedan vart de ska.



Dessa nya kopior du hittat, var anser LR att de ska finnas?

Det säger inte LR :) Det är det som är det roliga.
 
Papperskorgen var tom och då slängde jag mapparna med bilderna i ( det var ju bara de bilderna som jag inte ville ha) och när jag sedan kollar papperskorgen, ja då är alla bilderna jag vill ha kvar och som jag gjorde iordning första gången !!! Så nu gjorde jag om alla bilderna igen och allt är ok.

Det som inte är ok är, Vart är bilderna ifrån första omgången?
Håller jag på så här så är det snart fullt med bilder både här och där :)

Hoppas att SP kommer igång med en kurs snart......

Kan rekommendera denna: http://www.moderskeppet.se/butik/?u...ktober2011&utm_campaign=NyhetsbrevOktober2011
 
Jag förstår ju inte själv vart bilderna tog vägen.

Du har väl skickat ut dom i omloppsbana i cyberrymden.

Jag har inte LR, men ibland tappar jag bort filer jag sparat. Alltså jag vet inte i vilken mapp jag sparade dom. Då gör jag om proceduren igen och kollar var dom sparas.

Så mitt tips är att, poängsätt en av dina skräpfiler som du skulle kasta, exportera sedan filen och läs på rutorna som kommer upp vart den filen exporteras. I den mappen borde även dina andra bilder ligga.
 
Du har väl skickat ut dom i omloppsbana i cyberrymden.

Jag har inte LR, men ibland tappar jag bort filer jag sparat. Alltså jag vet inte i vilken mapp jag sparade dom. Då gör jag om proceduren igen och kollar var dom sparas.

Så mitt tips är att, poängsätt en av dina skräpfiler som du skulle kasta, exportera sedan filen och läs på rutorna som kommer upp vart den filen exporteras. I den mappen borde även dina andra bilder ligga.

Hmmmm..... ja det ska jag testa.
Bara konstigt att det är 2 olika saker som händer ifall man exporterar via klick på bilderna eller trycker export på sidan.

Men jag ska kolla detta.
 
Oavsett om jag klickar på knappen "Export..." eller högerklickar på en bild och väljer "Export" och sen "Export..." så får jag upp exakt samma dialog. Kör LR 3.6
 
Oavsett om jag klickar på knappen "Export..." eller högerklickar på en bild och väljer "Export" och sen "Export..." så får jag upp exakt samma dialog. Kör LR 3.6

Japp...... gjorde precis det samma.......... vet inte vilken knapp jag tryckte på.
Men jag har gett upp. Jag hittar inte alla bilder, men de jag ville ha hittade jag så jag är nöjd för tillfället.
Men jag hoppas att det kommer igång en kurs så att jag lär mig rätt ifrån början.
 
Japp...... gjorde precis det samma.......... vet inte vilken knapp jag tryckte på.
Men jag har gett upp. Jag hittar inte alla bilder, men de jag ville ha hittade jag så jag är nöjd för tillfället.
Men jag hoppas att det kommer igång en kurs så att jag lär mig rätt ifrån början.

Det låter som om du inte har riktig koll på vilken katalog som LR jobbar med. Det kan du lätt kolla genom att hålla ALT-tangenten nere när du startar LR. Då får du upp ett fönster som dels visar alla kataloger som finns registrerade i LR, dels vilken som är den aktuella. Du kan också här välja vilken katalog som du vill jobba med.
 
Nu står det på de sista bilderna under Metadata underordnade filer XMP hur får jag bort det?
Jag har det inte på de andra bilderna.
 
Det låter som om du inte har riktig koll på vilken katalog som LR jobbar med. Det kan du lätt kolla genom att hålla ALT-tangenten nere när du startar LR. Då får du upp ett fönster som dels visar alla kataloger som finns registrerade i LR, dels vilken som är den aktuella. Du kan också här välja vilken katalog som du vill jobba med.

Helt riktigt... noll koll....
Kollade detta och vad jag har gjort så är det en mapp under bilder på HD och där döpt mappen till 2012, där har jag alla bilder som jag importerar.
Kanske fel att göra så?
 
Helt riktigt... noll koll....
Kollade detta och vad jag har gjort så är det en mapp under bilder på HD och där döpt mappen till 2012, där har jag alla bilder som jag importerar.
Kanske fel att göra så?

Du behöver skaffa dig en bra mappstruktur för dina bilder. Att lägga allt i en mapp funkar inte. Lämpligt kan vara att ha en mapp per tagningstillfälle. Skulle rekommendera att ha utforskaren uppe parallellt med LR, så du verkligen ser vart dina bilder hamnar.

Kan rekommendera Julieanne Kosts gratis videoklipp eller en kurs på Moderskeppet som just kommit med LR4 paket.
 
Du behöver skaffa dig en bra mappstruktur för dina bilder. Att lägga allt i en mapp funkar inte. Lämpligt kan vara att ha en mapp per tagningstillfälle. Skulle rekommendera att ha utforskaren uppe parallellt med LR, så du verkligen ser vart dina bilder hamnar.

Kan rekommendera Julieanne Kosts gratis videoklipp


Jo jag har ju fler mappar i 2012 typ Fotboll P-98 P-97 osv...
Jodå hennes videor har sett många ggr, men det fastnar väl inte allt direkt :)
 
Jag använder en av LR's inbyggda datumbaserade mappstrukturer som LR kan skapa automatiskt vid import, baserat på det datum en bild är tagen (lagrat i dess EXIF/IPTC metadata, under försutsättning att klockan i kameran är rätt inställd). Det är enkelt, automatiskt och otvetydigt. En bild kan bara vara tagen vid ett enda datum.

Jag använder YYYY/MM/DD vilket ger följande:

- 2011
- - 01
- - 02
- - 03
- - 04
- - 05
- - 06
- - 07
- - 08
- - 09
- - 10
- - 11
- - 12
- 2012
- - 01
- - 02
- - 03
- - 04
- - - 01
- - - 02
- - - 03
- - - 04
- - - 05
- - - 06
- - - 07
- - - 08
- - - 09
- - - 10
- - - 11
- - - 12
- - - 13
- - - 14
- - - 15
- - - 16
- - - 17
- - - 18
o.s.v.

Om man klickar på 2011 så ser man alla bilder från 2011. Klickar man på månad 9 under 2011 så ser man alla bilder från september 2011. Och så vidare.

Ytterligare ett tips är att se till att alla årsmappar sparas under en huvudmapp, så att alla bilder ligger under en enda topp-mapp.

Exempel på hur det ser ut när jag importerar:

http://ScrnSht.com/siqwnx

Det intressanta i skärmdumpen är att jag valt Organize="by date", date format="YYYY\MM\DD" och att jag pekat ut den huvudmapp där jag vill att årsmapparna ska skapas (E:\foto\bilder).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.