Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vart tog alla scanners vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Nu har digitala kameror funnits ett antal år, så det det har väl minskat på behovet av neg/diascanners. Känns som det överhuvudtaget inte säljs så många. Men hur kan det vara så tomt på begagnade annonser? Det borde väl vara rimligt att de som scannat klart sina gamla analoga neg/dia, vill sälja vidare sin scanner? Någon som kan förklara detta fenomen? Har letat på blocket o fotosidan men de lyser med sin frånvaro.

Hej!

Ja en del kanske gör som jag.
Jag har scannat in dom flesta av mina diabilder i lägre upplösning och sen sparat dom som jpeg. Detta för katalogisering och för att hålla nere lagringsstorleken. Skulle man spara alla bilder i högsta upplösningen och t.ex 16 bitar tiff så tar dom för mycket plats eftersom min Nikon Coolscan ger filstorlekar på cirka 115mb/fil. Har man då några tusen bilder så blir lagringsbehovet ganska stort.
Skulle jag nu vilja få ut det bästa av en bild för t.ex. utskrift så scannar jag om den i högsta upplösning särskilt om bilden ska efterbehandlas i Photoshop. Eftersom jag har katalogiserat bilderna i Lightroom är det enkelt att välja ut en bild för omscanning.
Nu vet jag inget om priserna på beg. marknaden när det gäller scanners men min får nog stå kvar på datorbordet ett tag till.

Christer

Har en filmscanner själv, som jag funderat på att avyttra länge. Men i mitt fall är det kanske en kombination av lathet och det faktum att man inte får så pass att jag skall tycka det är värt att sälja den.

Kanske använder den som ankare till båten istället...

De flesta gamla scanners av någorlunda kvalitet hade en anslutning via ett gränssnitt som heter scsi-anslutning. Det kräver ett speciellt kort som moderna datorer inte har idag. Gåt iofs att skaffa ett scsi-kort även idag men vem bryr sig när du får en hyffsad scanner under 5000 spänn.
Själv slängde jag en flatbäddare och två filmscanners senaste flytten.
tror detta kan vara en bidragande orsak nu när det sitter firewire och USB2 i de flesta datorer.

Har en Olympus ES-10 scanner som du kan få om du vill prova att få igång den. Den har parallellports interface (!!) och jag har bara kört den på en äldre maskin med Win95. Finns dock en sida med rätt mycket info och även Win2K drivers.

http://www.es10.com.ar/

Behåller min scanner [Nikon SuperCoolscan V ED med USB 2.o] av följande orsaker;

Det tar tid att katalogisera och det tar ännu mer tid att scanna in i "fullformat" om man som jag har en hel del gamla dia och negativremsor att gå igenom och spara,

Med tanke på att marknaden idag är ytterst begränsad, både vad gäller utbudet på nya scanners från de stora och på begagnatmarknaden, samt att min scanner inte kostade skjortan så behåller jag den som en mycket "bra att ha"-pryl.

Av samma orsaker har jag behållit och underhållit min vinylspelare...

Min "moderna" Minolta skanner med USB anslutning står och väntar på att jag skall realisera min dröm om att skanna in mina diabilder. Den lär stå kvar då tiden inte riktigt räcker till. Vill alltså inte sälja den för att jag har en förhoppning om att jag någongång i framtiden skall få tid....

Jag har också väntat på scanner-annonser men gav till slut upp och köpte en ny istället. Det blev en Epson V500 som är en trevlig bekantskap.
Jag har viss erfarenhet av äldre filmscannrar och de var en plåga att använda pga deras långsamhet så jag ångrar inte att jag köpte nytt istället även om en flatbäddare kanske inte kan jämföras med en filmscanner.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto