Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart sparar ni bilderna - windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Ska köpa ny disk, byta ut moderkort, processor och grafikkort och tänkte samtidigt passa på att få bättre ordning på filer och bilder.

Min fråga är var ni sparar era bilder och filer? Som jag nu har det så har jag Mina dokument på G:, där jag sparar dokument och bilder. Men har funderat på att lägga allt på C:, fördelen med det är att alla genvägar fungerar och förinställda "lägen" är anpassad för det. Men nackdelen är ju att om jag vill installera om OS:et så måste jag flytta bilderna igen till en annan disk. Har backup förövrigt på en externdisk.

Så hur gör ni?

Jag har alla bilder på externa hårddiskar. När jag importerar via Lightroom skapas två identiska hårddiskar. Det går litet långsamt jämfört med att använda den inbyggda hårddisken, men jag har inte plats där.

Jag sparar bilderna på två extra interna hårddiskar.

Har dock funderat på att lägga mig till med en extern nätverksansluten backupstation, med några diskar i RAID-konfiguration.

Har bara system och program på C: och växlingsfil på annan fysisk disk. Dokument och andra filer på en disk och bara foton på ytterligare en disk. Att ändra förinställda sökvägar är enkelt, högerklicka/egenskaper och tala om vart genvägen skall peka.

Satte i nytt moderkort/CPU/mine i datorn i helgen. Den stora skillnaden (som jag hade hoppats på) var öppna och stänga/spara bilder och uppdatera bilder under editering.

Glöm inte att köpa nytt minne anpassat till det nya moderkortet.

/FW

Kanske RAID1* på 2 diskar är ett bra alternativ för hög säkerhet.

On du oroas över att installera om operativet ofta kan du så skapa olika partitioner på hårddisken.
Ex 3 partitioner. 2st 50gig och en som tar övriga utrymmet där man kan lagra saker.

Då kan man installera 2 olika operativ, eller samma ifall det ena krashar etc.

*(RAID1 är en spegling. Så båda diskarna innehåller samma information)

Har bara system och program på C: och växlingsfil på annan fysisk disk. Dokument och andra filer på en disk och bara foton på ytterligare en disk. Att ändra förinställda sökvägar är enkelt, högerklicka/egenskaper och tala om vart genvägen skall peka.

/FW
Det är så jag har gjort nu, men har inte fått det att fungera klockrent. Om jag går in på Mina Dokument så kommer jag till Mina Dokument på C: tex. Men har inte heller lagt ner så mycket tid på att lösa det. Det lutar nog att jag lägger bilder och dokument på en annan disk.

Kanske RAID1* på 2 diskar är ett bra alternativ för hög säkerhet.

On du oroas över att installera om operativet ofta kan du så skapa olika partitioner på hårddisken.
Ex 3 partitioner. 2st 50gig och en som tar övriga utrymmet där man kan lagra saker.

Då kan man installera 2 olika operativ, eller samma ifall det ena krashar etc.

*(RAID1 är en spegling. Så båda diskarna innehåller samma information)

Sällan jag brukar behöva installera om operativet, det är såna här gånger som när jag byter hårdvara. Så problemet är inte så stort egentligen. Det bästa hade väl varit att ha en RAID 1 lösning, men är inte beredd att göra den investeringen än, finns så mycket annat som jag vill lägga pengarna på :)

Kör C: på en egen disk och bilderna på F:
Sparar även bilderna på en extern hårddisk och bränner med jämna mellanrum ner bilder på DVD:er som låses in i bankfack.

Nojig kanske men jag förlorade en gång 200 gb musik pga en kraschad hårddisk och jag skulle inte vilja råka ut för det med mina bilder =)

... Om jag går in på Mina Dokument så kommer jag till Mina Dokument på C: tex.
Detta går att ändra genom att högerklicka på Mina dokument och sedan välja platsen där du vill att dina dokument ska ligga. Det kan vara en annan partition på samma disk eller en annan disk, antingen intern eller extern.
Då kan alla program fortfarande använda förinställda "genvägar" till Mina bilder, etc, samtidigt som alla dina dokument ligger på en annan enhet och inte påverkas av ev. ominstallationer, om man nu tycker att det är kul :)

Det är så jag gjort, men som jag skrev tidigare så fungerar det inte riktigt. När jag klickar på Bilder och Musik hamnar jag rätt. Men när jag klickar på Dokument hamnar jag på fel ställe. Men orkar inte lägga ner tid på att fixa det nu när jag ändå ska installera om Vista, eftersom jag byter moderkort och processor.

Ska köpa ny disk, byta ut moderkort, processor och grafikkort och tänkte samtidigt passa på att få bättre ordning på filer och bilder.

Min fråga är var ni sparar era bilder och filer? Som jag nu har det så har jag Mina dokument på G:, där jag sparar dokument och bilder. Men har funderat på att lägga allt på C:, fördelen med det är att alla genvägar fungerar och förinställda "lägen" är anpassad för det. Men nackdelen är ju att om jag vill installera om OS:et så måste jag flytta bilderna igen till en annan disk. Har backup förövrigt på en externdisk.

Så hur gör ni?

Sparar på separat intern disk och backup på extern.
Aldrig på C:
Har en spegling av C: på annan ej ansluten disk ifall det "skiter sig" för att snabbt komma tillbaka till ett ursprung med allt installerat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar