Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart lämna in trasig EOS 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chucken

Avslutat medlemskap
Hej,
Min fråga är som rubriken lyder.

Jag har en Canon Eos 400D köpt på SIBA och nu när garantin har gått ut så har min blixt lagt av.

När kameran ska fälla upp blixten så kommer ett felmeddelande om att någonting hindrade blixten att fällas upp. Vilket inte är fallet.

1 gång på 30 så funkar det att fälla upp blixten men annars så kommer bara ett felmeddelande.

Nu undrar jag över någon verkstad som kan skruva nyare digitalkameror.
Då detta inte är något garantijobb så lämnar jag gärna till någon annan än SIBA.


Bor i Mariefred, så Stockholm, Södertälje, Eskilstuna fungerar.

Kom väldigt gärna med tips på bra verkstad samt om någon annan har haft liknande problem och vet vad det kan kosta.

Tack på förhand /Chucken

Edit:

Nu har jag pratat med OnOffs kundservice och tydligen så har man 2 års reklamationsrätt. Enligt killen på kundtjänsten så borde den inte paja på bara ett år men det var ju upp till den "fristående"-verkstaden att bedöma. Får lämna in den och hålla tummarna. God Jul!
 
Senast ändrad:
Under år 2005 förlängdes reklamationsrätten till 3 år för ursprungliga fel.


Det låter ju kanon, men varför visste de inte det på supporten!?

Aja, kanon iaf. Hoppas bara att de inte skyller på handhavande fel de brukar ju kunna säga vad de vill. Ända sättet att få igenom det är att vända sig till Plus.

Men men, ska inte måla fan på väggen. Ska till OnOff i veckan och se vad de säger.
 
Det låter ju kanon, men varför visste de inte det på supporten!?
...
Inom handeln råder tyvärr en utbredd och skandalös "okunnighet" om detta. Har en känsla av att det många gånger är en helt medveten "okunnighet" - det är ju bekvämt för dem att få kunderna att betala för sådant som de själva ska stå för!

Säg till dem att det finns en lagstadgad reklamationsrätt (för ursprungliga fel). Men du har rätt i att de då ofta tar till nästa knep - de säger att detta inte är ett ursprungsfel utan något som du själv har orsakat efter köpet.
 
InfoCare

Huvudkontoret för verkstad - InfoCare CS - ligger i Växjö.

InfoCare Service växel har telefonnr 08-793 76 00.
InfoCare CS når du på telefonnummer 0470-70 54 00

Felanmälan för IT-service på plats hos dig gör du allra enklast direkt på hemsidan. Du kan också ringa till kundcenter på telefon: 0200-870 313.

Felanmälan för verkstadsservice gör du också direkt via hemsidan eller ringer till kundcenter på
telefon: 077-670 03 03


Plankat från Infocares sida!
Det verkar vara dom som sköter Canons service i Sverige!
Jag lämnade in min 40D där för några veckor sen!

/M
 
Drog iväg till OnOff på eftermiddan och lämnade in kameran. Det verkade inte vara några problem och jag skulle få tillbaka den i början av januari. Så vi får se vart det leder.
 
Men du hade köpt den på SIBA och lämnar in den på OnOff?

Konstigt.. Ändrade första inlägget efter publicering då jag såg på kvittot att det var OnOff och inte SIBA det gällde. Men efter att jag hade ändrat en andra gång i första inlägget så har det hoppat tillbaka till SIBA. Självklart så har jag lämnat in den till samma kedja som sålde den till mig.
 
Konstigt.. Ändrade första inlägget efter publicering då jag såg på kvittot att det var OnOff och inte SIBA det gällde. Men efter att jag hade ändrat en andra gång i första inlägget så har det hoppat tillbaka till SIBA. Självklart så har jag lämnat in den till samma kedja som sålde den till mig.

Ok, då är jag med. Verkade lite konstigt först.
 
Du har enligt lagen 3 år på dig att reklamera en vara, dock har du bara 1 års garanti.
Alltså om kameran går sönder under första året så har du ytterligare 2 år på dig att reklamera den. Dock är det ditt ansvar som kund att bevisa att felet uppstod under det första året.

Mer här
http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen_broschyr_A4_2007.pdf

Denna brukar jag ha med mig varje gång jag ska reklamera något å de krånglar i butiken, lägg fram dendär på disken så har de inte så mycket att sätta emot..
 
Dock är det ditt ansvar som kund att bevisa att felet uppstod under det första året.

Ditt ansvar ligger i att påvisa att det är ett ursprungsfel, och praxis brukar vara att ett ursprungsfel kan påvisas om kameran varit på service de första sex månaderna. Jag har under alla mina år som säljare (på Expert) inte varit med om att det faller in under reklamationsrätten om man inte kan påvisa detta. Självklart, ibland lyckas man skicka den till någon tekniker som har en bra dag och som säkerligen kan reparara den på "goodwill" ändå.

Att jämföra garanti med reklamationsrätt är som att jämföra äpplen med päron.

Så här står det i PDF:en ovan:
En reklamation av varan innebär att du meddelar
säljaren att du inte godtar varan och anger på vilket
sätt du anser den felaktig.
Du måste då lämna ett meddelande om felet inom
skälig tid, efter det att du märkt eller bort märka felet.

---

Skälig tid ovan är alltså inte över 12 månader.
Sen att det idag oftast lämnas 2 års garanti är en helt annan femma, även om många återförsäljare på kvittot skriver att det bara är ett år. Det gör det ju så mycket lättare att få en nöjdare kund när man får sin förmodade kostsamma reparation tillbaka, gratis.

Mitt tips till trådskaparen är att påtala den 2-åriga garantin istället för att börja harva om reklamationsrätten.

För övrigt anser jag att Sveker på PLUS borde avskaffas. Kommer så sjukt mycket skitsnack ur den gamla gubben.

/Danne (jobbar numera inte inom fotobranschen)
 
Samma strul med blixten

Har samma bekymmer på min snart 2 år gamla 400D blixten kommer inte upp utan får felmeddelande, om jag sedan pillar upp den så fungerar det ett tag tills den får ligga en sund. Då är det samma strul igen. Någon som har en bra lösning. Blixten brukar inte användas kör nästa alltid med externblixt. Går det att smörja eller göra egen servis på detta? Vad rekommenderar ni?

//CB
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.