Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vart kan man hyra proffsobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Hej
ska eventuellt fota ett bröllop sen. Mest för min egna skull men även för att kunna ge ett bra minne till brudparet.

Undrar om det över huvutaget går att hyra lite bättre gluggar och isf till vilket pris brukar de ligga?

Ja bor i skåne i helsingborgs området. Skulle kunna tänka mig två gluggar och en bra blixt.

Har inte råd att skaffa de grejerna nu. Men jag ska. Tänkte om det gick att lösa lite såhär sålänge...


/Ilves
 
Uj, sånt är svårt! tänk på att du måste lära dig att behärska prylarna men jag låter bli att rådge alls utan lämnar över det till andra och tar istället och berättar att Yfo har uthyrning av utrustning - deras prislista finns på hemsidan eller via denna direktlänk
 
Senast ändrad:
ska kolla priserna...

tanken hade ju varit att prova grejerna först.
Går inte ut å fotar nått sånt viktigt utan å prova grejerna.

Är som att jaga lejon med ett gevär man inte har provat.


fridhamre skrev:
Uj, sånt är svårt! tänk på att du måste lära dig att behärska prylarna men jag låter bli att rådge alls utan lämnar över det till andra och tar istället och berättar att Yfo har uthyrning av utrustning - deras prislista finns på hemsidan eller via denna direktlänk
 
tror du måste ha egen firma för att få hyra och om du inte har det får du lägga upp en rejäl depositionsavgift.
 
Hade varit kul att hyra en större glugg för ett evenemang men efter att ha läst deras villkor blev jag mörkrädd.

""Kundkrav
Kreditkund: Efter erhållande av vidimerat registreringsbevis gör Yfo en sedvanlig kreditkontroll
Kontantkund: Deposition på upp till 100 % av utrustningsvärdet eller av oss godkänd referens. Betalning i förskott.
 
MNorlander skrev:
Hade varit kul att hyra en större glugg för ett evenemang men efter att ha läst deras villkor blev jag mörkrädd.

""Kundkrav
Kreditkund: Efter erhållande av vidimerat registreringsbevis gör Yfo en sedvanlig kreditkontroll
Kontantkund: Deposition på upp till 100 % av utrustningsvärdet eller av oss godkänd referens. Betalning i förskott.
Bra Mikael, om du har ett 400/2,8 så lånar jag gärna det över helgen utan att lämna säkerhet, ok? =)
 
Emil-G skrev:
Bra Mikael, om du har ett 400/2,8 så lånar jag gärna det över helgen utan att lämna säkerhet, ok? =)

Kan man hyra ut bilar vära flera hundratusentals kronor över en helg för nån tusenlapp utan deposition så vorde det väl underligt om det inte skulle gå att göra detsamma med fotoutrustning.

Försäkring brukar det kallas.
 
Arctic skrev:
Kan man hyra ut bilar vära flera hundratusentals kronor över en helg för nån tusenlapp utan deposition så vorde det väl underligt om det inte skulle gå att göra detsamma med fotoutrustning.
Det underligaste tycker jag nog snarare är att kraven inte är högre när man hyr bilar.

Å andra sidan är ju sådan verksamhet mångfalt större och kan då tillåtas att ha ett visst svinn. Dessutom finns det möjligheter att använda motåtgärder av den här typen, som däremot inte fungerar till fotoprylar.
Försäkring brukar det kallas.
Är du säker på om det ens går att försäkra uthyrd fotoutrustning?
 
P.R. skrev:
Dessutom finns det möjligheter att använda motåtgärder av den här typen, som däremot inte fungerar till fotoprylar.

De har hyrt ut bilar i decenier innan de börjat använda dessa prylar så de är ingen förutsättning för att det skall gå bra ändå. Om intresset finns.

P.R. skrev:
Är du säker på om det ens går att försäkra uthyrd fotoutrustning?

Det är jag säker på. Det kanske inte finns någon standardförsäkring men det går alltid att förhandla fram något. Om inte i landet så iaf inom EU.

Men så länge de är nöjda med de kunder som hyr utrustningen och inte vill ha in andra kundkategorier så har de naturligtvis inget intresse av att lägga ner energi på det.
 
Arctic skrev:
Men så länge de är nöjda med de kunder som hyr utrustningen och inte vill ha in andra kundkategorier så har de naturligtvis inget intresse av att lägga ner energi på det.
Javisst är det så även om jag inte tror det har så mycket med intresse, som med förväntad lönsamhet att göra.

Du gör tydligen en annan bedömning av storleken på de ökade intäkterna i relation till kostnad och risk än de (enda?) som idag håller på med uthyrningsverksamhet.
 
Erfarenheter?

Finns det någon som har erfarenhet av hur det funkar?

Hur mycket deposition begär de egentligen (det står ju upp till) och hur går det till rent praktiskt? Kan de debitera ett kontokort och sätta tillbaka pengarna när man returnerar eller måste man släpa med sig kontanter?
 
MNorlander skrev:
Hade varit kul att hyra en större glugg för ett evenemang men efter att ha läst deras villkor blev jag mörkrädd.

""Kundkrav
Kreditkund: Efter erhållande av vidimerat registreringsbevis gör Yfo en sedvanlig kreditkontroll
Kontantkund: Deposition på upp till 100 % av utrustningsvärdet eller av oss godkänd referens. Betalning i förskott.
Kraven låter inte orimliga.

Det står UPP TILL 100% så det enklaste är att bara fråga vad det skulle innebära för just dig.
Kanske kan lämna din bil som säkerhet?

Spekulation är helt ointressant.

Ett bättre ekonomiskt alternativ kan vara att försöka hyra det av ngn på fotosidan eller en vän.
Men det gällar att skriva ett vettigt kontrakt.
 
Sätt ut en annons på fotosidan... Jag har lånat/hyrt utrustning på det sättet flera gånger och på köpet har jag fått ett par nya vänner.

Du kanske har nåt intressant så att ni kan lånbytas en helg? Det är en smidig lösning och båda är angelägna om att få tillbaka sina grejjer.

Mvh /Peter
 
Jag tycker personligen att det är helt sjukt med sådana depostitioner.. borde väl räcka att man visar legitimation, och skriver på ett kontrakt så är risken att man inte kommer tillbaka väldigt liten.
 
laan skrev:
Jag tycker personligen att det är helt sjukt med sådana depostitioner.. borde väl räcka att man visar legitimation, och skriver på ett kontrakt så är risken att man inte kommer tillbaka väldigt liten.
Det är så här för att det är vanligt att utan depositionen att sakerna inte återvänder.

Är du känd hos YFO behöver du säkert inte ens visa leg.
Men först måste du få det förtroendet.

Sedan finns det säkert andra orsaker.
tex hyra av tele för Afrika-resa och så störtar planet.
Vad hjälper det att YFO har ett kontrakt skrivet, givetvis finns dödsboet men det blir krångligt om YFO ens skulle få en krona.
 
Jag har hyrt av YFO nån gång, men då till företag och har därför inte lagt någon deposition. Ska man hyra nåt bör man hur som helst kontakta dem i tid då de inte har allt hemma.

Ang depositioner så borde det väl gå smidigt att lösa på andra sätt. Det är ju t ex inga problem att hyra dyra verktyg av annat slag eller, som nämnts, bilar. Ett sätt är ju att helt enkelt låsa självriskbeloppet på betalkortet tills man återställt prylen. Möjligen har dock hyrmarknaden för kameraprylar traditionellt varit inriktad på företag varför inte smidigare lösningar kommit fram.
 
Räcker det inte bara med att dra ett kreditkort i kortläsaren? Så funkar det just vid biluthyrning, hotellbokning med mera. Om man stökar till eller skadar utrustningen drar de bara värdet från kreditkortet. Borde väl fungera?

Krockade en hyrbil en gång och vips, blev jag 8000 kronor fattigare dagen efter (självrisk) utan att göra något specielt. Lite senare fick jag en fakturaspecifikation för det.
 
Emil-G skrev:
Bra Mikael, om du har ett 400/2,8 så lånar jag gärna det över helgen utan att lämna säkerhet, ok? =)

Tror du inte att jag förstår att de vill ha deposition för nåt jag hyr?. Det var själva grejen att om de skulle ha 45000 i dep för ett 300/2.8 är det lite väl mycket. Det är ju inte så att du sitter med 200000 på kontot just för att lägga dep på en hyrbil över en helg. Eller?????
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.