Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart gör man av avfallet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har 2 dunkar med "spill" från framkallning. men vet ej vart man ska göra av det?
Pratade med några sopgubbar men dom var också tveksamma eftersom vätskorta blandats där i..

Om du har möjlighet kan du när du sparar förvara det i öppna kärl och låta vattnet avdunsta. Typ ovanför ett element, (doppvärmare blir kanske sämre för miljön). Men det hjälper föga om du är i mörkrum ofta.

Har 2 dunkar med "spill" från framkallning. men vet ej vart man ska göra av det?
Pratade med några sopgubbar men dom var också tveksamma eftersom vätskorta blandats där i..

Med tanke på hur många som framkallar numera ;) så är det här nog inget stort problem,
men jag häller i dunk, och så märker jag upp dunken och lämnar till Miljöfarligt!
(Har inte sett några andra dunkar med fix/framkallning när jag ställt ut mina)
/B

Ps. Men alla som äter P-piller eller tvättar i Samsungs silvertvättmaskin eller använder tvättprodukter med silvernano, borde hälla sitt " vatten" i dunkar och lämna till miljöfarligt hos kommunen,
så vi inte får ut det i våra reningsverk! :)

Om du har möjlighet kan du när du sparar förvara det i öppna kärl och låta vattnet avdunsta. Typ ovanför ett element, (doppvärmare blir kanske sämre för miljön). Men det hjälper föga om du är i mörkrum ofta.

Jag tycker detta råd är riktigt dåligt.

Orsaken till varför den analoga tekniken så aggressivt blivit utkonkurrerad av den digitala är bland annat dess miljöfarliga egenskaper. Att tro att det bara består av vatten när det dunstar är rent lekmannamässigt.
De ämnen som finns i fotokemi är generellt väldigt miljöfarlig för alla levande organismer. Det ska inte tas lättsinnigt på.

Allt i kemiväg även filmrester och papperskopior ska till en miljöstation.
1978 var det inte så men idag när många med erfarenhet av långsiktigt arbete med fotografisk kemi har fått eksem som är kronisk och eller allergier som är svåra och allvarliga.

Det är med detta som utgångspunkt som rådet att låta ångorna från dessa cancerframkallande ämnen låta spridas i, vad vet jag lägenhet småhus eller annat boende eller lokal, den omgivning som du eller andra vistas mer eller mindre i.

Näe det är en betydligt mer kostsam hobby den analoga fotokemiska tekniken och därför ska du köpa stora plastdunkar, en för framkallaren och en för fix och en för "diskvattnet" som du "diskar" din tank, tråg och mätglas i. Alla vätskor ska till miljöstationen inget ska ut i avloppet så var det förr men idag är det ingen som är stolt över det.

Jag är ledsen om jag uppfattas som brysk men idag är analogteknik i mångt och mycket bortglömt och många är oförstående för dess toxitet och den nogranhet som faktiskt bör råda vid framkallning själv.

Jag hoppas att jag inte rört upp någons känslor men jag kände att jag ville "sätta ner foten lite"

Till sist till Erik Schalin som jag här i början citerat, jag ser det som ett praktiskt råd i största välmening men som tyvärr är allt för ogenomtänkt som kan få allvarliga konsekvenser och därför hoppas att du har självdistans i denna kritik från min sida.

Det vore bättre om vi bekymrade oss om allt silver som kommer ut i avloppet från de silverbesprutade kläder som vi tvättar. Trots att det mesta av privat framkallning nästan helt försvunnit så har silverhalterna ökat i avloppsvattnet under senare år. Och det beror just på det silver som kläder besprutas med för att de inte ska lukta så mycket (bakteriedödande). T.om prylar som dörrhandtag och annat där vi tar med våra händer förses med silver av tillverkarna. Fixet, där silvret hamnar, bör alltså lämnas in till miljöstation (trots att det förmodligen inte spelar så stor roll i det stora hela med silverhaltigt vatten från tvättmaskiner som dagligen spolas ut i avloppet i stora mängder). Men som vanligt finns det dom som silar mygg och sväljer kameler, och de brukar inte kunna övertygas så lätt, hur mycket fakta som än presenteras. Hydrokinon och en del andra lite mera toxiska ämnen, som en del framkallre innehåller, är exempelvis i så otroligt låg koncentration att det säkerligen inte skadar någonting i naturen om det kommer ut i avloppsvattnet. Om det vore så farligt som vissa tycks tro skulle det förmodligen inte få säljas på öppna marknaden. Jag kollade på diskmedelsflaskan på jobbet idag, den hade ett varningskryss. Kunde vara irriterande och ge upphov till ögonskador och allergiska reaktioner. För att inte tala om maskindiskmedlen och alla andra rengöringsmedel och kemikalier vi använder. Kanske bör vi samla upp sånt resttvatten också och lämna in på miljöstationen?

http://gelatin-silver.blogspot.com

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar