Om du har möjlighet kan du när du sparar förvara det i öppna kärl och låta vattnet avdunsta. Typ ovanför ett element, (doppvärmare blir kanske sämre för miljön). Men det hjälper föga om du är i mörkrum ofta.
Jag tycker detta råd är riktigt dåligt.
Orsaken till varför den analoga tekniken så aggressivt blivit utkonkurrerad av den digitala är bland annat dess miljöfarliga egenskaper. Att tro att det bara består av vatten när det dunstar är rent lekmannamässigt.
De ämnen som finns i fotokemi är generellt väldigt miljöfarlig för alla levande organismer. Det ska inte tas lättsinnigt på.
Allt i kemiväg även filmrester och papperskopior ska till en miljöstation.
1978 var det inte så men idag när många med erfarenhet av långsiktigt arbete med fotografisk kemi har fått eksem som är kronisk och eller allergier som är svåra och allvarliga.
Det är med detta som utgångspunkt som rådet att låta ångorna från dessa cancerframkallande ämnen låta spridas i, vad vet jag lägenhet småhus eller annat boende eller lokal, den omgivning som du eller andra vistas mer eller mindre i.
Näe det är en betydligt mer kostsam hobby den analoga fotokemiska tekniken och därför ska du köpa stora plastdunkar, en för framkallaren och en för fix och en för "diskvattnet" som du "diskar" din tank, tråg och mätglas i. Alla vätskor ska till miljöstationen inget ska ut i avloppet så var det förr men idag är det ingen som är stolt över det.
Jag är ledsen om jag uppfattas som brysk men idag är analogteknik i mångt och mycket bortglömt och många är oförstående för dess toxitet och den nogranhet som faktiskt bör råda vid framkallning själv.
Jag hoppas att jag inte rört upp någons känslor men jag kände att jag ville "sätta ner foten lite"
Till sist till Erik Schalin som jag här i början citerat, jag ser det som ett praktiskt råd i största välmening men som tyvärr är allt för ogenomtänkt som kan få allvarliga konsekvenser och därför hoppas att du har självdistans i denna kritik från min sida.