Annons

Vart fotar ni, Pentaxvänner?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Eliasson

Aktiv medlem
Jag har tidigare satt ut denna blänkare i Landskapsfotodelen, men med klent resultat :) Det slog mig att vi har ett gäng naturromantiker bland Pentaxfolket också, kanske även en del amatörmilitärhistoriker?
Hursomhelst, jag är på jakt efter fotoställen i Mälardalen med omnejd, max 2 1/2 timmes bilfärd enkel resa från Stockholm. Övernattning inget hinder.
Främst landskap och militärkulturhistoria är vad jag är ute efter.

Har ni några tips? En tanke var Femörefortet i Oxelösund, men de verkar ha stängt för säsongen.

Mvh, Fredrik

Många verkar ha läst men inte ett enda svar men här kommer iaf 1 så får vi se om det är till någon nytta för Dig.

Landskapfoto med betoning på kust och skärgård är mitt område och det bedriver jag mest ute längs N roslagskusten, vill Du testa det så är Du välkommen även om årets säsong är över men det kommer en vår igen och då finns det möjlighet.

Har extra boende om Du vill och kan fixa med sjötransporter och ta Dig till olika ställen om Du inte vill köra själv då finns en båt för det med om Du är båtvan vill säga?!

Håler till N om Östhamamr så Du når det på under 2 timmar från Stockholm!

De militära anläggningaran i området är inte mycket att se så den biten kan jag inte erbjuda mycket av tyvärr.

Fotohäslningar
Bosse

Pentaxian såklart ;-)

Stort tack för ditt svar, Bo! Låter finfint, men denna gång lutar det åt södertörn.
Det låter som du driver företag, finns det en hemsida man kan läsa mer på?

Stort tack för ditt svar, Bo! Låter finfint, men denna gång lutar det åt södertörn.
Det låter som du driver företag, finns det en hemsida man kan läsa mer på?

Jodå det finns en firma tillhör kategorin mångsysslande enmansföretagare mer att läsa och se finns på www.licoguideservice.se har kört några fototurer för FS medlemmar förut och hoppas kunna göra det nästa år med men det får vi se då.

Södertörn är inte mina "jaktmarker" så där lämnar jag åt andra att ge råd ;-)

MIlitärhistoria

Hej
Tänkte tipsa om lite militärhistoria, som är värt att se då det är så nytt och samtidigt omodernt när det var klart
Idag så är det mycket graffiti, men man får en bild av hur de hade tänkt att försvara Stockholm vid angrepp söder ifrån. Detta ligger i Tyresö, närmare Gudö ochTutvikens norra sida, Det finns ett antal Geocachar där om du är intresserad av det :) .

Från Wikipedia:
Ovanför Gudöåns utlopp i Långsjöns nordvästra del ligger resterna av Måndalsfortet, en u-formad och väl dold försvarsanläggning som är belägen på en låg klippa nedanför Måndalshöjden. Måndalsfortet ingick i den Södra Fronten som anlades strax före och under första världskriget. Södra Fronten och Norra Fronten, även kallade Korvlinjen, fungerade som viktig länkar inom Stockholms Fasta Försvar. En av de mest välbevarade anläggningarna är Måndalsfortet som började byggas 1903. Ytterligare en imponerande anläggning och den absolut största av dem alla, ligger norr om Gammelströmmen och överst på Skälsätraberget.

Hej
Tänkte tipsa om lite militärhistoria, som är värt att se då det är så nytt och samtidigt omodernt när det var klart
Idag så är det mycket graffiti, men man får en bild av hur de hade tänkt att försvara Stockholm vid angrepp söder ifrån. Detta ligger i Tyresö, närmare Gudö ochTutvikens norra sida, Det finns ett antal Geocachar där om du är intresserad av det :) .

Från Wikipedia:
Ovanför Gudöåns utlopp i Långsjöns nordvästra del ligger resterna av Måndalsfortet, en u-formad och väl dold försvarsanläggning som är belägen på en låg klippa nedanför Måndalshöjden. Måndalsfortet ingick i den Södra Fronten som anlades strax före och under första världskriget. Södra Fronten och Norra Fronten, även kallade Korvlinjen, fungerade som viktig länkar inom Stockholms Fasta Försvar. En av de mest välbevarade anläggningarna är Måndalsfortet som började byggas 1903. Ytterligare en imponerande anläggning och den absolut största av dem alla, ligger norr om Gammelströmmen och överst på Skälsätraberget.

Tack Pierre! Jag har funderat på Måndalsfortet och södra försvarslinjen, men den här gången blev det Femörefortet utanför Oxelösund. Förvisso stängt, men ändock mkt intressant.
Alldeles precis intill finns en spektakulär fyrvaktarbostad som också är väl värd ett besök.

Bilagor

• _IGP2773.jpg
    _IGP2773.jpg
    17.9 KB · Visningar: 1,073
  • _IGP2823.jpg
    _IGP2823.jpg
    24.6 KB · Visningar: 538
Kan tippsa om:
Kvarnsjön Lissma, Och på vägen dit svänga förbi fd Ågesta reaktorn. Kanske inte så militär men den har tillverkat Pultonium.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar