Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning Tamron 17-50 (+lösning)

Produkter
(logga in för att koppla)

emiltava

Medlem
Har utvärderat mina julbilder på familjen och på ca 70% av bilderna saknas den där skärpan man kan förvänta sig. Till sist upptäckte jag att fokus ligger 15 cm framför objektet, vilket ju inte spelar någon roll på f/5 och över därav de 30% bra bilderna.

f/2.8 bilderna kan man glömma större kopior på vilket är lite synd.

Satte AF-justering på +15 och skärpan är nu magisk.

Jag trodde inte att det kunde vara sådana har fel på optik. AF-justering är väl en ny finess?
 
Det borde vara kameran det är fel på, inte objektivet, eftersom det inte har någon inbyggd fokusmotor. Men det spelar ju ingen roll om man kan justera själv (D300?).
 
Ja det kan det ju vara, vet inte hur det funkar det där, vilken enhet som "ansvarar" för att fokus ligger rätt. Frågan är ju då om det är generellt fel på den kombon eller just min kamera. Nikkor 70-300 VR och 85 1.8 har knivskärpa default.

D300, precis, såg att jag glömde skriva det.
 
emiltava skrev:
Ja det kan det ju vara, vet inte hur det funkar det där, vilken enhet som "ansvarar" för att fokus ligger rätt. Frågan är ju då om det är generellt fel på den kombon eller just min kamera. Nikkor 70-300 VR och 85 1.8 har knivskärpa default.

D300, precis, såg att jag glömde skriva det.
Det är rätt märkligt det där med fokusfel. Antagligen har det att göra med att Tamronobjektivet har så infernaliskt kort rotation över fokusspannet så att kameran inte hinner "sakta ner" innan den passerat över rätt fokus. Femton centimeter är inte särskilt mycket på ett par meters avstånd heller, så kameran kanske tycker att det är inom felmarginalen. Jag hade knas med samma objektiv på D200, men då var det faktiskt kamerahuset som strulade, och det löste sig efter att jag lämnat in den för justering. Det konstiga är att jag också hade andra objektiv som fokuserade rätt, och fortsatte med det även efter kamerajusteringen. Smått obegripligt.
 
Makten skrev:
Det är rätt märkligt det där med fokusfel. Antagligen har det att göra med att Tamronobjektivet har så infernaliskt kort rotation över fokusspannet så att kameran inte hinner "sakta ner" innan den passerat över rätt fokus. Femton centimeter är inte särskilt mycket på ett par meters avstånd heller, så kameran kanske tycker att det är inom felmarginalen. Jag hade knas med samma objektiv på D200, men då var det faktiskt kamerahuset som strulade, och det löste sig efter att jag lämnat in den för justering. Det konstiga är att jag också hade andra objektiv som fokuserade rätt, och fortsatte med det även efter kamerajusteringen. Smått obegripligt.

Vi hade ju en liknande diskussion under D300-tråden just utifrån att gluggar utan inbyggd motor inte kan var orsaken till fokusfel, utan att det då är huset (från ca sidan 104). Jag har själv samma förvirrade resultat, där bl a min Nikon 50/1,8 fokuserat fel både på D80 och D300, medan Tamron macro fokuserat prefekt på båda husen. Får nästan ont i magen av att försöka se någon logik i hur allt uppträder. Ska jag vara ärlig tror jag inte riktigt på att gluggar utan motor inte kan fokusera fel, men jag är sannerligen ingen tekniker.

Så för sinnesfridens skull fokusjusterar jag helt enkelt om på D300 och får bra resultat i verkligheten. Och struntar i att förstå allting...

För att som många lämna in hela utrustningen för justering är inte aktuellt.
 
Min 17-50 hade en grym frontfokusering så det hjälpte bara delvis att ställa finjusteringen på max (bättre vid 50, sämre vid 17). Jag tvivlar på att det bara är kameran (D300) för mina Nikon-objektiv behöver ingen justering (utom lite på 85/1.8). Möjligen kombinationen Tamron-D300 som fler verkar ha problem med.
Några exempel:
http://www.kaiser.se/fotosidan/tamron.html

Jag har skickat tillbaka objektivet så får vi se om nästa är bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.