Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning! Framkalla inte Reala hos KodaPost.

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarH

Avslutat medlemskap
Fick just tillbaka framkallad Fuji Reala från KodaPost (i Norge?). Blev grymt besviken på allt: färger, grynighet m.m. Denna högklassiga film brukar bli mycket bättre än så.

Bara en, så det kan naturligtvis ha varit en engångsföreteelse. Tror dock inte det. Har fotat mycket med denna film och aldrig blivis missnöjd med framkallningen. Har heller aldrig framkallat hos KodaPost tidigare. Har tidigare läst att en del labb har problem med just denna film, fråga mig inte varför.

Ja, det kan man fråga sig. Har inte tänkt på det. Papperskopiorna är i alla fall urusla.

Fick 3 rullar hem där alla 3 hade grönstick.

Det löste dem gratis.

Ring deras 020-nummer (kan det vara 353535?, det står på fakturan)

Vet inte om det fortfarande är så, men på min tid i fotobutik (1987-1997) självkalibererade labben sig alteftersom filmerna kopierades/korrigerades. Detta får resultatet att labben blir välkalibrerade på konsumentfilmer (pga mängden kopior från dessa) och har motsvarande svårt att göra snygga maskinkopior från proffsfilm.

Detta resulterade i att jag slutade att använda reala för exv bröllopsjobb när "kunden" själv ville lämna in filmen.

Av samma anledning bör man skicka fujifilm till fujidirekt osv.

En teori är att Kodak av ren djävulskap framkallar och kopierar Fuij Reala dåligt bara för att vi ska sluta köpa filmen.....Nej, inte troligt...

Har tidigare skickat till Fuji med bra resultat. Får väl fortsätta med det.

Intressant detta med labbens kalibrering.

Har tidigare skickat samma digitala bildfiler till både FujiDirekt och KodaPost. Fuji var bäst: Skärpa, färger, snabbhet.

KodaPost får inte mina uppdrag mer.

Prova Lofoto, de tycker jag har en mycket bra kvalite. Har alltid lyckats med mina filmer oavsett märke. Personligen tycker jag att Fuji kan ha varierad kvalite från rulle till rulle på sina framkallningar.

fick just hem en bunt med foton från lofoto. går inte vara annat än nöjd.
allting gick smidigt och bilderna ser perfekta ut.
hade bara kunnat va en tia billigare.

Jag tänker aldrig mer använda något som har med Kodak att göra är ett sak. Sista rullarna som kom tillbaka från dom, en av mina och massa andra, varenda rulle var repad. Ingen rulle någonsin hos fuji har jag fått repad.

Det ska inte vara någon skillnad, processen är densamma. Kvaliteten på kopiorna man får skiljer sig enormt från labb till labb. Själva negativen brukar vara bra, även om det ser för taskigt ut (om de inte är repade), så begär nya kopior! Jag har aldrig anlitat ett Kodaklabb eftersom jag kör mest Fuji och de borde ha bäst profiler för sina egna filmer. Tror inte de kopierar konkurrentens filmer uselt för att sälja mer av sin egen film. Just Reala skiljer sig mycket mellan olika labb. Superia brukar alla lyckas med. Tycker inte att Fujifilm i Ånge är särskilt bra heller. Har fått filmer repade och kassa kopior. Lämna in hos en lokal handlare med Frontier-maskin du har förtroende för, och titta igenom bilderna när du hämtar ut dem. Titta på negativen och protestera om kopiorna ser för illa ut, trots att negativen är bra. Det är deras jobb att ge dig OK kopior, även om de inte alltid når den kvalitet proffslabb kan erbjuda.

/Pontus

Ett tips:

Jag har själv upplevt labb som varit urusla.
Man lägger ner mycket tid och energi på sina bilder och får tillbaka kopior som inte ens funkar som skithuspapper ; )

Men som tur är, så har jag en kompis i Kvissleby utanför Sundsvall, som driver en fotobutik med labb för framkallning.

Jag postar mina rullar dit och han framkallar dem åt mig. Han kör dem i maskinen och är väldigt noga med resultatet. Dessutom kan man få bilderna på såväl matt som blandkt papper (fuji).
Han framkallar/kopierar även 120-film

http://home.sundsvall.nu/ston0332/

Eller ring honom (Hans) på 060-56 21 77 och få svar på dina frågor.

Lycka till med era bilder ///

NIklas, petig som fan

Det skulle vara intressant att höra, om någon vet hur framkallningsprocessen går till idag. Var i processen uppstår den största kvalietesskillnaden? Är det i framkallningen, eller kopieringen? Som jag förstår det är det i kopieringen till papper som det skiljer mest. Kallibreras maskinerna per rulle (någonstans har jag hört att de kallibreras efter de 5 första bilderna på en rulle), eller är de standardinställda?

/jacob

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar