Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för "piratbatterier"

Produkter
(logga in för att koppla)

Cerwinski

Aktiv medlem
Jag har, som många andra, använt (och använder) "piratbatterier" till mina kameror genom åren. Funkar bra.

Fram tills för ett tag sedan..
Jag stoppade två batterier i greppet till min 40D och den vägrade starta. Hm, kan båda vara slut tänker jag. Provar byta plats på dom och då startar den.

Provar då plocka av greppet och testar batterierna ett och ett och ett av dom är helt dött. OK, slut då tänker jag och sätter det i laddaren (Canon originalladdare). Laddaren blinkar till på ett konstigt sätt men sedan händer inget mera.

Hmm?
Provar nu sätta ett annat batteri i samma laddare och den är lika död då.
Provar båda batterierna i min andra laddare (Även den en originalladdare) och det "döda" batteriet är dött även där, och det riktiga batteriet laddar som det ska.

För mig känns det mycket troligt att batteriet på något sätt pajjat, och när jag sedan stoppade det i laddaren så gjorde det att även den gick sönder. Jag mailar företaget där jag köpt batterierna men får ingen hjälp utan dom tycker jag ska kontakta Canon. Enligt dom är det mest troligt laddaren som gått sönder och som sedan pajjat batteriet. Alternativt så har batteri och laddare gått sönder oberoende av varandra. Samtidigt. Inte så troligt om ni frågar mig.

På Canons laddare står tydligt att dom bara får användas med originalbatterier och eftersom jag inte är någon lögnare är det ju rökt direkt jag ringer till dom och dom frågar om jag använt annat än originalbatterier i laddaren...

En ny laddare kostar ca 650:-

Jag kommer nog att kosta på mig originalbatterier i fortsättningen, för om man som kund hamnar i en tvist mellan två leverantörer så skyller dom på varandra och kunden står i mitten och är den som råkar illa ut.

Vad heter företaget där du köpte batterierna?
Har själv köpt piratbatterier från zebramedia, och dom har alltid fungerat utmärkt.

Kan iallafall tänka mig att det är väldigt stor skillnad på kvalité mellan olika märken av piratbatterier.

Ni andra på FS som har piratbatterier, var har ni köpt dom, och har ni haft några problem?

Detta gäller just zebramedia.

Jag har totalt närmare tio batterier från dom och övriga funkar somsagt utan problem. Och så är säkert oftast fallet.

StaffanW skrev:

Kan iallafall tänka mig att det är väldigt stor skillnad på kvalité mellan olika märken av piratbatterier.

Ni andra på FS som har piratbatterier, var har ni köpt dom, och har ni haft några problem?

Ja, så är det definitivt, Staffan.
Särlig e-bay/tradera knallerna är INTE att lita på. Dom jagar bara på e-bay själva och köper från billigaste kines.
Innköp typ 10-15 SEK för BP-511.
Det kann INTE lagas bra batterier för sådanna priser.

Jag har köpt 4-5 batterier från kaffegubben. Inga har funkat mer enn några laddningar. Jag har reklamerad, no problem, nya kommer, samma skit. Ursäkt från säljaren: Vi har hatt problem med en av våra leverantörer :)

Nu har jag, vid sidan om orginala, batterier från Hama. Dom holder! Dessutom köper jag dom lokalt, av fotohandlaren som har solgt kamran. Borde inte bli problem med garanti heller då, varken på batt. eller kamra......

Varför i all sin dar skall man vara så girig på köp av batterier. Har några använd alla sina pengar på "synliga" prylar?
Jag har en granne som har köpt så dyr bil att han inte har råd att köra med den :)
/Erik J

Mina 'piratbatterier" till D70s från batterimannen har funkat hur bra som helst, i långa loppet faktiskt bättre än de orginalbatterier som jag använt parallellt med samma rotationer i kameran. Efter 2 års intensiv användning får jag ut betydligt fler bilder per laddning av piraterna.
(och varken kameran eller laddaren har exploderat en endaste gång)

Per

fujicanon skrev:
Varför i all sin dar skall man vara så girig på köp av batterier. Har några använd alla sina pengar på "synliga" prylar?
Jag har en granne som har köpt så dyr bil att han inte har råd att köra med den :)
/Erik J

Tja, antagligen för att man inte så ofta läst om problem med billiga batterier, utan snarare tvärtom: Dom sägs ofta vara bättre än original!

Ett Canon originalbatteri till min kamera kostar 8-900:- och när man då har 6-8 batterier så känns det inte så "girigt" att försöka hitta bättre/billibare alternativ. Jag lägger hellre pengarna på bra optik, och ja den "syns" mera än batterierna. Resultatet av den oxå ;)

Jag har köpt sammanlagt fyra kamerabatterier av olika modell från Zebramedia och de har funkat bra..

Däremot köpte jag laddningsbara AA från dem för ett par år sedan och de laddade ur sig liggandes på ett bord, tyvärr kom jag på det för sent så garantin hade gått ut.. jag trodde nämligen det var blixten jag använde dem till som drog så förbannat men sen testade jag att ha dem liggandes fritt direkt efter fulladdning.

Det är nog ungefär samma som med orginalbatterier, finns måndagsex. där med.

Lite förtydligande....

Jag menar inte 900-kronors orginal eller 100-kronors på knallemarknad. Det finns bra batterier i prisklass +-300 kr.
Men ofta svårt att veta för man har provat, tyvärr.

Och inte hjälper det med bra optik när batteriet är kass :-(
/Erik J

Jag har köpt batteri NP-E3 pirat ifrån www.24.se

När jag testade att ladda med originalladdaren så blev batteriet mycket varmt, så jag avslutade laddningen. Risken är att batterierna går sönder ifall dom blir för varma när dom laddas.
Har en annan laddare hemma, en SCHULZE som laddar 1-30 celler. Och då gjorde jag en adapter så nu laddar jag mitt piratbatteri utan problem med rätt strömstyrka. Tror att piratbatterierna inte har samma celler (batterier) som originalladdaren klarar av.

/ Krister

Cerwinski skrev:
På Canons laddare står tydligt att dom bara får användas med originalbatterier och eftersom jag inte är någon lögnare är det ju rökt direkt jag ringer till dom och dom frågar om jag använt annat än originalbatterier i laddaren...

Har svårt att tro att en laddare skulle kunna gå sönder av dåliga batterier. En laddare (av bättre kvalitet) har skyddskretsar mot sådant.

Att det står så på laddaren är med stor sannolikhet därför att de vill att du ska köpa Canonbatterier så den kan tjäna en slant på detta....

Vi kanske skulle göra en "erfarenheter-av-piratbatterier-tråd" och dela med oss lite. Helt klart finns det mkt skit därute. På tal om batterier funkade originalbatteriet till min gamla Ericssontelefon ända tills jag pensionerade den efter ca fem år. Grymt. Så visst kan man anta att originalbatterier är av bra kvalle. Men vad kul är att dessa "originalbatterier" ofta säljs som pirat oxå under ett annat namn till betydligt lägre pris. Gäller bara att hitta rätt i djungeln

Senast ändrad:
krilleflyers skrev:
Jag har köpt batteri NP-E3 pirat ifrån www.24.se

När jag testade att ladda med originalladdaren så blev batteriet mycket varmt, så jag avslutade laddningen. Risken är att batterierna går sönder ifall dom blir för varma när dom laddas.
Har en annan laddare hemma, en SCHULZE som laddar 1-30 celler. Och då gjorde jag en adapter så nu laddar jag mitt piratbatteri utan problem med rätt strömstyrka. Tror att piratbatterierna inte har samma celler (batterier) som originalladdaren klarar av.

/ Krister

Har köpt 5st BP511 från 24 som verkar helt ok så här långt (1år). Laddas med Canon originalladdare.
/Micke

Köp Hähnel och bli nöjda!!!

Deras variant på bp511 är grymmt bra och de till skillnad från andra pirat jag provat tappar inte kapacitet lika mycket.

Nu kostar de ju mer än 100kr/st, men de är betydligt bättre!

Jag har piratbatteri till min Canon 20 D, som laddas i canons originalladdare utan några problem. däremot vet jag sedan tidigare med laddningsbara batterier, att om de töms totalt kan de polvända. Skulle det kunna ha varit i ditt fall och du har satt det i laddaren kan mycket väl den ha pajat.

Jag tycker "piratbatterierna" verkar ha kortare livslängd än "orginalen". Är inne på andra piratbatteriet till min 350d och tycker att det verkar bli sämre redan. Orginalbatteriet däremot funkar utmärkt fortfarande efter 2,5 års intensivt fotande.
Tycker mig minnas att det var samma sak med min gamla cp4500.

Har kvar mitt originalbatteri till 20D (bp 511) plus två piratbatteri. Blandar och ger och det funkar UA ännu så länge. Alla lika gamla, ca 2 1/2 år. Hade ett original bp 511 från min 300D som jag fick kassera då det slutade ta laddning efter ca 1 år.

Tror inte att man generellt kan säga att det ena eller andra är bättre, det finns bra/dåliga ex på "båda sidor".

/Arne

Det verkar vara varning för Canonpiratbatterier, men plätar man med riktiga kameror som Nikon,verkar det finnas samma problem även här. Jag har köpt 3 st batterier till Nikon D1, och dessa har jag haft stora problem med, Det ena tog inte emot någon laddning, var och bytte det, men det nya var inte bättre det, Batterie nr 3 måste laddas strax innan plåtning. Laddar jag upp kvällen innan, räcker det som mest 10 rutor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar