Annons

Varning för bluffakturor, katalogtjänster

Produkter
(logga in för att koppla)
Eniro kör ju samma sak, de ringer och frågar om kontaktuppgifter stämmer och påstår att man är kund hos dom. De har ringt två gånger till mig i år, första gången sa dom att jag "vunnit" 2000kr och jag kunde då välja att använda mina 2000 till att sänka min "nuvarande månadskostnad" eller lägga pengarna på att "utöka mitt anonspaket". Jag sa givetvis att jag inte var kund hos dom och la på luren. Sen ringde dom igen efter några månader och skulle kontrollera mina kontaktuppgifter, uppdatera och massa annat dravell, skrattade åt försäljaren och berättade för honom att jag inte var kund hos dom, då la han på.[/QUTE]

Det är inte Eniro som gör detta utan några jäkla skojare som utger sig för att vara Eniro.
 
Eniro kör ju samma sak, de ringer och frågar om kontaktuppgifter stämmer och påstår att man är kund hos dom. De har ringt två gånger till mig i år, första gången sa dom att jag "vunnit" 2000kr och jag kunde då välja att använda mina 2000 till att sänka min "nuvarande månadskostnad" eller lägga pengarna på att "utöka mitt anonspaket". Jag sa givetvis att jag inte var kund hos dom och la på luren. Sen ringde dom igen efter några månader och skulle kontrollera mina kontaktuppgifter, uppdatera och massa annat dravell, skrattade åt försäljaren och berättade för honom att jag inte var kund hos dom, då la han på.[/QUTE]

Det är inte Eniro som gör detta utan några jäkla skojare som utger sig för att vara Eniro.

Fick en faktura som är ett "erbjudande" de hade snott Eniros logga och upplägg, men tittade man noga stod det "Einiro", nästan lite humor... http://svenskforetagsforening.se/2010/05/gula-sidorna-med-eniros-logotype-erbjudande-faktura/
 
Blev uppringt idag av någon som påstod sig vara Från European Buissnes Club AB. Han påstod sig heta Jacob Widell. Upplägget var lika, han påstod sig ha ett muntligt avtal med mig som skulle vara juridiskt bindande, jag skulle behhöva betala 24.500:- för tjänsten för ett år men erbjöd sig "vänligt" att om jag ville säga upp avtalet så skulle jag bara behöva betala hälften och ha ett avtal som gällde ett halvår. Jag bestred båda alternativet och vidhöll att jag inte hade något avtal med dem, då hotade han men både inkasso och kronofogden och att nu minsann så gick det inte längre att få den lägre kostnaden för eftersom jag bråkade så fick jag betala hela summan. Fy för sådan här skojare, jag blir så arg så det kokar. Samtalet är polisanmält och nu återstår att se om de skickar faktura ändå.
Han ringde från ett hemligt telefonnummer men uppgav efter mina frågor sitt nummer, först började han med ett 021-nummer men ändrade sig sedan till 0709-794382. Adressen skulle vara Bergstan 23, 754 32 Lomma, en adress som jag inte kan hitta, tveksamt om den finns.
STOR VARNING FÖR DESSA SKOJARE!!!
Så här kanske?
http://svenskforetagsforening.se/wp-content/uploads/2010/09/2011-10-25-sr_jamtland.jpg
 

Exakt så var det som det gick till! Det känns lite lugnare när man får läsa att andra har råkat ut för samma sak. Men det är väldigt obehagligt att råka ut för dem, det är fruktansvärt påstridiga men slängde på luren när jag envist höll fast vid att jag inget beställt. Det sista han sa när innan han slängde på luren var att "nu är det för sent för dig att komma undan billigare, nu har jag skickat fakturan på 24.000:- till dig. Återstå att se om det kommer någon. Inte ska de få betalt i alla fall, fakturan kommer att få gå tillbaks med rekommenderat brev där jag bestrider betalningen.
 
En kompis till mig som har eget företag råkade ut för dem förra veckan. Han blev så stressad att han är osäker på vad han sa i telefonen. Tjejen som ringde var väldigt aggressiv och hävdade att han hade beställt en tjänst på http://www.allaforetagen.com som är nån låtsassökmotor. Det lustiga är att om man testar sökmotorn så har de inte ens bemödat sig med att lägga in de företag som de försöker lura på pengar. Det spelar ingen roll vad man söker så får man inga träffar på något. Tjänsten de vill ha betalt för finns alltså inte ens.
Det positiva är väl att så många har råkat ut för dem. Det är ju väldigt svårt att tro att de skulle vara så korkade att de ens försökte dra någon till tingsrätten, med det rykte de har skaffat sig. Det borde alltså räcka med att bestrida betalningsansvar om kronofogden hör av sig.
Internet måste ju ha gjort livet betydligt svårare för den här typen av kriminellt patrask. Nu är det ju lätt att få kontakt med andra som drabbats.
 
Exakt så var det som det gick till! Det känns lite lugnare när man får läsa att andra har råkat ut för samma sak. Men det är väldigt obehagligt att råka ut för dem, det är fruktansvärt påstridiga men slängde på luren när jag envist höll fast vid att jag inget beställt. Det sista han sa när innan han slängde på luren var att "nu är det för sent för dig att komma undan billigare, nu har jag skickat fakturan på 24.000:- till dig. Återstå att se om det kommer någon. Inte ska de få betalt i alla fall, fakturan kommer att få gå tillbaks med rekommenderat brev där jag bestrider betalningen.

Något av de där företagen jagar mig också. Jag svarar lite otydligt i luren när det är okända nummer och då frågar de efter mig, som förstås inte är i närheten, jag är bara en kollega som inte kan bestämma någonting.

Ibland är "jag" på långsemester i Asien, ibland bestiger jag Mount Everest och ibland är jag på safari i Sydafrika. En gång drog jag till med att "jag" skulle ha bokat in mig som passagerare på en rymdfärja. En annan favorit är att "jag" är i Nigeria för att hämta ut ett arv efter en okänd affärsman. De lyssnar nog dåligt, för aldrig har de givit någon annan kommentar än att de återkommer senare *s*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.