fotobollfoto
Aktiv medlem
Han menade nog gräsklipparen i inlägg #35Var ingen stor nedsättning av en utgående optiks pris. Fanns ingen anleding att anta att priset var felaktigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Han menade nog gräsklipparen i inlägg #35Var ingen stor nedsättning av en utgående optiks pris. Fanns ingen anleding att anta att priset var felaktigt.
Finns här:Vibbarna säger att jag borde lösa in det där presentkortet, men har ingen lust att åka in till stan i dagsläget...
Någon som ha senare bokslutssiffror än 18-12 för SP? (556679-6511)
Finns här:
Scandinavian Photo Business Services AB - 556679-6511 - Borås - Se Nyckeltal, Befattningar med mera.
Allabolag.se ger dig företagsinformation om Scandinavian Photo Business Services AB, 556679-6511. Hitta adress på karta, kontaktinfo, nyckeltal och befattningar.www.allabolag.se
Som vanligt problem när vi bara hör ena parten.
Jag är nyfiken på om TS fått ett kvitto, en faktura eller en orderbekräftelse?
Har TS fått ett kvitto som han skriver, så är ju varan betald, affären klar och han ska ha sina varor.
Har TS, ett företag och fått en faktura, så har ju ett avtal ingåtts mellan SP och TS. Då borde SP ansvara för sin faktura, stå sitt kast och leverera varorna.
Har TS ett företag är väl ARN ingen instans att vända sig till, utan SP kan väl alltid försöka få mer betald med hänvisning till "friskrivning för felaktigheter".
Har TS, fått en orderbekräftelse, automatiskt från "systemet" hamnar saken i ett annat läge. Då hjälper inte heller ARN, för säljarna har alltid möjlighet att friskriva sig för felaktigheter i datasystemen.
Däremot är ju kunden fri att välja annan inköpskälla om man inte är nöjd med erbjudet pris.
Jag är inte ett fan av SP, efter ett besök i deras butik, men har köpt småsaker via nätet och fått dom snabbt levererade utan problem.
Både Cyberphoto och Rajala har i sina allmänna villkor liknande förbehåll som SF. Även hos dessa handlare kan man alltså hamna i den situation som TS beskriver.
Förbehåll av den här typen, alltså att säljaren reserverar sig för prisjusteringar efter att kunden skickat in ordern, är generellt sett tillåtna. En, tycker jag, förvänansvärt sträng regel ur konsumentens perspektiv, men den verkar väl grundad i klassisk avtalsrätt. Juridiskt innebär förbehållet helt enkelt att det inte uppstår ett köpeavtal mellan säljare och köpare förrän säljaren återbekräftat priset till kunden. Och innan det finns ett avtal så finns det heller ingen affär som man kan kräva att den fullföljs.
Jag kan förstå att TS känner sig besviken och möjligen kunde SF hanterat det hela smidigare. Samtidigt så har TS faktiskt inte förlorat några pengar, vilket är jag tycker är viktigt att komma ihåg. Jag tycker också att det är svårt att klandra SF för att ha ovanligt hårda villkor kring orderbekräftelse, när två andra stora aktörer har liknande villkor.
Jag har köp kamera utrustning under flera år, även hos SP, och har aldrig haft dessa problem tidigare. Detta är ett paradigm skifte hos SP kundpolicy som jag inte stödjer.
Som en fattig Civil Ingenjör, dvs lägre medelklass, så måste jag ha kontroll på ekonomi och de avtal jag ingår. SP känns inte längre som en trovärdig leverantör av utrustning och jag kommer därför inte använda mig av SP som leverantör av utrustning. Om andra vill ta en risk med SP så är det upp till dem.
Sorry, läste lite för snabbt där.Nej, där finns bara den senast inlämnade årsredovisningen där sträcker sig till december 2018.
Frågan du citerade var om nån kände till senare siffror.
Svaret är att de inte lämnat in någon redovisning för verksamhetsår 2019 än så med mindre än att SP själva lämnar ut siffror som ännu inte är offentliga finns inga att tillgå.
Det tillhör inte tråden direkt, men panthandlaren i Detroit har mycket incidenter. Här ett lite roligt klipp:Att jag gillade detta inlägg beror på skrivningen "Som vanligt problem när vi bara hör ena parten."
........
Jag erinrar mig på raken ett annat lite annat fall då någon skrev har och tog heder och ära av en liten fotohandlare på Söder i Stockholm. Eftersom jag bott en hel del i denna löjligt överhypade stadsdel så hade jag vid ett antal tillfällen besökt sagda butik jag med för att bl.a. framkalla film.
Storyn var denna: En kvinna kom in i butiken då TS var där och klagade på bilder hon fått framkallade i butiken. TS upplevde att Butiksägaren behandlade kvinnan illa och skrev indignerat om upplevelsen här på FS.
Jag blev intresserad och uppsöker butiksägaren och frågar vad som egentligen hänt. Det ska sägas att denne man var klart färgstark som många av dessa ägare av gamla fotobutiker ofta är i mina ögon men jag gillade honom faktiskt och ingen kunde klaga på hans yrkeskunnade.
Han berättade då att denna kvinna gjort livet surt för honom ett antal gånger med liknande problem och det var heller inte första gången hon var där i samma ärende. Han menade att hon hade en usel gammal kompaktkamera som långtifrån var state of the art och hon förstod sig heller inte på varken denna eller fotografering i allmänhet enligt butiksägaren och han ansåg att han verkligen gjort vad han kunnat men inte nådde fram till henne.
Hon hade då blivit arg och sagt att hon minsann skulle gå till en av hans konkurrenter istället och handlaren hade då tyckt att det var en alldeles utmärkt idé och att det var hennes självklara privilegium som kund att göra just detta. Det var alltså ungefär här då som TS hade överhört slutet på deras konversation och affärsrelation.
Detta är just ett exempel på att "kunden faktiskt kanske inte alltid har rätt" och det är också ett exempel på att det faktiskt inte är någon mänsklig rättighet att få handla i en specifik butik om butiksägaren faktiskt inte längre är intresserad av att göra affärer med en specifik kund av olika orsaker. Det är också ett exempel på just det du beskrivit ovan att vi faktiskt bara hört ena sidan.
Till och med jag som är uppvuxen i en djupt företagsskeptiskt kommunistiskt hem fattar och accepterar detta att en företagare är helt i sin fulla rätt att vägra göra affärer med folk som man inte kan nå med sakargument och ändlösa försök att förklara.
Har fått Zeiss 50mm F1.4 linsen från Cyberphoto. Professionellt skött och utan några problem. Bra service och hjälp.
Scandinavian Photos är inget seriöst alternativ för mig längre. Deras hemsida är också oanvändbar på grund av alla buggar.
Nu beställer jag nästa lins på Cyberphoto en Zeiss 135mm Milius F1.4 under hösten och troligtvis en Nikkor AF-S 24mm F 1.4G i slutet av året.
Sedan blir det ett kamera köp med vertikal grepp D850/D880 som jag funderar på att köpa hos Kameradoktorn eller Cyberphoto. Dvs ytterligare ordar som Scandinavian photo kommer att missa.
Hela den här tråden är unken.