Annons

Varifrån mäts närgränsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Skalis

Aktiv medlem
Jag har en undran om varifrån man mäter närgränsen för objektiv...
Min sigma 18-50/3.5-5.6 har en närgräns på 25 cm enligt specen, men nu när jag testat lite så har jag märkt att den klarar att fokusera både med AF och MF ned till ungefär 12,5 cm från frontlinsen. D.v.s hälften av den uppgivna gränsen...

Tilläggas skall väl att autofokusen ligger precis på centimetern rätt när jag testat den, så det är inte nåt kraftigt fokuseringsfel på gluggen. :)

Är det möjligen så att närgränsen räknas hela den optiska vägen fram till CCD:n?

Det är inte så att jag vill klaga. Blev positivt överraskad när det gick att komma närmare än vad jag trott! :) Men blev lite förbryllad dock...

/Fredrik
 
Leta efter denna typ av markering på kamerahuset för att hitta mätpunkten.
 

Bilagor

  • a.jpg
    a.jpg
    22.7 KB · Visningar: 691
Tack för de snabba svaren! Vid den här tiden på dygnet tog det 11 min att få svar... Är mycket tacksam!

Mikael, just den markeringen är ett litet mysterium med min (nyinköpta) KM 7D. Den står omnämnd och visad på bild i bruksanvisningen, farsan har den på sin, kompisen har den på sin, men jag har inte den på min! Undrar om min kamera åkte en genväg genom tillverkningen...

Hus som helst så var det bra nyheter. Har börjat fått smak för macrofoto och även om den här gluggen inte är mycket att hänga i julgranen så kan man ju komma hyfsat nära. Får sätta upp en riktig macroglugg på inköpslistan...

/Fredrik
 
Ja, här ska märkningen finnas på D7D.
 

Bilagor

  • inhand02.jpg
    inhand02.jpg
    11.6 KB · Visningar: 659
.Z. skrev:
Ja, här ska märkningen finnas på D7D.

Precis! Men just den märkningen finns inte på min av nån konstig anledning.

Inte för att jag saknar den jättemycket, men man undrar ju varför den inte kommit med på mitt kamerahus...

/Fredrik - som alltid råkar ut för sådana här konstigheter... :)
 
du vet ju vart den ska sitta..bara ta lite tippex eller nått o kludda dit ;) så får du se till o bli känd fotograf så blir den äääääännu mer värd på antikrundan 2056 eftersom den är handditmålad av en då legend :p
 
hmm.. kanske går jag då runt och lovordar tidiga 2000-talets kameror som en annan Bengan Björkbom medans ryssland är det enda i-landet i världen och vars invånare frossar i billiga "väststats zenit-kopior" på e-bay

Vem vet vad som kan hända!


min(a) kamera(or) har ingen sådan markering för mätpunkten iaf.
 
Jag ser nu ett vårbildsmotiv framför mig där FS-medlemmar i klungor kryper runt i vitsippebacken med fruarnas välsträckta sömmerskemåttband i högsta hugg...;)

Skämt åsido, finns det någon praktisk nytta av att ha detta märke. Visst. för att kolla upp närgränsen om man inte känner till den. Men i övrigt? Eller används det vid servicearbete? Erkänner att jag aldrig lagt märke till denna markering tidigare.
 
harryett skrev:
samma här... jag kan inte heller se någon nytta till denna markeringen
Det finns ett användningsområde, kommer dock inte ihåg till vad? Antar att nån med bättre minne än mig kommer med svaret snart:)

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.