ANNONS
Annons

Variabel kontrastkopiering med færghuvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

andelag

Ny medlem
Finns det någon dærute som kan hjælpa mig?
Det ær nu mycket længesen jag var i ett mørkrum senast. Men nu vill jag børja kopiera s/v på multigradepapper. Jag har en Durst Laborator 1000 med CLS 450 færghuvud.

Men jag vet inte hur jag skall stælla in filtren før att få ønskad kontrast!!!

Jag vill också helst slippa anvænda løsa filter eller skaffa en annan apparat med multigradehuvud.

Observera att inga tips ær før obetydliga.

Tack!

Fredrik Calabrese skrev:
Kolla informationsbladet som följer med pappret. Där står en tabell för filtrering.

Tack før tipset! Gæller de uppgifterna alla olika varianter på førstoringsapparater/filter? Eller ær de kalibrerade mot en gemensam norm?

Kolla in artiklarna "variable contrast printing" och "VC paper myths and color theory" långt ner på den här sidan.

Sammanfattning:
Hur du väljer färgvärdena beror på hur du vill att papperet skall bete sig. Vill du använda hela papperets kontrast omfång, från mjukast möjliga till hårdast möjliga, så är du antagligen tvungen att köpa till lösa kontrastfilter ändå (men du klarar dig antagligen med ett gult och ett magenta).

Att kallibrera sitt favoritpapper mot sitt färghuvud (eller andra variabelkontrasthuvud/filter också för den delen) kan underlätta mörkrumsarbetet massor.

Mvh
Richard (ett annat tipps om du vill få max ut av ditt mörkrumsarbete (svartvitt) är att kolla in boken "Way beyond monochrome" av Lambrecht Woodhouse. Innehåller mycket matnyttigt och är mycket inspirerande.)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.