Annons

Variabel kontrast?

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Har framkallat en del i mörkrum, och har egentligen inte haft någon guidning (vilket i och för sig passar mig utmärkt), men efter att ha läst lite artiklar, bl.a. i tidningen FOTO har lite frågor kommit upp som jag hoppas någon kan svara på.

I artiklarna i "mörkrumsskolan" pratar om att variera kontrasten på pappret för att få önskad teckning i lågdagrarna, och exponeringstid för att få önskad teckning i högdagrarna. Det låter ju fint, men om man använder papper med variabel kontrast har jag upptäckt att exponeringstiden varierar efter vilket filter man använder. Finns det någon regel om hur mycket man ska kompensera i tid, beroende på vilket filter man använder, eller gör jag helt enkelt fel?

Har sökt i forumen efter svar, men har inte hittat något, så jag vore tacksam för hjälp! =)
 
Allting upp till filter 3½ brukar jag inte ändra tiden på, därefter ökar jag med hälften av grundtiden. Men det är nog mycket individuellt, men kanske kan funka som ett riktvärde!
 
Det beror nog på fabrikat på filtrena. Mina Agfafilter ska ge samma tider från -1 till 3½ och dubbla tiden däröver. Tror det stämmer.
 
Ok .. har inte filtren här, men tror det är kodak filter. Nån som har någon erfarenhet av dem?


Allting upp till filter 3½ brukar jag inte ändra tiden på, därefter ökar jag med hälften av grundtiden. Men det är nog mycket individuellt, men kanske kan funka som ett riktvärde!


Vad använder du för märke?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.