Annons

Varför "www" ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det inte Inez Uusmann som sa att det där med World Wide Web, det är en fluga som snart blåser förbi?

Hon kanske visste vad hon talade om? Fast inte riktigt, det är mer en spindel förstås

Vi resonerade som så att eftersom så många verkar tro att en webbadress alltid börjar med "www" så skall vi ivartfall stödja att man skriver så.

Men jag experimenterade en gång med att stödja båda varianterna; dilemmat där är att det finns ett antal ord vi vill reservera isåfall för egen användning framöver - så man får inte använda dem som portfolionamn isåfall.

Precis, språket förändras. För tio år sedan stod alla och skrev upp http// etc när de skulle notera en webbplats.
Nu när alla lärt sig www så "behövs" det inte.

Titeln - lagerarbetare - är nog snart inte vad den varit förr med Photoshops utbredning

Samma med att gå och shoppa en stund kan betyda något helt annat nu
Kanske någon tror att man går till kameraaffären när man Fotoshoppar för stavningen syns ju inte.
Om någon säger att hon satt och pillade lite med mask och kanaler kan det ju låta lite suspekt

Lite som när datorer var nytt och ovant. Det var nog bara jag och en kvinnlig kollega som hade dator. På fikapausen höll hon upp sin högerhand och tittade med avsmak på fingarana. - Fyyy, vad klibbig och kladdig man blir på fingarna när man jobbar med musen, sade hon till mig. .
Några av de andra förstod ingenting

clindh skrev:
Vi resonerade som så att eftersom så många verkar tro att en webbadress alltid börjar med "www" så skall vi ivartfall stödja att man skriver så.

Men jag experimenterade en gång med att stödja båda varianterna; dilemmat där är att det finns ett antal ord vi vill reservera isåfall för egen användning framöver - så man får inte använda dem som portfolionamn isåfall.

Låter klokt. Antar det är typen "tavling.fotosidan.se" och liknande ni vill reservera.

"www." är som bekant en rest från tiden då det begav sig och annars bara onödigt att klamra sig fast vid + att man får kortare webadresser om man struntar i det.

Själv stöder jag båda varianterna för att undvika ev. missförstånd på min webba ;)

/Johan

Asch, shit. Detta önskar jag att jag sett innan jag började kludda ut min portfolioadress utan www. Kan jag ansöka om provision nu för alla som hamnat på fotosidan i stället?;)

Jag förstår tanken, men samtidigt kanske det hade gått att spärra val av såna namn ni själva vill använda i stället? För andra alltså. www är "jobbigt" att ange.

Namnet är bara en beteckning på det ip-nummer som datorn egentligen har. Vi människor har ju som bekant lättare att komma ihåg namn som säger något än några siffror.

Förledet, i det här fallet www, är ur den synvinkeln helt onödig.

Däremot så ger det användaren en vägledning till vad som finns där och vilken typ av program att använda för att komma åt det.

Www är bara ett förled av många. Ftp, mail, nntp och pop är exempel andra som visar att servern accepterar ftp-, epost- och usenetanslutningar.

Av den anledningen så tycker jag att man skall ha med www om det rör sig om en webbserver.

Det finns heller inget som begränsar ett namn för servern. Samma server kan få heta www.servern.se, ftp.servern.se likväl som mail.servern.se. Detta gör det enkelt att lägga till dedikerade servrar om belastningen blir för stor och man behöver inte introducera namn i efterhand.

Internet uppstod ju inte iom webbens intåg utan det är bara en tjänst bland många andra och det finns konventioner för hur det skall fungera. Det finns ingen anledning att börja bryta mot dem bara för att pöbeln fått tillträde ;-)

Gatufoten skrev:
Var det inte Inez Uusmann som sa att det där med World Wide Web, det är en fluga som snart blåser förbi?

Det var internet som bara var en fluga, och det är ju som bekant inte synonymt med www.

En annan klassiker i sammanhanget är "om ni skaffar modem så skaffar ni problem".

Jag håller med Johan här.
WWW fyller inte längre någon funktion i en webbadress och borde ha skrotats för flera år sedan.

Och det verkar om de flesta har insett det, inte minst i reklamsammanhang. Ett reklaminslag i tex radio eller tv brukar ju numera avslutas med företagets webbadress; "-Gå in på företaget-punkt-se så får du veta mer".

Låter mkt bättre än; "-Gå in på vår hemsida we-we-we-punkt-foretaget-punkt-se"

Mattsen skrev:
Och det verkar om de flesta har insett det, inte minst i reklamsammanhang.

Du tycker att reklammakarna skall definera vad som är lämpligt att använda?

De kan ju inte ens skilja på "teknik" och "teknologi". Sådana saker som särskrivningar, bindestreck och andra skrivregler som finns för att göra det snabbt och enkelt att läsa och förstå vilket budskapet är brukar de ju inte heller bry sig om.

Mattsen skrev:
Jag håller med Johan här.
WWW fyller inte längre någon funktion i en webbadress och borde ha skrotats för flera år sedan.

Och det verkar om de flesta har insett det, inte minst i reklamsammanhang. Ett reklaminslag i tex radio eller tv brukar ju numera avslutas med företagets webbadress; "-Gå in på företaget-punkt-se så får du veta mer".

Låter mkt bättre än; "-Gå in på vår hemsida we-we-we-punkt-foretaget-punkt-se"

Extra kul blir det när riktigt stora monopol företag inte riktigt fått grepp på det där med DNS.

Tex har jag påtalat i flera år för sj att sj.se inte fungerar, man måste skriva www.sj.se vilket ju är otroligt löjligt och pinsamt för sj.

En enkel DNS entry skulle fixa det hela, tar mindre än fem minuter att fixa men de struntar i det.

FQLLQ skrev:
Tex har jag påtalat i flera år för sj att sj.se inte fungerar, man måste skriva www.sj.se vilket ju är otroligt löjligt och pinsamt för sj.

Antingen har de åtgärdat problemet efter att du skrev om det här (är ansvariga på SJ's IT-enhet Fotosidan-fantaster?) eller också har du missat att det faktiskt fungerar att skriva just sj.se. För det funkade nu i alla fall...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto