** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

varför vill inte Vista "sova"

Produkter
(logga in för att koppla)

Tibor

Aktiv medlem
Finns så många datorkunniga här på FS... kanske någon kan hjälpa mig med mitt problem:

Dator HP Pavillion "d4895.se"
Processor: AMD Atholon 64 X2 Dual Core 5600 2,80 GHz
Vista Home Premium 32-bit, med Service Pack 1

Problemet är att datorn startar av sig själv efter att jag ställt den i viloläge. Oavsett om den "sover" eller" hibernate" så startar den av sig själv efter ca 5-10 minuter. Eftersom den blir ganksa varm vill jag gärna kunna "söva den" så att det går att starta snabbt.

Jag har kollat alla inställningar under "power settings" och det ser OK ut.

Någon som vet vad som kan tänkas "väcka den"??

Det är inte så, att den startar för att dumpa ut minnet på hårddisken och sedan somnar om?.
Det kan ta ett tag för den att göra detta, speciellt om man har micket minne.

Min brukar göra detta.

/ E

Nä - tyvärr är den väldigt "vaken" efter ca 10 minuter.

Däremot tar ca någon minut att "somna in" i "hibernate" mode då den skriver hela minnet till disken.

Men som sagt; någonting väcker den igen så att den står på och värmer gott...

Vista och hibernate verkar vara ett bekymmer. Jag har bar fått det att fungera på min bärbara, inte på den stationära.
Att din vaknar igen kan bero på nätverket. Kolla att inte "Wake on Lan" är aktiverat. kommer inte ihåg var man kollar det, men om du Goolgar så hittar du säkert nåt.

Det låter som om det är "Wake On LAN", dvs datorn startar igen när det går någon typ av nätverkstrafik. För att verifiera om det är det kan du dra ut nätverkssladden och se om den fortfarande startar efter 5-10min.

Men först kan du:
- öppna "Network Connections" i "Control panel"
- högerklicka och ta "Properties" på "Local Area Connection"
- klicka på knappen "Configure"
- välj tab "Power Management"

och där finns det en checkbox "Allow this device to bring the computer out of standby". Om den är ikryssad så kan du kryssa ur den och problemen borde försvinna.

FS Forum är en gåva till mänskligheten!
Tack! Jag har redan hittat "allt" om "Wake on LAN" och håller på att "disable" i BIOS och tog bort "allow this device to... "osv.

TACK!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar