Annons

Varför upplevs Nikon som så stora i Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

UlfHan

Aktiv medlem
I Sverige speciellt här på Fotosidan känns det som att Nikon är det största märket sedan Sony och Canon är en liten spelare. Jag har försökt söka på nätet hur det är med det.


är i stort sett det enda jag hittar , det är från 2021 men jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess.

Canon 47.9% (+2.5%)
Sony 22.1% (+1.9%)
Nikon 13.7% (-4.9%)
Fujifilm 5.6% (+0.9%)
Panasonic 4.4% (-0.3%)

Detta visar en helt annan bild. Varför är Sverige så Nikonfixerat? Eller är det inte så?
 
Canon är väl större även i Sverige. Proffsen var väl ännu mera Canon före D3.
Manual på svenska har jag till alla Nikon, Pentax och Sony 850 (Minolta).
Enbart på engelska till Panasonic.
"Manual på engelska" är nog en överdrift till Sony A7
 
I Sverige speciellt här på Fotosidan känns det som att Nikon är det största märket sedan Sony och Canon är en liten spelare. Jag har försökt söka på nätet hur det är med det.


är i stort sett det enda jag hittar , det är från 2021 men jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess.

Canon 47.9% (+2.5%)
Sony 22.1% (+1.9%)
Nikon 13.7% (-4.9%)
Fujifilm 5.6% (+0.9%)
Panasonic 4.4% (-0.3%)

Detta visar en helt annan bild. Varför är Sverige så Nikonfixerat? Eller är det inte så?
Spelar det någon roll vilket kameramärke som har störst marknadsandel? Var och en väljer ju ändå det som passar denne bäst.
 
Senast ändrad:
Jag upplever inte att Sverige är Nikonfixerat. Jag upplever inte heller att Fotosidan är Nikonfixerad.

Vad bygger du dessa spaningar på?
 
De andra på fotosidan skäms väl över sina felköp och vill inte ge sig till känna. 😉
En annan teori är att de flesta av oss här är amatörer och nikon är stora inte minst bland amatörer.
För övrigt mindre viktigt vad andra använder. Viktigast att man är nöjd med det man har så man slipper sukta efter nytt hela tiden.
 
För övrigt mindre viktigt vad andra använder. Viktigast att man är nöjd med det man har så man slipper sukta efter nytt hela tiden.
En god och klok slutsats, men sedan finns det en del som aldrig blir nöjda oavsett vad de har, möjligen för att själva suktandet är drivkraften för dem.

Nikon är bra. Sony är bra. Canon är bra. Alla på sina sätt. 🙂
 
Senast ändrad:
Jag upplever inte att Sverige är Nikonfixerat. Jag upplever inte heller att Fotosidan är Nikonfixerad.

Vad bygger du dessa spaningar på?

Det är bara en känsla. Den kanske är helt fel. Jag håller helt med att det är ju inte relevant vad andra har när man själv väljer.
 
Enbart på engelska till Panasonic.

Tänker du på de fysiska som inkluderas med kamerorna? För på hemsidan hittade jag de ”stora” manualerna(ca 500 sidor) på svenska i pdf form till gh5 och s5 som var de första jag testsökte på så de har ju absolut mödat sig med att översätta de iaf.

Eller missförstod jag ditt inlägg?
 
I Sverige speciellt här på Fotosidan känns det som att Nikon är det största märket sedan Sony och Canon är en liten spelare. Jag har försökt söka på nätet hur det är med det.


är i stort sett det enda jag hittar , det är från 2021 men jag tror inte det har hänt så mycket sedan dess.

Canon 47.9% (+2.5%)
Sony 22.1% (+1.9%)
Nikon 13.7% (-4.9%)
Fujifilm 5.6% (+0.9%)
Panasonic 4.4% (-0.3%)

Detta visar en helt annan bild. Varför är Sverige så Nikonfixerat? Eller är det inte så?

Är inte svaret på den frågan bara att DSLR-systemkamerasegmentet fortfarande är väldigt stort och att många sitter med sådana Nikon- och Canon-system fortfarande och kommer göra så under överskådlig tid. Det är nog fortfarande mycket DSLR i de där andelarna.

Speciellt Nikon har väl kanske haft en lite trög start i det spegellösa segmentet och det har väl Canon också de första åren. Att Sony gått så pass bra i det segmentet har ju i mycket berott på att de fått ha det spegellösa FF-segmentet helt i fred under fem år. De har fortfarande en hel del att ta igen Nikon och Canon innan marknaden fått någon mer stabil fördelning. Det finns nog ca 400 olika objektivmodeller från kanske 25 olika tillverkare idag till Sony E och det är väl främst här det diffar.

Både Canon och Nikon kommer länge vara beroende av DSLR-eftermarknaden då många särskilt icke proffs kommer avstå från att köpa de nya objektiven av kostnadsskäl och istället kör gamla objektiv med adapter. Det är ingen ideal situation vare sig för Canon eller Nikon som fortfarande har att förhålla sig till och underhålla flera fattningar. Den fasen har Sony lämnat för längesedan då gamla A-mount fasats ut helt nu. Sony finns ju precis som Fuji överhuvudtaget inte alls på DSLR-marknaden
 
Som mpnga sagt, det viktiga är vilket märke man själv uppfattar fast fyller ens behov och inte vad andra gör. Sedan är det två viktiga faktorer: 1. Statistiken är över det som säljs mest nu (så att säga "incidens" och inte vad folk äger men kan ha köpt länge sedan, så att säga "prevalens"). På FS diskuteras ju även mycket vad folk redan äger och här har Nikon varit stora historiskt. 2. På FS är man mer fotointresserad än gemene man som köper fotoutrustning. Och i en sådan grupp som vår kanske Nikon har fler ägare än bland köpare av fotografisk utrustning i stort.
 
Tänker du på de fysiska som inkluderas med kamerorna? För på hemsidan hittade jag de ”stora” manualerna(ca 500 sidor) på svenska i pdf form till gh5 och s5 som var de första jag testsökte på så de har ju absolut mödat sig med att översätta de iaf.

Eller missförstod jag ditt inlägg?
Ja jag tänkte på den fysiska- inte alltid man har internet!
Imponerande att de har översatt till svenska på pdf!
En fråga om du har en Panasonic:
Här visare han CAMERA INFO.
Vet du hur man får fram den?
Jag har inte lyckats på min S1R
 
Tittar man på forumtrådar så har "utrustningsfrågor Canon" 17.00 trådar och "Nikon" 12.000 så där är en "viss" övervikt för Canon
 
För övrigt mindre viktigt vad andra använder. Viktigast att man är nöjd med det man har så man slipper sukta efter nytt hela tiden.
Jag tror att det finns folk för vilket det är viktigt. Då och då ser man inlägg som berömmer och gratulerar någon som till sist har valt en kamera efter att ha frågat om råd för ett val mellan flera kameramärken. Kommentaren brukar vara något i stil med "Grattis till valet! Jag har en sån och är jättenöjd".
 
Det är ingen ideal situation vare sig för Canon eller Nikon som fortfarande har att förhålla sig till och underhålla flera fattningar. Den fasen har Sony lämnat för längesedan då gamla A-mount fasats ut helt nu.
Canon har slutat konstruera EF-objektiv och slutat tillverka de flesta.

Underhåll av objektivfattningar handlar numera enbart om mjukvara. I moderna objektivfattningar finns inga mekaniska kopplingar sen 1987.
Mjukvaran kan till stor del vara densamma för flera olika fattningar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.