Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför tar det timmar att utreda en scam-annons?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv tycker jag att 50-100 är lite väl mycket. Kommer försvinna rätt många seriösa annonser ifall man genomför detta. Är medlem på Sweclockers där man tar 15 kr per annons. Man måste dessutom har varit medlem i 3 månader innan man kan annonsera. Detta fungerar alldeles utmärkt, medlemmarna tycker priset är rimligt och jag tror inte man skulle tjäna mer på högre annonskostnad då antalet annonser då lär sjunka.
I regel orkar en lurendrejare inte vänta 3 månader för att lägga upp en annons som t.om. kostar pengar.

En annan "säkerhetsgrej" kunde även vara att man tillät kommentarer i annonsen. Visst kan det bli lite rörigt men är det en bluffannons blir dessa oftast avslöjade.

50-100 var bara något jag slängde ur mig. Jag formulerade om det till:

- plusmedlemmar får annonsera gratis
- icke-plus för köpa annonser för bra pris som fortsatt gör köp&sälj attraktivt
- köpet går genom Klarna. Det kommer tex att stoppa snubben som sitter i Thailand (och la ut annonser igår och förut) eftersom Klarna inte accepterar köp utomlands och för köp i Sverige har de bra kreditkontroll.

Sen kommer frågan, skall man ta bort en annons bara för att någon, här Stefan, säger att det är bluff? Hur säker är man på att det stämmer? Gör det säkert i detta fall, men att helt utan någon utredning låter det lite väl rättssäkert. Har man tillgång till folkbokföring en för att se att verkligen ingen mer heter så?

Sen kommer frågan, skall man ta bort en annons bara för att någon, här Stefan, säger att det är bluff? Hur säker är man på att det stämmer? Gör det säkert i detta fall, men att helt utan någon utredning låter det lite väl rättssäkert. Har man tillgång till folkbokföring en för att se att verkligen ingen mer heter så?

Där har du helt rätt, Håkan. Det får inte vara baserat på min anmälan, därför måste admin ha sista ordet och verifiera att anmälan är korrekt. Här var det lätt att ta reda på sanningen, den andra annonsen jag anmälde, kunde jag inte verifiera osanningen i. Så där stred inte jag för borttagande, utan utredande. Men principiellt tar du upp en viktig fråga och sätter fokus på hur gör vi detta, eftersom också vi medlemmar blivit inblandade genom en hotline för misstänkta annonser.

Bra inlägg, kräver ett tänk.

- plusmedlemmar får annonsera gratis
- icke-plus för köpa annonser för bra pris som fortsatt gör köp&sälj attraktivt
- köpet går genom Klarna.

Tycker det vore rimligt om annonserna var gratis, men bara betalande medlemmar fick annonsera. Och att det var lite bättre koll på att betalande medlemmar är den de utger sig för att vara.

Att Fotosidan ska bestämma hur vi väljer att sköta transaktionerna känns väl klåfingrigt.

Själv tycker jag att 50-100 är lite väl mycket. Kommer försvinna rätt många seriösa annonser ifall man genomför detta. Är medlem på Sweclockers där man tar 15 kr per annons. Man måste dessutom har varit medlem i 3 månader innan man kan annonsera. Detta fungerar alldeles utmärkt, medlemmarna tycker priset är rimligt och jag tror inte man skulle tjäna mer på högre annonskostnad då antalet annonser då lär sjunka.
I regel orkar en lurendrejare inte vänta 3 månader för att lägga upp en annons som t.om. kostar pengar.

En annan "säkerhetsgrej" kunde även vara att man tillät kommentarer i annonsen. Visst kan det bli lite rörigt men är det en bluffannons blir dessa oftast avslöjade.

Instämmer att det mest effektiva tycks vara att man helt enkelt inte får annonsera direkt när man blivit medlem. Ytterst få scammare som orkar vara medlem på ett ställe ens i några veckor för att få annonsera.

Instämmer att det mest effektiva tycks vara att man helt enkelt inte får annonsera direkt när man blivit medlem. Ytterst få scammare som orkar vara medlem på ett ställe ens i några veckor för att få annonsera.

Så tror jag också. Men, vi ska inte tro det avskräcker alla. Som min far alltid sa, lås är egentligen till för dom ärliga, dom som verkligen vill in, tar sig in. Dom som systematiskt sysslar med detta, kan till och med applådera ett system hos oss, där vi själva tror vi skapat ett avskräckande medel och därmed sänker garden. Jag tror en karens tar väck en del av scammarna, men inte de förslagna. Där tror jag på några typer av ytterligare funktioner, där man måste uppge ett telefonnummer i annonsen och att FS (precis som nu) ger en tydlig instruktion till alla medlemmar, gå ut på nätet och kolla numret om det har en registrerad innehavare, samt ring. Om annonsören uppger ett oreggat kontantkortnummer, blir det uppenbart för presumtiva spekulanter och ingen kommer göra affär med ett oreggat nummer. Om säljaren lyckas ordna ett reggat nummer som får träff mot samma namn, adress, med mera som annonsörens namn, har denne scammare en högre resurs- och konskapsnivå än jag bedömer snittet ha, vilket filtrerar bort ytterligare skojare. Det ankommer då en säljare att verkligen kunna presentera sig i annonsen med gällande kontaktuppgifter som är sök- och verifierbara. Lägger man till en annonskostnad för gratismedlemmarna, där man kan krydda medlemskapet med ytterligare en förmån, faller ytterligare bort och slutligen, inte som blocket med möjlighet till kontantkortbetalning, utan via en betaltjänst där man vid brottsmisstanke kan begära ut exv VISA-kortnummer, så länge tjänsten erbjuder den högre säkerheten med exv verified by VISA.
Nu ska det till riktigt systematiska och resursstarka scammare. Antingen plantera nya medlemskap som en ren investering att skörda på sikt.
Nackdelen för oss medlemmar är att vi kanske invaggas i en (falsk?) känsla av trygghet. Kör vi helöppet som idag, måste alla vara medvetna om riskerna, i synnerhet med nya medlemmar och var och en måste ta nödvändiga steg för att skydda sig. Kanske vi kommer ett tillräckligt bra steg på vägen med en månads (lagom) karens?

Min poäng var hur som helst att en karenstid avskräcker långt fler än en kostnad på att annonsera, vilket i ärlighetens namn främst gynnar de som drar in pengar på sidan :) Nån absolut lösning tror jag inte existerar dessvärre.

Tänk att vi i Sverige alltid måste ha någon annan som tar ansvar för våra handlingar!

Fotosidans ansvar måste väl rimligen inskränka sig till att ta bort uppenbara fejkannonser inom rimlig tid, inte skapa bombsäkra rutiner för att alla köpare ska kunna sluta tänka själva.

Hur svårt kan det vara att låta bli och handla om det verkar för bra?

De båda huvudspåren verkar vara: Antingen en karenstid innan nya medlemmar får annonsera, eller betalning i en eller annan form - t.ex. direkt per annons eller genom att kräva betalmedlemsskap. Samt olika kombinationer av detta förstås.

Min uppfattning är att en så hög kostnad som 100 kr per annons inte skulle ha någon nämnvärd avskräckande effekt på bedragare, som ju på en enda annons kan tjäna flera tusenlappar per objekt gånger antalet personer som nappar på betet och går i fällan. Däremot skulle det med säkerhet dramatiskt minska det totala antalet annonser på Köp/Säljsidan, och därmed också intresset för denna.

En karensperiod tror jag däremot skulle vara rejält effektiv när det gäller att sålla bort sådana som inte i första hand söker sig hit pga sitt fotointresse, utan för att kränga diverse prylar. Dock är två veckor alldeles för kort tid, och även en månad, anser jag. Tre månader är IMO en bra kompromiss, som knappast är till någon nackdel alls för dem som kommer hit i första hand pga sitt fotointresse. Givetvis kommer tre månader inte att sålla bort alla skojare, men säkerligen många av dem. Då går de hellre till Blocket eller Tradera, för sina "snabba affärer".

Vill för säkerhets skull tillägga att i det jag skrivit ovan har jag inte lagt några som helst vare sig direkta eller indirekta "pekpinnar" om hur en site som denna på ett optimalt sätt ska finansieras med tanke på alla inblandade parter. Detta är ju ett helt annat problem, men som jag för min del har mycket ringa kunskap om.
.

Tänk att vi i Sverige alltid måste ha någon annan som tar ansvar för våra handlingar!

Fotosidans ansvar måste väl rimligen inskränka sig till att ta bort uppenbara fejkannonser inom rimlig tid, inte skapa bombsäkra rutiner för att alla köpare ska kunna sluta tänka själva.
Det tycker jag också, men jag förstår att Fotosidan gärna vill göra så mycket som möjligt för att minimera problemet. Många bedragare som annonserar på Fotosidan kan ju göra att Fotosidan får dåligt rykte.

Hur svårt kan det vara att låta bli och handla om det verkar för bra?

(. Men tänk om man missar ett klipp! .)

Jag har köpt prylar på annons här på Fotosidan ett par gånger, och alltid gjort upp affären öga mot öga. Oavsett om policyn förändras eller inte när det gäller annonsering så kommer jag att fortsätta med det. Att aldrig göra en sådan affär på distans minskar risken för att bli lurad till nästan noll.

Ytterligare ett förslag kan ju vara att ändast aktiva medlemmar får lägga upp annonser.
Dvs att man har skrivit x-antal inlägg och har x-antal bilder upplagda .
Plus då en tidsspärr på kanske 3 månader .

Jag känner nog att 15kr /annons och gratis annonser för plus är en bra väg. Det är en minimal kostnad och det kan finnas ärliga som inte är medlemmar men som har ngt att sälja.

Ytterligare ett förslag kan ju vara att ändast aktiva medlemmar får lägga upp annonser.
Dvs att man har skrivit x-antal inlägg och har x-antal bilder upplagda .
Plus då en tidsspärr på kanske 3 månader .

Inte bra.
Man ska inte behöva vara aktiv i forum el. album. Det är långt ifrån alla medlemmar som är intresserade av det.

En tidsspärr för nya icke betalande medlemmar kan vara ett sätt.
Eller en låg avgift för icke betalande medlemmar.
Tror ni att det skulle skrämma bort besökare och i så fall, spelar det någon roll?

Köp/Sälj är väl viktigt för fotosidan och fungerar som magnet.

Bästa hälsningar J O

När jag säljer grejer på Blocket så brukar jag använda min jobbmail när jag tex mailar mitt kontonummer. På så vis känner jag att de lätt kan hitta mig, både via de sms och mail man skickar fram o tillbaka.
Jag har sålt en hel del där köparna skickat pengar i förskott. Som mest 15000:-

Så ett mail från deras arbetsplats som överensstämmer med deras mobilnummer samt uppgivet namn, då skulle i alla fall jag känna mig lite säkrare. Jag var tex noga med att återbetala en kille som köpte en musikpryl av mig som visade sig vara trasig.

I frågan om att betala för annonser, så tror jag att de flesta är med på det. Jag skulle gärna betala upp till en hundring beroende på säljpriset.
Men karenstiden är jag lite tveksam till. Jag sålde av ett dödsbo för ett tag sedan, och fick då vänta 1 mån på att få sätta in en annons på 99musik. I mitt fall gjorde det inget, men det hade varit bra om det hade gått snabbare. Säg 48h?

Det är klart att det kan vara lite irriterande med en karenstid ifall man är en seriös säljare. Men den effekt man räknar med att en karenstid har bygger ju på att skojare generellt sett är betydligt otåligare än än de som har rent mjöl i påsen.

Bara 48 timmar kommer dock knappast att avskräcka några skojare, anser jag.
.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar