Annons

Varför svart motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
För några dagar sedan köpte jag ett nytt objektiv till min EOS 40D.

Det blev ett länge önskat Canon EF 70-200, 1:4 L USM. Objektivet är kalas på alla sätt och jag ångrar inte för en sekund att jag köpte det. Men, det är en sak som jag inte gillar, tycker faktiskt det ser glyttigt ut, och det är det svarta motljusskyddet!
Varför i hela fridens namn svart? Varför inte den lite mer diskreta "vita" färgen som resten av objektivet har? Är den svarta färgen månne till för att "matcha" de svarta gummiklädda zoom- och fokuseringsringarna?
Jag funderar nästan på att plocka fram min färgkarta från Beckers och där leta upp en liknande "vit" färg att måla motljusskyddet med.
Men bara nästan!
 
Skyddet är förstås svart för att motverka reflexer på insidan av skyddet. Tänk dig att de redan dyra motljusskydden, som Canon (som en av få tillverkare) tar betalt för, skulle få två färger. Förstår du inte vilken katastrof det blivit. Då hade ju tillverkningskostnaderna skjutit i höjden.
 
Skyddet är förstås svart för att motverka reflexer på insidan av skyddet. Tänk dig att de redan dyra motljusskydden, som Canon (som en av få tillverkare) tar betalt för, skulle få två färger. Förstår du inte vilken katastrof det blivit. Då hade ju tillverkningskostnaderna skjutit i höjden.

Fast nu är det där motljusskyddet ludet inuti med ett svart tyg, så färgen på plasten spelar ingen roll i det fallet.
 
Varför inte den lite mer diskreta "vita" färgen som resten av objektivet har? QUOTE]

Den vita färgen är i min värld inte den diskreta utan den lyser som en signal att här är ett speciellt objektiv.
Jag har själv inte förstått Canons ide med vita objektiv (någon som vet varför?) när alla deras hus är svarta (eller finns det vita hus?).

Mvh Mattias
 
Argumentet för vita objektiv som brukar framföras av Canon är att vita objektiv håller sig svalare än svarta objektiv, på längre brännvidder så är förmodligen materialutvidgningen inte försumbar varför det finns en poäng med att hålla temperaturen nere.
 
För några dagar sedan köpte jag ett nytt objektiv till min EOS 40D.

(..)Men, det är en sak som jag inte gillar, tycker faktiskt det ser glyttigt ut, och det är det svarta motljusskyddet!
Varför i hela fridens namn svart? Varför inte den lite mer diskreta "vita" färgen som resten av objektivet har? Är den svarta färgen månne till för att "matcha" de svarta gummiklädda zoom- och fokuseringsringarna?
Jag funderar nästan på att plocka fram min färgkarta från Beckers och där leta upp en liknande "vit" färg att måla motljusskyddet med.
Men bara nästan!


En annan lösning är ju att köpa LensCoat. Kanske inte den billigaste lösningen...

http://www.lenscoat.com/lenscoatsuptmsup-canon-70200is-canon-white-p-319.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.