Annons

Varför startar inte Camera raw när jag klickar på en NEF-fil i CS2 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MARINFOTO

Aktiv medlem
Har Photoshop CS2 i min dator (och är mycket nöjd med den).

Har idag laddat ner en fil från Adobes hemsida som heter Camera Raw.8bi, för att kunna arbeta med råfiler, men får inte detta att fungera.

När jag försöker öppna en NEF-fil i Bridge, möts jag av följande:

"Plug-inen "Nikon NEF PP" har åsidosatt plug-inen "Camera Raw". Om Du egentligen vill använda plug-inen "Camera Raw" måste Du ta bort plug-inen "Nikon NEF PP" (C:/Program/Adobe/Adobe Photoshop CS2/Plug-ins/Adobe Photoshop only/Filformat/Nikon NEF Plug-in LE.8bi).

Vad göra ?
 
Du måste göra precis som det står om du vill köra med ACR, ta bort Nikons plug-in. Den version av Camera Raw du kan använda till CS2 är 3.7. Kolla på Adobes sidor att din Nikonkamera stöds av denna version. Om din kamera är av ett senare datum har du inga andra val än att antingen uppgradera CS2 till CS4 eller använda NIkons egen rawkonverterare. Jo förresten, du kan konvertera dina NEF:ar till DNG mha Adobes DNG-konverter och öppna dem i CS2.
 
Du måste göra precis som det står om du vill köra med ACR, ta bort Nikons plug-in. Den version av Camera Raw du kan använda till CS2 är 3.7. Kolla på Adobes sidor att din Nikonkamera stöds av denna version. Om din kamera är av ett senare datum har du inga andra val än att antingen uppgradera CS2 till CS4 eller använda NIkons egen rawkonverterare. Jo förresten, du kan konvertera dina NEF:ar till DNG mha Adobes DNG-konverter och öppna dem i CS2.

Bäste Lars !

Stort tack för Ditt snabba svar. Har försökt att följa rekommendationerna från datorn, men problemet är att jag inte kan hitta filen "Nikon NEF PP. Varje gång jag försöker öppna en NEF-fil kommer den "otäcka" rutan upp. Har varit i kontakt med Adobe, men problemet kvarstår lika förbaskat ! Hur konverterar man NEF-filer och det måste man väl alltid göra i så fall ? Det bästa vore väl att bli av med Nikon-plug-inen ?
 
Camera Raw fungerar !

Hej Lars ! Problemet är nu löst ! Nikon plug-inen hade troligen hamnat någonstans där den inte skulle vara. Hittade den inte när jag följde datorns eller Dina instruktioner. Hittade den inte heller när jag startade sökfunktionen i datorn - sannolikt därför att jag inte lät sökfunktionen arbeta till slut. Stängde av den när jag tröttnat på den efter en stund.
Av någon oförklarlig anledning och i hopplös desperation upprepade jag sökfunktionen och medan den pågick fick jag telefonsamtal som gjorde att söket hann arbeta till slut. Döm om min förvåning, när den sista filen som då kommit upp hade just namnet Nikon NEF PP plug-in !

Då var det bara att ta bort den och sedan fungerade Camera Raw-funktionen.

Stort tack för Din hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.