Canon och Nikon kan inte släppa ut något på sina hemsidor utan att leva upp till samma krav som på allt de säljer. Programvaran blir ju en del av kameran som omfattas av garanti. Och allt ska översättas.
Utvecklingen kostar resurser. När produkterna ändå har relativt kort livslängd så blir det inte lönt.
Sen händer det att "fixar" som utvecklas inte kommer ut utan istället hamnar på i nästa modell. Att ändra i produktionen, även om det löser ett fel, kan innebära en kostsam intrimningsprocess på fabriken. Jag har kompisar som jobbar på SonyEricsson och har berättar hur det funkar. Jag antar att det är ungefär samma för kameror.
Jag kan bara bekräfta det du skriver Magnus. Kortfattat skulle jag vilja säga att det handlar om att företagen och "aktieägarna" i flesta fall vill tjäna pengar. Då kan man inte införa hur mycket som helt i en och samma modell utan det ska givetvis komma en ny som de kan sälja. Detta funkar på liknande sätt inom mjukvarubranchen, man kan inte tillföra alltför mycket nya funktioner i en x.5 uppdatering utan att man då måste kräva betalat för den uppgraderingen.
---
Ang. FAT32 - så var det inget "dåligt val" Det var vid tillfället, när man var tvungen att välja en standard, det enda valet, och det billigaste,
Microsoft charges 25 cents per device (up to a maximum of $250,000) from makers of products that use the FAT format.
http://news.cnet.com/Microsoft-FAT-patent-falls-flat/2100-1014_3-5390138.html - om nån vill läsa lite mer.
oavsett, utvecklingen av nytt "fritt" filformat har inte hunnit ikapp med teknikutvecklingen. Begränsningen sitter alltså inte i minneskorten eller hårddisken, utan i apparaten som gör själva inspelningen. Skulle man införa andra filformat som t.ex. NTFS som har stöd för väldigt mycket mer skulle det innebära en dyr licenskostnad till ägaren, vilket i detta fallet är Microsoft. Att trycka in stöd för NTFS skulle bli en dyr historia med prishöjning och okontrollerad mjukvara, då Microsoft kan i princip när som helst säga - sluta använd NTFS eller betala dubbla. FAT32 har inte den problematiken.
Att sen NTFS är ett dåligt val i allmänhet t.ex. pga. ej komplett stöd (skrivbarhet) hos t.ex. Mac-ägarna spelar givetvis stor roll, men även det är kopplat just till licenskostnader. Eller HFS för vända på det och peka på Apples filformat. Samma filosofi där.
Att göra som Canons 1DX är heller ingen ny uppfinning. Det har funnits i flera år till videokameror. Nu var dags att komma till DSLR-kamerorna.
Nu är dock efterföljaren till FAT32 just tillkommen, exFAT, och borde finnas i nyare kameror. Formatet ägs dock av Microsoft, och de har rejäla licenskrav för att man ska få bygga in det. Men de har för just kameratillverkare valt ha en "flat fee" typ engångskostnad, vilket borde vara godtagbart av kameratillverkarna. Canon är en av dem som köpt licens och har stöd för det i sina nyare kameror. Passar väldigt bra ihop med de nya SDXC-korten.