Annons

Varför stänger kameran av sig när jag filmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Berndalen

Aktiv medlem
Filmade en konsert med min Filmade en konsert med Canon EOS Rebel T2i, som är den amerikanska versionen av Canon EOS 550D.

Ca var 12-14e minut stängde kameran av sig.
Har något svagt minne av att man inte kan lagra hur stora filer som helst på ett SD-kort.

Hur är det med den saken?

Har ett SanDisk Extreme HD Video SDHC 30MB/s 32GB

Det borde väl vara en mjukvaruspärr?!
Kan man cracka kameran och på så vis filma längre sjok?
Vore grymt med så få synkningar med ljudet som möjligt.
Det blir ju några filer på en 90mn konsert...

Enkelt, alla kameror spelar bara in 3.99 GB! Stång av och fortsätt osv. Trist under en pågående händelse typ bröllop. Detta har alltså inget med kortet att göra.

Jag tror att begränsningen ligger inte i minneskortet, utan i filsystemet på det.

Den information som lagras på minneskortet skrivs dit organiserat på något sätt, och denna organisation kallas filsystem. De minneskort jag har sett har alla använt någon version av FAT som filsystem. Det är vid det här laget ett välkänt filsystem, som går att läsa i alla datorer.

Men det har också en del problem: tex att det kan inte hantera filer större än 4GB.

Begränsningen ligger i max 4GB eller 29 minuter och 59 sekunder, vad som kommer först. Kör du full kvalitet blir det då ca 12 minuter.

Anledningarna är dels största filstorlek i FAT32 filsystemet på kortet, dels att längre inspelningstid skulle klassa om kameran till videokamera med högre importavgifter.

Det vore ju smutt med en automatisk omstart på ny fil när man nått 4GB, och det kan ju inte finnas några tekniska problem att göra det, men det strider då mot den andra begränsningen.

Canon har gjort en slags lösning på problemet i 1D X som innebär att filmningen inte avbryts bara för att det skapas en ny fil. Sedan sätts delarna enkelt ihop i redigeringsprogrammet. Men det går bara att filma 29 min 59 sekunder för att kameran inte ska klassas som videokamera och få på sig en massa tullavgifter.

Lösningen borde kunna bli standard i alla kommande canonmodeller.

Begränsningen ligger i max 4GB eller 29 minuter och 59 sekunder, vad som kommer först. Kör du full kvalitet blir det då ca 12 minuter.

Anledningarna är dels största filstorlek i FAT32 filsystemet på kortet, dels att längre inspelningstid skulle klassa om kameran till videokamera med högre importavgifter.

Det vore ju smutt med en automatisk omstart på ny fil när man nått 4GB, och det kan ju inte finnas några tekniska problem att göra det, men det strider då mot den andra begränsningen.

Varför går det inte att ändra om filsystemet på SD-kort? En USB-sticka går med lite trixande att göra om från FAT32 till ett annat system som inte har 4 GB begränsning. Är det så att kameran i såfall inte skulle klara av att jobba med ett sådant kort?

Har compact Flash också en begränsning på max 4 GB?

Ser för övrigt inte problemet med 29.9 minuters begränsningen. Den vet man om, och kan då planera sitt filmande. Men det är ett stort problem med 4 GB, för det är omöjligt att veta när kameran tänker nå den gränsen (vilket beror på ISO och dylikt). Jag tycker jag inte lyckats filma längre klipp än 6 minuter åt gången, men jag har i de fallen också varit upp i ISO 3200 och ISO 6400, vilket tar massor med extra utrymme.

Till Magnus: Varför kan inte Canon släppa en firmware release med den 1D-X-liknande filmfunktionen? Detta, om något, handlar endast om software. Varför är CaNikon så oerhört dåliga på att själva göra optimerade special firmwares som skulle motsvara Magic Lantern? Jag är säker på att folk skulle betala för dessa.

Filsystemet, och filnamnen som många klagar på också för den delen, är del av EXIF-standarden som alla tillverkare av kameror och annan utrustning som läser korten följer. Som du skriver så måste kameran också klara ett annat filsystem, och det är lite svårare att ändra på än att formatera kortet med ett filsystem som klarar större filer. Speciellt om man vill fortsätta att vara kompatibel med kortläsare, fotoramar, printers m.m. som kan läsa bildfiler från korten också.

Till Magnus: Varför kan inte Canon släppa en firmware release med den 1D-X-liknande filmfunktionen? Detta, om något, handlar endast om software. Varför är CaNikon så oerhört dåliga på att själva göra optimerade special firmwares som skulle motsvara Magic Lantern? Jag är säker på att folk skulle betala för dessa.

Det går inte att göra hur stora ändringar av mjukvaran som helst i ett relativt optimerat system. För att det kräver en kort stunds buffrande och att kameran sedan skriver ikapp på minneskortet.

Canon menar väl att en vanlig videokamera är mer lämplig för att filma långa oavbrutna inspelningar som idrottsmatcher. Jag tror nog att många EOS-modeller får funktionen att sätta ihop klippen skarvlöst.

Sen är väl inte intresset att fixa till gamla modeller så stort om det inte är rena buggar. Undantaget är 5D Mark II som fick flera nya videofunktioner. Den senaste grejen var en bildstil som optimerar det dynamiska omfånget för större kontroll i efterbehandlingen.

Den stora efterutvecklingen av 5D2 beror på att Canon visste att modellen skulle leva flera år och att den hade en chans att bli populär för pro- och semiprovideo. Varken Nikon eller Canon hade tänkt på den möjligheten när Nikon D90 och Canon 5D2 utvecklades. 5D2 vidade sig till skillnad mot D90 en professionell potential som videokamera.

Att Canon och Nikon inte kan gå hur långt som helst i sin efterutveckling som småfirmor beror på att de har fler hänsyn att ta. De måste lova att kameran fungerar i alla situationer. Sen kanske de vill koncentrera sina utvecklingsresurser på kommande modeller.

Efterträdaren till 5D2 får säkert mycket avancerade filmfunktioner eftersom 5D2 blivit så vanlig i videoproduktion.

Det går inte att göra hur stora ändringar av mjukvaran som helst i ett relativt optimerat system. För att det kräver en kort stunds buffrande och att kameran sedan skriver ikapp på minneskortet.

Canon menar väl att en vanlig videokamera är mer lämplig för att filma långa oavbrutna inspelningar som idrottsmatcher. Jag tror nog att många EOS-modeller får funktionen att sätta ihop klippen skarvlöst.

Att Canon och Nikon inte kan gå hur långt som helst i sin efterutveckling som småfirmor beror på att de har fler hänsyn att ta. De måste lova att kameran fungerar i alla situationer. Sen kanske de vill koncentrera sina utvecklingsresurser på kommande modeller.
.

Jo. Jag förstår allt detta. Jag menade inte heller att de skulle behöva överskrida gränsen på 29,9 minuter.

Visst har Canon och Nikon mycket mer att ta hänsyn till. Och jag menar inte att de skall lova något speciellt för det som säljs i affären. Det som lovas där, uppfylls. Vad jag önskade var att man själv skulle få gå in på diverse tillverkares hemsidor och ladda ner valfri uppdatering. Inte att flera olika versioner av samma kamera skulle säljas i butikerna. Då skulle de som verkligen bryr sig mera om filmning än foto få en kamera som är optimerat åt det hållet istället.

Canon och Nikon kan inte släppa ut något på sina hemsidor utan att leva upp till samma krav som på allt de säljer. Programvaran blir ju en del av kameran som omfattas av garanti. Och allt ska översättas.

Utvecklingen kostar resurser. När produkterna ändå har relativt kort livslängd så blir det inte lönt.

Sen händer det att "fixar" som utvecklas inte kommer ut utan istället hamnar på i nästa modell. Att ändra i produktionen, även om det löser ett fel, kan innebära en kostsam intrimningsprocess på fabriken. Jag har kompisar som jobbar på SonyEricsson och har berättar hur det funkar. Jag antar att det är ungefär samma för kameror.

Varför går det inte att ändra om filsystemet på SD-kort? En USB-sticka går med lite trixande att göra om från FAT32 till ett annat system som inte har 4 GB begränsning. Är det så att kameran i såfall inte skulle klara av att jobba med ett sådant kort? Har compact Flash också en begränsning på max 4 GB?

FAT32 är det som funkar över allt.

Är du duktig hacker så kan du lagra vad du vill på ett lagringsmedia. Men andra förstår inte mediat då. Och ja, 4GB gränsen spökar även på CF eftersom problemet är valet av dåligt filsystem och att kameran inte stödjer att fortsätta på ny fil automatiskt.

Ser för övrigt inte problemet med 29.9 minuters begränsningen. Den vet man om, och kan då planera sitt filmande. Men det är ett stort problem med 4 GB, för det är omöjligt att veta när kameran tänker nå den gränsen (vilket beror på ISO och dylikt). Jag tycker jag inte lyckats filma längre klipp än 6 minuter åt gången, men jag har i de fallen också varit upp i ISO 3200 och ISO 6400, vilket tar massor med extra utrymme.

Över 9 minuter vet jag att jag fått i en fil med standardinställningat i vart fall.

I magic lantern kan du ställa ner CBR kvalité för att få mer utrymme. Mer speltid kanske är värt mer än allra bästa bilden för det du tar.

ISO-6400 film blir inte så roligt i min erfarenhet. Filmar du ute i natten? Eftersom perfekt skärpa inte krävs på video är nog ljusstark optik, 1/30s exponering och ISO-3200 ett bra "extremvärde". Har för mig att ISO-4000 sekvenser plågade mig en hel del vid efterarbete.

Intressanta svar i denna tråd!

En kund jag pratade med inne på Scandinavian Photo sa att den momsregeln för kameror med rörlig bild kontra stillbild inte gäller i USA. Alltså att stillbildskameror gjorda för den amerikanska marknaden inte har 30min-spärren inlagd.

Det var därför jag köpte en Canon EOS Rebel T2i istället för en Canon EOS 550D. 4GB-spärren kände jag inte till då jag köpte kameran. Well, det är väl bara att synka på då.
Varianten på 1DX var ju smidig! Lite mycket pengar bara för den funktionen...

Intressanta svar i denna tråd!

En kund jag pratade med inne på Scandinavian Photo sa att den momsregeln för kameror med rörlig bild kontra stillbild inte gäller i USA. Alltså att stillbildskameror gjorda för den amerikanska marknaden inte har 30min-spärren inlagd.

Det var därför jag köpte en Canon EOS Rebel T2i istället för en Canon EOS 550D. 4GB-spärren kände jag inte till då jag köpte kameran. Well, det är väl bara att synka på då.
Varianten på 1DX var ju smidig! Lite mycket pengar bara för den funktionen...

Jag undrar om det verkligen stämmer, har du provat? Jag tror 30 minuter gäller även för (Canon) kameror för USA.

EDiT: Dessutom verkar T2i begränsad till 24 minuter i lägsta upplösning enligt specarna jag hittar på nätet (?). Vad står i manualen?

Senast redigerad av en moderator:
ISO-6400 film blir inte så roligt i min erfarenhet. Filmar du ute i natten? Eftersom perfekt skärpa inte krävs på video är nog ljusstark optik, 1/30s exponering och ISO-3200 ett bra "extremvärde". Har för mig att ISO-4000 sekvenser plågade mig en hel del vid efterarbete.

Jag sa aldrig att det blev vackert med ISO 6400. :p Min poäng var att det tog mycket utrymme. ^^
Jag kan dock fortsätta rekomendera ditt tips: Filma aldrig med ISO 6400!

Canon och Nikon kan inte släppa ut något på sina hemsidor utan att leva upp till samma krav som på allt de säljer. Programvaran blir ju en del av kameran som omfattas av garanti. Och allt ska översättas.

Utvecklingen kostar resurser. När produkterna ändå har relativt kort livslängd så blir det inte lönt.

Sen händer det att "fixar" som utvecklas inte kommer ut utan istället hamnar på i nästa modell. Att ändra i produktionen, även om det löser ett fel, kan innebära en kostsam intrimningsprocess på fabriken. Jag har kompisar som jobbar på SonyEricsson och har berättar hur det funkar. Jag antar att det är ungefär samma för kameror.

Jag kan bara bekräfta det du skriver Magnus. Kortfattat skulle jag vilja säga att det handlar om att företagen och "aktieägarna" i flesta fall vill tjäna pengar. Då kan man inte införa hur mycket som helt i en och samma modell utan det ska givetvis komma en ny som de kan sälja. Detta funkar på liknande sätt inom mjukvarubranchen, man kan inte tillföra alltför mycket nya funktioner i en x.5 uppdatering utan att man då måste kräva betalat för den uppgraderingen.
---

Ang. FAT32 - så var det inget "dåligt val" Det var vid tillfället, när man var tvungen att välja en standard, det enda valet, och det billigaste,
Microsoft charges 25 cents per device (up to a maximum of $250,000) from makers of products that use the FAT format.
http://news.cnet.com/Microsoft-FAT-patent-falls-flat/2100-1014_3-5390138.html - om nån vill läsa lite mer.

oavsett, utvecklingen av nytt "fritt" filformat har inte hunnit ikapp med teknikutvecklingen. Begränsningen sitter alltså inte i minneskorten eller hårddisken, utan i apparaten som gör själva inspelningen. Skulle man införa andra filformat som t.ex. NTFS som har stöd för väldigt mycket mer skulle det innebära en dyr licenskostnad till ägaren, vilket i detta fallet är Microsoft. Att trycka in stöd för NTFS skulle bli en dyr historia med prishöjning och okontrollerad mjukvara, då Microsoft kan i princip när som helst säga - sluta använd NTFS eller betala dubbla. FAT32 har inte den problematiken.
Att sen NTFS är ett dåligt val i allmänhet t.ex. pga. ej komplett stöd (skrivbarhet) hos t.ex. Mac-ägarna spelar givetvis stor roll, men även det är kopplat just till licenskostnader. Eller HFS för vända på det och peka på Apples filformat. Samma filosofi där.

Att göra som Canons 1DX är heller ingen ny uppfinning. Det har funnits i flera år till videokameror. Nu var dags att komma till DSLR-kamerorna.

Nu är dock efterföljaren till FAT32 just tillkommen, exFAT, och borde finnas i nyare kameror. Formatet ägs dock av Microsoft, och de har rejäla licenskrav för att man ska få bygga in det. Men de har för just kameratillverkare valt ha en "flat fee" typ engångskostnad, vilket borde vara godtagbart av kameratillverkarna. Canon är en av dem som köpt licens och har stöd för det i sina nyare kameror. Passar väldigt bra ihop med de nya SDXC-korten.

Senast ändrad:
Jag förstår inte alls varför man måste vara låst till Microsoft, om det är där begränsningen för filstorlek ligger. Exempelvis ext2fs kan hantera filer upp till 2TB, är säkrare än FAT och fritt, och det kan hanteras av alla aktuella operativsystem.

Jag förstår inte alls varför man måste vara låst till Microsoft, om det är där begränsningen för filstorlek ligger. Exempelvis ext2fs kan hantera filer upp till 2TB, är säkrare än FAT och fritt, och det kan hanteras av alla aktuella operativsystem.

Frågan är då: Vad kan läsa detta format? Som Östberg sa åt mig tidigare: Samtliga kortläsare och apparater bör då byggas om då ingen kan läsa dem.

Fast personligen ser jag inte det som något problem heller. Ta bluray vs DVD som exempel. DVD kan inte spela bluray, man det är inte någo större problem då blurayspelaren spelar DVDn. Likt detta kunde ju då framtida datorer, kortläsare m.m. göras om så att de läser både de nya och de gamla formaten.

...Nu när du säger det: Varför är det inte möjligt?

Du behöver faktiskt inte bygga om elektroniken i tex kameror och datorer bara för att du ändrar filsystem. Det "enda" som behövs är att ändra mjukvaran för att den skall kunna tolka informationen i andra filsystem.

Tyvärr verkar en del tillverkare ha en avig inställning till sådant de inte uppfunnit själva. Jag kan ha fel, men mitt intryck är att Microsoft hör dit. Och då blir det så att om din kamera använder (bara som exempel) EXT4 som filsystem så kommer du att behöva installera lite drivrutiner för att kunna läsa minneskortet. Det kan vara nog med "tekniskt krångel" för att medelsvensson skall vägra använda kameror med annat än FAT.

Du behöver faktiskt inte bygga om elektroniken i tex kameror och datorer bara för att du ändrar filsystem. Det "enda" som behövs är att ändra mjukvaran för att den skall kunna tolka informationen i andra filsystem.

Tyvärr verkar en del tillverkare ha en avig inställning till sådant de inte uppfunnit själva. Jag kan ha fel, men mitt intryck är att Microsoft hör dit. Och då blir det så att om din kamera använder (bara som exempel) EXT4 som filsystem så kommer du att behöva installera lite drivrutiner för att kunna läsa minneskortet. Det kan vara nog med "tekniskt krångel" för att medelsvensson skall vägra använda kameror med annat än FAT.

Detta håller jag inte med om. Tänk på att medelsvensson måste installera drivrutiner för nästan vad som helst som denne sätter i datorn.

När jag kopplade i kameran för första gången så installerades små drivers för kameran.
När jag satte i min USB sticka första gången så installerades också en del drivers.
Och mobiltelefonerna kräver en massa drivers. Speciellt Nokias telefoner.
Och de personer som har en iPod måste ju installera iTunes för att kunna använda den.

Allt kräver skillda drivers. Så detta håller inte som argument, tycker jag. Folk är idag så vana med att installera något innan det fungerar att jag knappast tror att det utgör något hinder.
Och dessutom påpekar Urban att alla OS redan stöder formatet ext2fs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar