Annons

Varför skriver folk ner hållbarhet??

Produkter
(logga in för att koppla)
"Att använda: 5 Hållbarhet: 4
PLUS: Krånglar aldrig."

En Skoda som aldrig krånglar, eftersom man bara kör till jobbet med den, har alltså samma hållbarhet som en Hummer som inte krånglar, trots att man brukar köra runt i skogen med den?

Får Skodan sämre hållbarhet först när jag försökt köra i skogen med den?
Eller är det kanske så att Hummern har sämre hållbarhet, om den utsätts för större påfrestningar och krånglar oftare?

sinuz skrev:
"Att använda: 5 Hållbarhet: 4
PLUS: Krånglar aldrig."

En Skoda som aldrig krånglar, eftersom man bara kör till jobbet med den, har alltså samma hållbarhet som en Hummer som inte krånglar, trots att man brukar köra runt i skogen med den?

Får Skodan sämre hållbarhet först när jag försökt köra i skogen med den?
Eller är det kanske så att Hummern har sämre hållbarhet, om den utsätts för större påfrestningar och krånglar oftare?

Begreppet hållbarhet på en produkt måste nog alltid relateras till dess tänkta användningsområde.

Curt L skrev:
Ingen kan väl på fullt allvar tro att recensionerna här på fotosidan kan jämföras med seriösa tester utförda av professionella. oberöende testare med dokumenterade testmetoder och resultat. Man får väl ta det för vad det är; många subjektiva åsikter från personer man inte känner till, med varierande värderingar och okända motiv. Ibland kul läsning, ofta totalt värdelösa tyckanden.

Problemet Curt är att det är väldigt långt mellan "oberöende testare med dokumenterade testmetoder och resultat". Detta existerar knappt och det är därför det just nu pågår trådar i detta ämne här på F.S. för att kanske komma någonstans med dessa missförhållanden.

Du får hemskt gärna dela med dig länkar till dessa "pålitliga" källor om du har några speciella favoriter.

tormig skrev:

Nä, de gör precis som "personer man inte känner till" (för egen del känner jag inte en enda "professionell" testare heller). Klämmer på dem, jämför med andra objektiv, litar på sin egen erfarenhet och slänger ur sig ett "bra byggkvalité" eller "plastigt".

Precis så, man utgår från sina egna referenser och hållbarhet är inget mätbart begrepp, det är däremot byggkvalité. Ta t.ex. en nikon D3 (eller Canon 1D). Så är det fakta att man använt ett magnesiumchassie, det är fakta att de är väderskyddade, det är däremot känsla att de är väl hopskruvade, att de inte flexar, att de inte knirrar osv. Men tillsammans med byggkvalitén måste man också räkna in priset. Ta t.ex K200D, som är väderskyddad och min känsla av den är att den har hög byggkvalité, trots, sitt låga pris. Men den är knappast jämförbar med en Nikon D3, eller D300 för den delen. Men för sin prislapp har den en hög byggkvalité.

Fast jag slänger inte ur mig något. Det är alltid underbyggt med fakta och erfarenhet.

Sten-Åke Sändh skrev:
Problemet Curt är att det är väldigt långt mellan "oberöende testare med dokumenterade testmetoder och resultat". Detta existerar knappt och det är därför det just nu pågår trådar i detta ämne här på F.S. för att kanske komma någonstans med dessa missförhållanden.

Du får hemskt gärna dela med dig länkar till dessa "pålitliga" källor om du har några speciella favoriter.

Där håller jag med dig, Kanske kan det komma flera sådana, tack vare det ökade intresset för foto. Då blir det kommersiellt intressant med seriösa tester, när fler användare vill ta del av (och betala) för resultaten.

Jag delar gärna med mig av mina favoriter:
Fotomagazin (tysk fototidskrift)
DP review (på nätet)
Tidningen FOTO (svensk fototidskrift)

För att komma tillbaks till min lilla fundering..Och inte hamna utibland stora världens sk proffs testare..

Hållbarhet..Där uppmuntras det ju till och med till rena gissningar utifrån forumets sätt att eftersöka totalt inte med verkligheten gällande hur kamerorna ens är i hållbarhet.. Läs och fundera.. Kopierade in här nedan hur det är utformat...

""""""
Övergripande:
Undermålig Dålig Medelbra Bra Mycket bra

Att använda:
Hur lätt är produkten att använda?
Mycket svår Svår Medellätt Lätt Mycket lätt

Hållbarhet:
Verkar produkten vara något som man kan lita på?
Undermålig Dålig Medelbra Bra Mycket bra

"""""

Där finns ju redan "övergripande" som bedömmningsplats där man utifrån rent subjektiva gissningar kan säga hur man tror och tycker kameran känns och verkar...

Medans "hållbarhet torde vara "motpolsplatsen" där man sedan kan i mer exakta termer kan (bör) se verkligheten hur det är.. DVS är kamerantypen hållbar eller går den sönder.. Samt då den gått sönder. Vad har då pajat..?? Klart info man vill kunna ta del av tror jag vid kameraköp då man söker info överallt..

Men att läsa att en kameran får "övergripande 5".. "Att använda 5".. Och sedan utan minsta lilla fel påvisas eller ens skett blir det nerdraget hållbarhet till 3 eller 4 .. Ja det blir för mig helt motsägelsefullt...Och rätt förvirrande rent ut sagt..

är jag verkligen så "korkad" som kan anse detta är konstigt då man sedan ser hur detta ser ut i resultaten? Samt hur konstigt detta blir om en kameraköpare vill inhämta kvalitetsintryck bland faktiska användare.??..

Curt L skrev:
Där håller jag med dig, Kanske kan det komma flera sådana, tack vare det ökade intresset för foto. Då blir det kommersiellt intressant med seriösa tester, när fler användare vill ta del av (och betala) för resultaten.

Jag delar gärna med mig av mina favoriter:
Fotomagazin (tysk fototidskrift)
DP review (på nätet)
Tidningen FOTO (svensk fototidskrift)

Jag tror för att ansluta till trådens frågeställning att hållbarhet skrivs ner för att man ger sitt utlåtande efter några dagar eller veckor i värsta fall. Hur ska man då kunna uttala sig om sånt? Jag recenserade exv. min gamla Pentax ME som jag haft sen 70-talet. Där tycker jag att jag verkligen kan uttala mig. Men hur relevant skulle samma utlåtande vara för en kamera jag haft en vecka? Jag tycker det är en högst tveksam parameter som borde användas med största försiktighet (möjligen kunde ett mått vara om den pajat innan garantitiden gått ut eller ej, men nu känner jag att jag är ute på djupt vatten och F.S. har definitivt lämnat kontinentalsockeln med sina hållbarhetsomdömen).

Curt, det är kommersiellt intressant med oseriösa testare också. Det är det som är problemet. Jag har sagt det förr och säjer det igen. Tester av vilken kvalitet det vara vå funkar som flugpapper som drar till sig folk. Kan någon visa på en hyffsad "hitrate" så verkar det alltid finas reklamstålar.

Jag har sett några exempel på "Internet-siter" som använt sig av konsekventa metoder för att kvantifiera sina resultat och som åtminstone i viss utsträckning försöker tala om hur de bär sig åt när de testar. De försöker i bästa fall även tala om hur pass jämförvara testerna är. Några av de jag stött på är Carl Zeiss som förklarar bl.a. sin användning av MTF för objektivjämförelser och vilka begränsningar MTF-tester i sig har. DIWA försöker också standardisera sina tester och kvantifiera sina resultat vid tester av kameror. De allra flesta övriga har varit av typen "kläm, känn och tyck", vilket nästan för tankarna till någon form av sexuell verksamhet på 60-talet (typ Inge och Sten).

Jag saxade följande hos Zeiss:

Citat:"The Acceptance of MTF Data
There are some, maybe even many, photographers who insist that a lens cannot be tested in a laboratory. They have several reasons why they insist this is the case. Unfortunately, this gives rise to comparisons such as, “…From a
stereophile point of view, I can say the Leicas are ‘accurate’ soundings and
the Contaxes are ‘musical’ soundings.’ ” While this statement is meaningful to the person who made it, the statement’s content cannot be independently verified and cannot be measured.

There are some photographers who insist that the MTF tests incorrectly measure the performance of a particular lens manufacturer or a particular lens. They have several reasons why they insist this is the case. This is a long-standing issue with those who are most interested in the use of lenses with very large maximum apertures when the lenses are set to their largest apertures.

Lord Kelvin, one of the founding fathers of thermodynamics, said, "When you can measure what you are speaking about and express it in numbers, you know something about it." We have come to rely more and more on the use Kelvin’s statement in almost every decision we make.

When used with care, with recognition of the limits of detectable differences and variation of data sources, and when not used as a hammer, MTF data are a very useful tool for the photographer. MTF data can materially assist a photographer in selecting a lens based on the measured optical performance of a particular lens type, lens manufacturer, focal length, or aperture size. Such a tool is always a benefit." (slut citat)

De säjer också att man måste vara medveten om att det finns variationer i kvalitet på objektiv men att de värsta felen borde upptäckts av kontrollerna tillverkarna gör (som de kanske inte gör min anm.). När kameror testas mot varann i populära tidningstest jämför man nästan alltid päron och äpplen. Man använder exv. aldrig ett Sigma eller Tamron-objektiv som kanske passar samtliga kameror men gjorde man det skulle det säkert vara så att eftersom det inte är samma fysiska objektiv utan bara samma sort/typ, så kan det ju bli fel ändå för vi har ingen garanti att respektive testat kamerahus verkligen passar med objektivet i fråga. Alltid är det något som fokuserar uselt och drar ner resultatet för någon av kamerorna.

Även det Dpreview du nämner som en av dina goda källor har ju kritiserats för exv. sina kameratester och de brusomdömen de sprider i dessa som en del uppenbarligen tycker vilar på lera.

Om man i avdleningan recensioner byter ut ordet "hållbarhet" till "byggkvalitet" eller "kvalitetskänsla" så borde väl alla vara nöjda?

Hållbarhet är ju en viktig post. Så att ta bort den eller ändra namn är inte en bra lösning anser jag... Har man probkem eller har haft så är det ju bra att en kameraintresent kan läsa vad användarna haft eller har haft för fel. Samt hur det åtgärdats mm..Och i samband hur ev garantiåtagande mm sköts av dom olika märkesverkstäderna..

Så själva kategoring är ju underbar att ha.. Men om den är relevant då självklart..

Så är det absolut inte idag här på forumet tyvärr... Den är rena rama gissningsplatsen med ytterst få riktiga fel som berättats om samt hur det lösts..

Förutom att det ger klart dålig info för en blivande konsument som vill ha lite verklighetsinfo ifrån användarna om hållbarhet så missar man dessutom detta att fel på samma märke sätter press på tillverkarna och verkstäderna i hur dom sköter sina åtaganden...Vilket i förlångningen ger oss konsumenter en fördel i att en tillverkare faktiskt ser dom har ögonen på sig..

Vi är ju förhoppningsvis konsumenter (???) allihopa och bör väl aggera såsom sådana. Samt ha info som för en konsument är relevanta...?

Jag anser så i alla fall..

Jag skulle vilja ha betydande mer info hur användarna anser sina kameror sköter sig. Tex bedömning om hur dom tar bilder i auto. I olika programlägen.. Hur man anser skärpan blir i Auto.. samt då kameran får hjälp via egna justeringar..Och hur lättarbetad den är via enkla åtkomster osv osv... Samt med vilka objektiv man anser dom olika sakerna blir dessutom.. DVS klart mer utbyggt bedömningsgrundande matrial.. Som sedan i sig skapar en grundbild av dessa uppgifter samt hur det stämmer med sin egen åsikt.

Så det blir ett "övergripande uträknat" ifrån sina många svar man ger..

Då kan man se hur användarna anser lite mer rent användande..

Och i sin tur kan detta jämföras med texter ifrån mer profsbedömmanden..

Det vore en som jag anser rejäl hjälp för en konsument som söker info..

Sedan så fler rent larviga komentarer kommer att man ju inte skall handla utifrån denna sidas bedömmanden...

Jag anser att man skall ha med all info man kan inför ett köp där det extremt ofta är rena nybörjare som behöver hjälpen att kunna läsa in info inför sitt köp.. En erfarnare har ju lärt sig av erfarenhet det mesta redan och behöver troligen mycket sällan läsa in kamerainfo på samma sätt såsom en ny förstagångsköpare...

Men är man en stor tung site för fotande samt kamerainfo såsom denna site är bör man ha seriösa mål med även recentionsavdelningen .. Inte rena gissningsavdelningar...

Jag försöker enbart här ge konstruktiv kritik ifrån mina ögon sett som kanske kunde utveckla just dessa recentionsidor till klart en högre nivå..

Mvh
Tobbe.

Oj vad folk kom i gasen på den här diskussionen. När jag läser byggkvalitet så tänker jag på känslan av hög kvalitet, oavsett om det är det eller inte. Metall istället för plast och så, kullager istället för glidlager, precisionen. Sen kan man ju se skillnaden mellan t ex en Nikon F2 och en Leica R3 på 70-talet, där Nikon skramlade och Leican var som en merca-dörr. Men inte hade Nikon dålig kvalitet, snarare tvärs om, men inte fick man samma känsla som att hålla i Leican. Jag tror att många menar den känslan när de skriver byggkvalitet snarare än att den plastiga prylen inte skulle hålla, för det vet vi oftast inget om. Sen vet vi ju hur det var med Mercedes kvalitet på 90-talet, trots att mercadörren lät som tidigare.

En sak som också förundrat mej är varför alla dessa fotografer på sajten under sina sälj annonser ytterst sällan, ja nästan aldrig sätter en bild på den pryl dom vill sälja exvis kameran

Jag har lämnat två recensioner på kameror. I det ena fallet en Pentax Spotmatic som jag köpte 1967 och skrev om 2005 och under årens lopp varit med om en hel del vilket också syns på kameran. Den fick utan tvekan 5 i hållbarhet.

Jag har också skrivit om en Olympus C7070W. När jag skrev mitt första utlåtande om kameran hade jag haft den endast någon eller några månader. Känslan av gedigen metall renderade en 4 i hållbarhet. Jag har senare i texten skrivit att den förtjänar 4,5 i hållbarhet. Kanske jag kommer att höja till 5 i framtiden. Den klarade ett fall i ett betonggolv för en tid sedan. Smällen var så kraftig att jag fick leta reda på ett CF-kort som flög ur och landade ett par meter bort. Men kameran fungerar utmärkt fortfarande.

När kan man anses ha ett begrepp om kamerans eller objektivets hållbarhet? Efter en vecka, en månad, ett år eller decennier?

Enligt min ringa mening har man ett hum om detta tidigast någon gång efter garantitidens utgång såvida inte prylen lagt av eller drabbats av något fel inom garantitiden. I så fall tycker jag att betyget 1 ligger nära till hands. Men då ska man nog förklara varför i texten.

walter-g skrev:
En sak som också förundrat mej är varför alla dessa fotografer på sajten under sina sälj annonser ytterst sällan, ja nästan aldrig sätter en bild på den pryl dom vill sälja exvis kameran
Kanske för att man måste vara betalande medlem på Fotosidan för att kunna lägga in en bild i en annons här?

Personligen tycker jag inte att det är så konstigt att man inte sätter maxpoäng på hållbarhet. Att en kamera inte krånglar av normal hantering vid normala förhållanden gör inte att den automatiskt lever upp till högsta betyg. Har man däremot tappad den i golvet, glömt den i ösregn och fått den överkörd av en ångvält utan att den pajat så känns femman mer befogad..

Re: Re: Re: Varför skriver folk ner hållbarhet??

mayro skrev:
jaha.intresant... Så du anser då att oavsett en kamera gått sönder eller inte så skall man ge dom nersatt betyg i recentionerna för man antar vid felaktig behandling dom kommer gå sönder och inte tåla den felaktiga behandlingen?????

Ojsan, du var då snar att dra (felaktiga) slutsatser. Lägg inte ord i min mun, ord som jag aldrig sagt. :p

Undrar vem som drar (felaktiga) slutsatser. Samt lägger "orden i mun" Och antar saker jag aldrig påstått.

Har du sett frågetecken förr? ;P

mayro skrev:
Undrar vem som drar (felaktiga) slutsatser. Samt lägger "orden i mun" Och antar saker jag aldrig påstått.

Har du sett frågetecken förr? ;P

Jo, men sällan fem stycken i rad. Det brukar annars räcka med en...

"Så du anser (---)" är ett påstående, inte en fråga, oavsett om det står ett eller fem stycken frågetecken efter det! ;)

japp.

Man kan ställa frågor i påståendeform såg du väl?? .Speciellt då folk man skriver till har skrivit så man vill få klargörande om det är som man själv uppfattar det dom menar.... Visste du verkligen inte det?

Nu vet du i alla fall..Är det något mer jag kan hjälpa dig med upplusningsvis så hojta bara till..

För övrigt. Har du något vettigt att tillföra tråden?

Senast ändrad:
mayro skrev:
japp.

Man kan ställa frågor i påståendeform såg du väl?? .Speciellt då folk man skriver till har skrivit så man vill få klargörande om det är som man själv uppfattar det dom menar.... Visste du verkligen inte det?

Nu vet du i alla fall..Är det något mer jag kan hjälpa dig med upplusningsvis så hojta bara till..

För övrigt. Har du något vettigt att tillföra tråden?

Så då var det påstående iaf, alltså. Ett undrande påstående, om man säger så. :D

Jo, oavsett om du frågar eller ej, så för det inte diskussionen framåt om du påstår saker jag inte sagt. En uppriktig fråga lyder mera som "Menar du att...", än "Så du anser då att...", eftersom jag inte med ett ord ansett det du påstår/("frågar"). ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto