Annons

Varför skrämmer 40D småfåglarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Osquar skrev:
Då ser/fattar fåglarna läget och låter mindre alternativ varnar sina artfränder...

/Oscar
Ok grym metod.
Men jag kan bara inte sluta garva när jag var hos min syster för hon har lim på räcket så duvorna måste trampa typ 10 gånger innan de kommer bort.
 
Robin Gyllander skrev:
Ok grym metod.
Men jag kan bara inte sluta garva när jag var hos min syster för hon har lim på räcket så duvorna måste trampa typ 10 gånger innan de kommer bort.

Får jag bara fråga, hur gammal är din syster egentligen?!? Sånt här gör mej uppriktigt förbannad!
 
Larus skrev:
Får jag bara fråga, hur gammal är din syster egentligen?!? Sånt här gör mej uppriktigt förbannad!
Min syster är 40 och hennes balkong var full med duvor förut och hon har en kompis på någon "bort med ohyra firma" som gav henne limmet fåglarna kan ju ta sig ur det och de har minskat i antal på hennes balkong.
 
Ja det är väll ingen som tror att "bort med ohyra firma"- säter sig ner och samtalar med ohyhran för att få bort den.

Själv skulle jag nog ha satt upp elstängsel mot fåglarna eller kastat smällare på dom.

Jag har ett lager av gammla smällare, dom brukar jag spränga getingbon med.
 
Den där fågelfångarmetoden med blinda fåglar i bur tror jag är en skröna. Fåglar sjunger för att hävda revir, inte för att andra fåglar ska komma.
 
PMD skrev:
Den där fågelfångarmetoden med blinda fåglar i bur tror jag är en skröna. Fåglar sjunger för att hävda revir, inte för att andra fåglar ska komma.

Du tror det ja, men jag har (förvisso några år sedan) läst och sett foton om detta i diverse rapporter från olika internationella fågelföreningar.

Sveriges Ornitologiska Förening har dessutom ringmärkningsverksamhet på Capri i Medelhavet. Dom ringmärkarna som varit där har en hel del minst sagt skrämmande story's att berätta, inklusive bilder.

Så vad du tror, är upp till dig...

Kan tillägga att jag själv har upplevt småfåglar sjunga när dom befinner sig i en liten påse (ringmärkarpåse) samt även i handen under själva ringmärkningsarbetet. Hävda revir? Knappast i min näve!

/Oscar
 
Senast ändrad:
Jag betvivlar inte att man fångar fåglar i stor skala i södra Europa (bl.a. med stora nät), men just den där metoden vill jag nog ha mer substantiella bevis för innan jag tror på den.
 
Varför fångar dom fåglarna? Äter dom småfågel?

Man kanske kan störa jakten genom att skrämma fåglarna (med 40D)?
Man kan störa folk som jagar älg genom att skuta in raketer i skogen eller skaffa radio och skrika påhittade repliker ur rambo. no it's not over, you just don't turn itt off, sometimes I don't know where I am.
 
Senast ändrad:
En del äter dom eller säljer vidare på "torget". En del fångas levande och säljs som burfåglar. Men mycket av jakten är ren nöjesjakt/slakt...

Jag försöker hitta på bevis på "limsticksmetoden", som någon efterfrågade. Återkommer...

/Oscar
 
Osquar skrev:
En del äter dom eller säljer vidare på "torget". En del fångas levande och säljs som burfåglar. Men mycket av jakten är ren nöjesjakt/slakt...
Fångst av småfåglar för att äta, såg jag på den franskspråkiga kanalen TV5 för många år sedan.
Man fångade fåglarna i nät av liknande typ som fågelmärkarna använder. Sättet att avliva fåglarna var dock ganska bisarrt. Fåglarna dränktes genom att man stoppade dom med huvudet före i ett vinglas med vitt vin.

Olle
 
Dom kanske blir automatiskt vin-marinerade då?

Hur som helst verkar det omständigt att äta och fånga småfåglar, ekkorrar kansk man kan fånga men det är nog enklare att köpa sitt kött i affären.
 
Orkar sällan bry mig längre i såna här disskutioner,alldeles för tidskrävande,lägger tiden på att fota i stället för att tugga om såna här fjanterier.
Men att tycka det är kul när ett djur plågas.....ja fy fan.....!
 
Okej, ett sista inlägg kring detta med "lockfåglar" i "limträd".

Jag har inte lyckats hitta någon länk ännu som bekräftar mitt tidigare inlägg, men jag kan citera Anders Wirdheim, redaktören på Vår Fågelvärd:

"Metoden att sticka ut (eller oftast bränna) ögonen på lockfåglar har
använts på många håll i Sydeuropa. Jag har själv sett sådana fåglar
(bofinkar) på Malta. Anledningen är att fåglarna blir mera ljudliga
när de inte ser. Det är helt enkelt enda sättet de har att
kommunicera med artfränder, och för flockfåglar är denna
kommunikation oerhört viktig."

Så tyvärr, ni som tror detta är en skröna, så är detta en bister verklighet!

Over and out
Oscar
 
Osquar skrev:
Jag hoppas att det där var ett skämt, annars är du ute på djupt vatten, min gosse...

/Oscar
johanlind skrev:
Håller med Oscar och hoppas du skämtar. Men man kanske inte tänker på att fångade vilda djur också omfattas djurskyddslagen.

Saxat från http://www.djurskyddet.se/vaddukangora/anmalbrott/index.asp

"För djurplågeri kan den dömas som uppsåtligen eller av grov aktsamhet, otillbörligen utsätter djur för lidande, till böter eller fängelse i högst två år. (Brottsbalkens 16 kap 13 §)" Det kan gälla brott som till exempel överansträngning, misshandel eller vanvård.
Ni två har precis, i mina ögon, vunnit pris för mest politiskt korrekta uttalande.

Snälla, som grädde på moset kan ni väl också polisanmäla honom för att hans bil släpper ut för mycket koldioxid?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.