Annons

Varför ska jag skaffa en Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

clay86

Aktiv medlem
Har ju en tråd i köpforumet och fått mycket råd och det lutar allt mer och mer åt en Pentax K-7.

Men har 2-3 vänner som tycker jag är en idiot om jag skaffar en Pentax pga utbudet av objektiv och andra tillbehöver. Kikar man objektiv på cyberphoto så är utbuder 80 st VS 140 till Canon. Jag är amatör och kommer som jag känner nu inte lägge överdrivet mycket pengar på mitt foto, men ett vidvinkel (fisheye) kommer nog införskaffas.

Kan jag får lite för/nackdelar med pentax av er som faktiskt är/har vart ägare av dessa kameror? Varför ska jag skaffa en Pentax och nästan viktigare, varför ska jag INTE göra det?

Märker ni av de begränsade utbudet av objektiv? Hur ser ni på den begagnade marknaden?

Påverkas utbudet av att K-7 är deras värsting och man inte kan upgradera längre i hus för tillfället?

Hur står dess autofokus mot tex Canons 50D som jag antar är motsvarigheten till K-7 om man ska dra det hårt?

Läste i en tråd här att det är dyrare objekt till Pentax än tex Canon. Jag som är dålig på vad som är bra och inte bra i objektivväg har lite svårt att jämföra priserna på objektiv. Är verkligen skillnaden i pris så stor?
 
Det jag tycker är en fördel med Pentax kameror är främst att de har en väldigt bra ergonomi som gör det lätt att komma åt alla funktioner, och det märks att de som konstruerat kamerorna gillar att fotografera själva. Pentax har många genomtänkta funktioner som är till hjälp för fotografen och gör fotograferingen roligare.

Många av funktionerna i Pentax K7 har jag svårt att förstå varför de saknas hos andra tillverkare. Några exempel på funktioner jag verkligen uppskattar.
- Hyperprogram där programautomatiken fungerar normalt till man börjar ändra bländaren eller slutartid så övergår kameran till bländarprioritet eller slutartidsprioritet. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men när man väl vant sig med det så vill man inte klara sig utan det.