Annons

Varför ska jag skaffa en Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

clay86

Aktiv medlem
Har ju en tråd i köpforumet och fått mycket råd och det lutar allt mer och mer åt en Pentax K-7.

Men har 2-3 vänner som tycker jag är en idiot om jag skaffar en Pentax pga utbudet av objektiv och andra tillbehöver. Kikar man objektiv på cyberphoto så är utbuder 80 st VS 140 till Canon. Jag är amatör och kommer som jag känner nu inte lägge överdrivet mycket pengar på mitt foto, men ett vidvinkel (fisheye) kommer nog införskaffas.

Kan jag får lite för/nackdelar med pentax av er som faktiskt är/har vart ägare av dessa kameror? Varför ska jag skaffa en Pentax och nästan viktigare, varför ska jag INTE göra det?

Märker ni av de begränsade utbudet av objektiv? Hur ser ni på den begagnade marknaden?

Påverkas utbudet av att K-7 är deras värsting och man inte kan upgradera längre i hus för tillfället?

Hur står dess autofokus mot tex Canons 50D som jag antar är motsvarigheten till K-7 om man ska dra det hårt?

Läste i en tråd här att det är dyrare objekt till Pentax än tex Canon. Jag som är dålig på vad som är bra och inte bra i objektivväg har lite svårt att jämföra priserna på objektiv. Är verkligen skillnaden i pris så stor?
 
Det jag tycker är en fördel med Pentax kameror är främst att de har en väldigt bra ergonomi som gör det lätt att komma åt alla funktioner, och det märks att de som konstruerat kamerorna gillar att fotografera själva. Pentax har många genomtänkta funktioner som är till hjälp för fotografen och gör fotograferingen roligare.

Många av funktionerna i Pentax K7 har jag svårt att förstå varför de saknas hos andra tillverkare. Några exempel på funktioner jag verkligen uppskattar.
- Hyperprogram där programautomatiken fungerar normalt till man börjar ändra bländaren eller slutartid så övergår kameran till bländarprioritet eller slutartidsprioritet. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men när man väl vant sig med det så vill man inte klara sig utan det.
- Hypermanuellt, stor hjälp för att styra kameran manuellt men ändå slippa ratta så mycket med inställningarna.
- Bildstabilisering på alla objektiv både för stillbild och video.
- Man kan skräddarsy vilka inställningar som nollställs när kameran stängs av. Skönt att slippa återställa tex ISO, vitbalans och exponeringskompensation nästa gång man fotograferar. Innan jag hittade den här funktionen så var det rätt många bilder som kunde förstöras pga att jag glömde "återställa" kameran manuellt.
- ISO som är lätt att växla mellan auto och manuelt med några få knapptryckningar. Inget behov att går ner i kamerans menyer som på vissa andra tillverkares kameror. Tror även tex Canon fortfarande saknar möjlighet att man själv kan välja nedre och övre gräns för auto-ISO. Vilket i mitt tycke begränsar auto-ISO rätt mycket.

Tycker inte det är några större brister i Pentax utbud av tillbehör både nytt som begagnat. Jag har iaf fler objektiv än jag orkar använda. Av mina objektiv jag har så är det åtminstone 90% av de som jag köpt begagnat. Är du även intresserad av manuellt fokuserade objektiv så finns det hur mycket som helst att välja mellan, är själv rätt förtjust i de objektiv Pentax tillverkade på 60- och 70-talet.

Ser ingen större anledning till att ha en mer avancerad kamera än K-7, och vill inte lägga ut mer pengar på en "bättre" kamera. Det är trots allt jag själv som fortfarande är den största begränsningen inte kameran.

Jämfört med Canon 50D är AF på K-7 lite långsam, åtminstone jämfört med Canons snabbaste objektiv. Prioriterar du sport så är Canon 50D kameror ett bättre val. Men annars klarar man sig rätt långt även med K-7.

Pentax objektiv är inte generellt dyrare än Canons, men det finns viss objektiv där Pentax saknar någon motsvarighet till Canon och då kan det bli dyrare. Tex har inte Pentax någon motsvarighet till Canons billiga 50/1.8 objektiv. Pristet för Pentax och Canons 50/1.4 är dock jämförbara.
Det finns även exempel på där Pentax har objektiv som Canon saknar och då är Pentax billigare.

Enda anledningen att du inte skulle skaffa K.-7 är om du känner att Canon 50D är en bättre kamera för dig. Men jag har iaf svårt att se några direkta nackdelar med K-7. Sen kanske det skulle vara bra att avvakta lite för både K-7 och 50D bör bli utbytta mot nya modeller snart.
 
Tack för ett långt och bra svar.

Det du nämnet om snabbheten på AF är väl något som fått mig att fundera lite faktiskt. Jag åker en hel del skidor och är väl där jag vill kunna ta bra bilder i sekvens snabbt och med fokus, kanske inte så mycket jibb (hopp) men offpist lär det fotas en hel del i, där av vädertätningen.
För mig som amatör, kommer jag att märka skillnad på autofokus på K-7 jämfört med 50D?

K-7 automatiska HDR, funkar den nått vidare? Har kikat lite bilder på nätet men är inte direkt imponerad av dem och känns som de kommer att behöva efterbehandlas ganska mycket ändå till slut. Men det kanske underlättar att iaf ta 3 st bilder utan att själv behöva ställa om kameran?

Jag vill Inte lägga ut mer pengar än vad en K-7 kostar, den är redan ca 3000kr dyrare än vad jag hade tänkt lägga som max från början. Känns bättre att kanske lägga pengar på objektiv senare.
 
Hej,

Jag tänker skaffa en Canon främst på grund av priserna på objektiven. Och K7 har varit ett alternativ också, vem vet det kanske blir en K6 eller vad uppföljaren heter då jag tänker vänta lite till. Har inte mycket bråttom.

Jämfört med 50D så tycker jag att K7 har en bättre byggkvalitet, jämförbart med Nikon D300. Den är också bättre vädertättad än 50D. Jag tycker att du ska köpa kitet med två WR objektiv. har hört att det finns en med en 300mm zoom, men inte i Sverige, det kitet ska vara bättre.

Lycka till!
 
Fotograferar väldigt sällan sport så jag kan inte riktigt avgöra hur stor skillnaden i AF gör. Det bästa är om du själv kan ta dig till en fotobutik och testare själv. Men som sagt det är minst lika mycket objektiven som avgör hur väl AF fungerar.
En skillnad du kommer märka är att Canon har AF-motor i alla sina objektiv, medan Pentax använder kamerans fokusmotor för de flesta objektiven, det gör att Canon oftast har tystare fokusering. Dock får du fördel med att Pentax kitobjektiv är vädertätat, något det krävs rätt dyra objektiv från Canon för att få.

Den automatisk HDR-funktionen har jag nästan inte använt något, föredrar att själv ta hand om HDR i efterbehandlingen. Iom att kamerans inbyggda HDR kräver stativ så ser jag inte heller så stor fördel med den. Då tycker jag kamerans högdagerkorrigering och skuggkompensation är mer användbara då det fungerar för handhållna bilder.
 
Ja de objektivet som medföljer 50D (18-200) på cyberphoto är väl inte vädertätat tex? Då förlorar jag ju direkt den funktionen ändå så att säga.

Känner ingen som har nån av kamerorna så har lite svårt att testa dem på riktigt men ska se vad jag kan göra åt saken.

Är sugen på att köpa kitobjektivet med två WR-objektiv även om det kanske blir lite mycket pengar, men jag tjänar ju på det än att köpa ett separat sen i efterhand, men inte sett det på nån sida i lager just nu som jag litar på och vill handla ifrån men ingen direkt panik.

Läste om någon som bytte från K-7 till en "fullformat", vad innebär det?
 
Jag har en K-7 och skulle inte byta den mot en Canon i dagsläget. Jag testade min kompis 7D med ett sigma 30mm 1,4 med inbyggd motor och tyckte inte att AF var snabb alls. Ska man kunna utnyttja Canons snabbare AF behöver du köpa rätt dyra objektiv. Samma med bildstabilisering, du måste köpa dyra objektiv medan k-7an har inbyggd i huset. Canons vädertätade objektiv kostar skjortan också och om jag inte har helt fel så har 50D bara begränsad vädertätning.

Tänk också på att Canons kameror är för stora och för tunga för att en normal människa ska orka bära runt på dem.

Jag har en k-7 och tycker faktiskt AF är rätt snabb, tillräckligt för mig. Men jag fotar sällan rörliga objekt.

Det jag tycker talar för pentax är smidigheten, vädertätningen och inbyggd antiskak. Vet inte vad jag ska säga om Canon, har testat 350D, 40D och 7D. Visst är de två senare rejäla kameror men jag skulle inte vilja byta. 40D har sämst skärm och värdelös preview av bilder där man får se någon oskarp miniatyr av den riktiga bilden, skulle aldrig köpa en sån, vet inte om de fixat detta i 50D.

Några större nackdelar med Pentax vet jag inte faktiskt, kommer inte på något som Canon inte har.

Tänk på att både Canon och Pentax kommer släppa nya modeller snart. Ryktas om en billigare vädertätad kamera från Pentax t.ex.
 
Beror på hur man testar AF också, och objekiv spelar som sagt stor roll. Jag skulle tro att man testar snabbheten av AF genom att tracka något rörligt som rörs sig på ett sätt som är svårt att förutsäga, säg ett barn :t.ex. -D, Kan AF hänga med?
 
Nu har jag haft min Pentax K-7 i nästan ett år. Jag tänker absolut inte försöka övertala dig att köpa Pentax. Jag ska bara beskriva vad jag gillar med Pentax och K-7:an.

K-7:an är en liten, ergonomisk och robust spegelreflexkamera proppfull med funktioner och prestanda. Jag har använt kameran i extrem väderlek. Jag har stått på sidlinjen i regn och rusk under tre timmar långa matcher i amerikansk fotboll och jag har varit ute och fotograferat i -37 grader. Den står verkligen emot vatten och kyla. Enligt Pentax ska kameran fungera felfritt ner till -10 grader Celsius men efter frekvent användande denna stränga vinter vågar jag påstå att den klarar sig mycket längre ner på kvicksilvret än så. Vid en fotopromenad i januari i år då det var som kallast här på Frösön så lade både min telefon och kompaktkamera av men inte K-7:an inte.

Jag vill plussa för:

+ Ergonomi
+ Byggkvalitet i absolut toppklass
+ Sökaren visar 100%
+ Snabb sekvenstagning (= 5.2 bps)
+ Tyst slutare
+ Skarp och stor display
+ Automatisk vitbalans som fungerar mycket bra i de flesta förhållanden
+ Hjälpbelysning för autofokus i svagt ljus
+ Avancerade funktioner för att processa bilder direkt i kameran
+ Avancerade funktioner för att producera bilder med önskat resultat
+ Batterikraft
+ Fokusjustering för upp till 20 unika objektiv
+ Live View med förstoringsfunktion gör det lätt att sätta exakt fokus t ex vid fotografering i svagt ljus med stativ.
+ Inbyggd damm-varning för sensorn
+ Kompletterande batterigrepp som även tillåter användning av vanliga AA-batterier
+ Statusskärmen som ger en tydlig överblick av slutartid-bländare-iso-exp.komp mm

Även jag vill understyrka det Mikael nämner om hyperprogram och minnesfunktioner för inställningar och vilka som ska resetas vid omstart etc. Detta kan jag inte vara utan.

Snacket om utbud av objektiv känns löjligt om man inte drabbats av den värsta formen av LBA. Vad gäller priserna vågar jag inte uttala mig då jag inte kollar vad andra märken kostar. Jag har investerat i Pentax DA* zoomar. DA* zoomarna håller hög optisk kvalitet, de är välbyggda och vädertätade, har inbyggd tyst autofokusmotor och konstant största bländare oavsett brännvidd. Zoomarna täcker en brännvidd från 16-250 mm och jag behöver egentligen inte mer. Däremot kanske man vill nyttja Pentax kompakta format och då kommer den unika och helt suvveräna limited-serien väl till pass. Limited-gluggarna är små, kompakta och välbyggda ojektiv som täcker praktiska brännvidder och de är av högsta kvalitet till väldigt bra priser.

Jag fotograferar mycket amerikansk fotboll och jag har inga problem med Pentax autofokus-hastighet.
 
Beror på hur man testar AF också, och objekiv spelar som sagt stor roll. Jag skulle tro att man testar snabbheten av AF genom att tracka något rörligt som rörs sig på ett sätt som är svårt att förutsäga, säg ett barn :t.ex. -D, Kan AF hänga med?

Då jämför du ju AF i ett annat läge och ska man tracka något som är oförutsägbart blir väl testet missvisande?

Jag är ingen expert på tracking men jag tror inte det är så många som fotar saker som flyttar sig snabbare än AF-motorn kan flytta skärpan? Det borde logiskt sett ha mer att göra med hur bra kameran kan hänga med objektets förflyttning i djupled och hur snabbt den kan fokusera flera gånger i följd. Jag tror inte det säger hela sanningen om hur bra AF-prestandan är i AF-S-läget om vi snackar Pentax.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Nu har jag haft min Pentax K-7 i nästan ett år. Jag tänker absolut inte försöka övertala dig att köpa Pentax.

Men tror du just gjorde det ;)
Nu vill jag bara hålla i den en gång till och se så den inte känns för liten för mina händer, gör den inte det så blir det en beställning så fort som möjligt :)
 
Nu har jag kännt och klämt på en K-7 samt en Canon 50D.

50D va på tok för stor och klumpig känner jag medans K-7 satt som ett smäck i handen, inte alls så liten som jag trodde att den skulle kännas. Blir till att beställa en imorgon när jag får min lön.

Tack för all hjälp
 
Nu har jag kännt och klämt på en K-7 samt en Canon 50D.

50D va på tok för stor och klumpig känner jag medans K-7 satt som ett smäck i handen, inte alls så liten som jag trodde att den skulle kännas. Blir till att beställa en imorgon när jag får min lön.

Tack för all hjälp

- Grattis! Om du är funtad som jag kommer du att trivas med den :)
 
Sen bör man kanske också förvarna om att enligt dxomark så har k7'ans sensor en dynamisk range som inte riktigt platsar i en top-of-the-line kamera. Tråkigt nog sämre än alla andra tidigare Pentax kameror och det får den en del kritik för av de som gillar att jämföra siffror.

Så om du tycker det är väldigt viktigt så kan det ju vara tråkigt att upptäcka det först efter köpet. Å andra sidan så handlar inte allt om dynamisk range, det är bara en parameter av vääääldigt många när det gäller kamerahus.
 
Med min vanliga otur så tog de IDAG bort erbjudandet me alla tillbehör för samma pris. Så missar minneskort, blixt, uv-filter och väska. Kommer nog att beställa ändå men ska kolla me cyberphoto om man inte kan deala lite me dem kanske och få lite rabatt på det iaf.
 
Ingår det ingen manual i fysisk form nu för tiden när man köper kamera? Sjukt irriterande att läsa manualen på datorn, man vill ju kunna ta me den överallt och läsa, speciellt när man är ute och faktiskt fotar.
 
Ingår det ingen manual i fysisk form nu för tiden när man köper kamera? Sjukt irriterande att läsa manualen på datorn, man vill ju kunna ta me den överallt och läsa, speciellt när man är ute och faktiskt fotar.

Priskriget har tyvärr fört med sig det :(

Mvh.
Anders
 
ANNONS