Annons

Varför ska du köpa en 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att man vill ha en?
Förmodligen för att det går att köpa den?
Av samma anledning som att köpa någon annan kamera?

Förstår inte riktigt vad du är ute efter?

Frågan var inte retoriskt ställd. Utan den vände sig till dem som redan hade bestämt sig för att köpa huset. Jag undrade bara, helt stilla, vilka egenskaper hos kameran det var som gjorde att de hade bestämt sig för att slå till.

Svårare än så var det faktiskt inte.

Det finns en gyllene regel på min arbetsplats och det är att ingen har fler megapixlar än vad jag har...

FredrikArvidsson skrev:
Frågan var inte retoriskt ställd. Utan den vände sig till dem som redan hade bestämt sig för att köpa huset. Jag undrade bara, helt stilla, vilka egenskaper hos kameran det var som gjorde att de hade bestämt sig för att slå till.

Tyvärr är det det. Det finns en agressiv pöbel som härjar på Fotosidan vilka väljer att missförstå varje inlägg.

Jag ska inte köpa 5D (får bli en 4x5 först), men det givna svaret skulle vara fullformatssensorn.

tormig skrev:
Tyvärr är det det. Det finns en agressiv pöbel som härjar på Fotosidan vilka väljer att missförstå varje inlägg.

Har de högafflar & facklor också? Ursprungsfrågan var faktiskt lite oklar... chilla nu, det är fortfarande varmt och sol ute!

Kakelgasten skrev:
För att man vill ha en?
Förmodligen för att det går att köpa den?
Av samma anledning som att köpa någon annan kamera?

Förstår inte riktigt vad du är ute efter?

Hela det här svaret är grundat på nån sorts irritation eller nåt.

Om jag köper en 5D så är fullformatet det som väger in starkt.
Det är då vidvilkeloptiken som kommer till sin rätt.

Sedan har ju en större platta bättre signal/brusförhållande och den ger kortare skärpedjup.

FredrikArvidsson skrev:

Då vet jag nu vad du menade med din fråga...den vart lite diffus ställd.
Var svårt att veta att du vände dig till dom som redan bestämt sig för att köpa den...därav mina frågor till dig.

Men jag tackar för upplysningen som du gav och jag ser inte att du skulle vara irriterad i ditt svar till mig.

Likaså ser jag inte att du skulle vara särskilt irriterad av mitt första svar. Jag är säker på att du själv hade klarat av att skriva det isåfall utan inblandning av 3:e part.

FredrikArvidsson skrev:
Se rubriken.

Well.. även om du kanske inte menade att starta en hätsk disskution så kanske du skulle ha formulerat om frågan eller ialla fall beskriva liter mer varför du ställde frågan...

tex om du kanske själv funderade på att köpa en..

Men din fråga upplevs direkt provocerande med tanka på alla stolliga nissar som tjötar om Canon vs Nikon, Apple vs Microsoft osv...

Re: Re: Varför ska du köpa en 5D?

Jeppe skrev:
Vem har sagt att jag ska det?

Menar du inte, vem har berättat det för er?

I mitt fall så vill jag ha den för att:
1. det finns tillfällen(om det inte gör det så skapar jag dom) då jag behöver mer pixlar.
2. Jag är pryltokig
3. Fullformatssökaren.
4. Jag provade min 17-35a på en analog kamera med fullformat. Wow!!

Nu är det inte säkert att det blir nån 5D. Det finns en rationell personlighet i mig också...

Jag hade kunnat köpa 5d däför att:

1) Jag är prylkåt.
2) Jag är prylkåt.
3) Jag är prylkåt.

Men jag tänker nog hålla kvar i min 10d lite till. Jag tivs ju så vansinigt bra med den.

Om nu möjligheten skulle yppa sig att köpa en:
1) För att slutmålet met fotograferingen är förstoringar på 80cmx120cm i bra kvalitet som stora tavlor på väggen.
2) För att sökaren förhoppningsvis är så bra som den verkar och man kan komponera och se skärpan bättre än i 20D 350D.
3) För att bilder/sekund är fullständigt ointressant :)

Ja, jag håller med om att jag som trådskapare borde ha varit tydligare och inte bara hänvisat till rubriken. I mitt andra inlägg som jag skrev strax efteråt redogjorde jag ju lite mer för mina funderingar. Incitamentet var absolut inte att skapa nån hätsk diskussion. Jag mår själv illa av att läsa vs-trådar som befinner sig på dagisnivån.

Sen frågan om jag ska köpa en 5D, så kan jag berätta att jag faktiskt inte har råd att göra det. Skulle behöva sälja min lägenhet först...

Annars tycker jag att den stora sökaren som möjliggör en säkrare och lättare skräpeinställning verkar vara tilltalande. Jag gillar själv att ställa in skärpan manuellt när jag plåtar porträtt och jag tycker att det är ganska svårt att göra det på min nuvarande kamera som är en 20D. Man kan tydligen också byta ut mattskivan på en 5D och det kanske skulle kunna innebära en än säkrare skärpeinställning.

Sen tilltalas jag av 5D:s ergonomiska egenskaper. Alltså dess förhållandevis lätta och smidiga konstruktion. Att den dessutom har en stor display på baksidan kanske gör att man på plats kan kontrollera om bland annat skärpan satt som den skulle.

Men, som sagt, i nuläget är detta en kamera som jag bara kan drömma om att själv äga. Ännu så länge är min 20D bättre än vad jag är och jag är mer än väl nöjd med den kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar