Annons

Varför ser jag blixtljuset på motivet genom sökaren (10D+380EX)?

Produkter
(logga in för att koppla)

extacn

Aktiv medlem
Hur kan det komma sig att jag ser precis hur motivet belyses (genom sökaren) när jag trycker av? (10D+380EX)

Har haft SLR i 23 år, har en tvåögd Rollei, har haft en Contax G2, så jag är mkt konfunderad ...
 
Det är förblixten du ser som brinner av innan spegeln går upp. Med E-TTL mäts blixtljuset innan exponering av samma sensor som mäter det befintliga ljuset. Den sensorn sitter i sökaren och måste därför mäta innan spegeln åker upp.

Eftersom det är så kort tidsrymd mellan förblixt och blixt uppfattar du det som en blixt. Det är bara vid långa exponeringstider med synk på andra ridån som man tydligt ser de båda blixtarna.
 
Om du använder FEL så kommer förblixten avfyras och mäta ljuset också. Sen avfyras ingen vidare förblixt när du väl knäpper kortet.
 
froderberg skrev:
Det är förblixten du ser som brinner av innan spegeln går upp. Med E-TTL mäts blixtljuset innan exponering av samma sensor som mäter det befintliga ljuset. Den sensorn sitter i sökaren och måste därför mäta innan spegeln åker upp.

Eftersom det är så kort tidsrymd mellan förblixt och blixt uppfattar du det som en blixt. Det är bara vid långa exponeringstider med synk på andra ridån som man tydligt ser de båda blixtarna.

Jag såg aldrig detta i söjkaren med min 5:a eller 500:a, har de huse längre "mirror up time"? (som "döljer" förblixten)
 
Ja, den har E-TTL. Om det skulle vara skillnader i tider mallan förblixt och blixt på de olika vet jag inte.

Men det spelar roll i vilken miljö du är. Om du är i liten mörk lokal uppfattas förblixten starkare än som upplättnadsblixt utomhus. Andra faktorer kan också spela in som hur intensivt man kollar.

Jag uppfattar i alla fall inte detta som något problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.